• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

12-volts kylbox?

Bengt

iOrdförande
Medlem
Vi funderar på att skaffa en 12-volts kylbox för att ha i garaget på husbilen. Vi har ingen erfarenhet alls av sådana så nu undrar jag om det är någon här som har lite tips i ämnet? Vilken typ av box ska man köpa? Något/några märken som är bättre? Osv…

Hej!
Ni kanske funderar på en lite dyrare variant av kylbox (Kompressor). Det gjorde vi med ett tag. Vi hann inte med detta innan vi skulle iväg på semester, så vi valde att gå in på Biltema och köpa denna som en temporär lösning:

Vi köpte den 2019. Den har hängt med till Frankrike och Italien varje sommar sedan dess. Den fungerar helt utmärkt även när det är som varmast. Det är helt otroligt hur den kan hålla kylan som den gör, även om omgivningstemperaturen är mycket hög. Detta är ju inte att förväxla med ett kylskåp, men vi uppfattar det som att våra drycker som vi förvarar i denna kylväska är minst lika kalla som det vi förvarar i husbilens kyl.

Vi har för tillfället lagt ner tankarna på att köpa en kompressorkylbox ;)

Bara en liten reflektion ;)

//Jocke

Vi har denna kylbox från Dometic.

Ligger aningen högt i pris men vi ville ha en kylbox som drog minimalt utifrån att vi fortfarande ville fricampa och kunna utnyttja kylboxen därav går den på både 12V/220V. Den är väldigt tyst i drift och kyler väldigt bra. Enkel hantering med att kunna ställa in gradantalet hur kallt du vill ha i kylboxen.

Jag investerade i denna för något år sedan och den har väl fyllt sin funktion då den även går att använda som frys.
Särskilt när jag haft barnbarn med för då blir det trångt i Kyl/Frys i bilen. Den går både på 12V/220V.

Jag äger 2st kompressor-kyl/frys-boxar.
Denna har jag stående i garaget på husbilen, används för kylda drycker, inte så stor (18L), men otroligt strömsnål.
Jag kör den på ca. +6C, har inte testat att köra den som frys, men termostaten jobbar ner till -18C ifall man önskar ha den som frys istället.
Jag startar den på våren och stänger av den efter sista resan på hösten kör den enbart på 12V cigg.uttag, jag är mycket nöjd med den.

I torpet har jag denna som jag köpte förra våren när den var nedsatt på Jula för 4000kr, den är också strömsnål.
Jag kör den på 230V, men den går även att köra på 12/24V
Termostaten är väl den "sämsta delen på denna box, den visar flera grader fel, kör den som frys, vår till höst på -20C.
Prisvärd!.

Vi funderar på att skaffa en 12-volts kylbox för att ha i garaget på husbilen. Vi har ingen erfarenhet alls av sådana så nu undrar jag om det är någon här som har lite tips i ämnet? Vilken typ av box ska man köpa? Något/några märken som är bättre? Osv…
När vårt kylskåp gick sönder i Spanien köpte vi en för ca 500:- på en bilaffär, den sista som fanns kvar, eftersom det var vinter och just då ingen säsong för kylboxar.
Liknande i finns i Sverige för samma peng. Den fungerade utmärkt, ibland var det så kallt i den att tonicen nästan frös.

Senast ändrad:
Tyvärr har jag inte så bra erfarenheter av Julas kyl/frys, men det kanske var ett s.k. "måndagsexemplar" jag fick och den
trilskades redan från första början. Vår hund Nikko dras dessvärre med en foderkvalster-allergi och är hänvisad till fryst färskmat
och tål därför inte torrfoder. Därför är jag mest intresserad av, att kyl/frysen skall fungera som bäst i frysläget, runt -18 grader.
Nu blev det kort efter inköp något fel med displayen och den ville absolut inte samarbeta med mina önskemål om temperatur.
Så redan efter några dagars användning fungerade inte boxen mer än som möjligen en kylbox...

Eftersom det skedde inom "öppet-köp-garantin" ville jag helst lämna tillbaka den till Jula.
Men deras generösa policy gällde enbart obrutna förpackningar och ville därför bara erbjuda reparation.
Den skickades iväg någonstans långt borta och var borta i drygt tre veckor.

Jag var inte direkt överlycklig, när jag fick hämta ut boxen igen, nu med en ny och utbytt displayenhet.
Man tappar liksom förtroendet, när något går fel direkt och måste repareras. Ny-skicket är liksom förbrukat.
"Men hav förtröstan", sa jag till jycken och vi gav oss så ut på nya äventyr och med kyl/frysen fullpackad med frusen mat
gav vi oss iväg på en veckolång resa norröver.

Allteftersom vi tömde boxen på fryst mat, så ökade temperaturen märkbart och när vi proppade in det sista i husbilens
frysfack i ren desperation, kunde jag konstatera, att Julas kyl/frys inte orkade kyla mer än till c:a +6 grader. :mad:

Förmodar, att jag hade något mordiskt i blicken, när jag påtalade detta vid senare tillfälle för den reklamationsansvarige
mannen på Julas avdelning den dagen. Han knapprade under lång tystnad på sin datamaskin, ringde något telefonsamtal
och skrev sedan ut ett papper, som han presenterade för mig. Jaha, det blir en ny reparation?, tänkte jag med butter min.

Fortfarande surt blängande läste jag pappret jag höll i näven, att.... jag fick hela inköpsbeloppet tillbaka (!). :)
Jag blev inte ett dugg påstridig över detta beslut och avlägsnade mig baklänges och artigt bockandes ut från affären.

För ett par veckor sedan for jag nu förbi Smedjebacken och stannade till vid Campingshopen och köpte mig en Dometic CFX3 35.

Det besöket gjorde ett dubbelt så stort hål i plånboken i jämförelse med Julas box, men jag hoppas, att den här är av
bättre kvalitet. Man brukar ju få det man betalar för och jag ser fram emot en varm sommar, så jag kan yvas över min nya kyl/frys.
Jag kan t.o.m ladda ner en app, konversera med kylanläggningen direkt och hålla kollen på frystemperaturen via mobilen.

Men jag kan inte direkt påstå, att Dometic är ett bättre val i nuläget. Måste först prova den "in real life" ute på fältet.
Men det blev iallafall en liten historia av det hela... ;)

Jag är helt överens: Köp en med kompressor

Kostar en slant extra och tar lite mer plats men så mycket bättre. Blir det varmt i garaget så fungerar inte dom enklare/billigare varianterna.
Skall man bara kyla lite drickor är det väl inte hela världen om temperaturen svänger lite men trist att behöva kassera matvaror för att boxen inte klarar att hålla kylan.
Att den drar betydligt mindre ström är en annan sak.

Kompressorbox is de shit du ska ha Bengt! :)
Jag har testat en sån blå petimeterbox från waeco (Waeco Coolfun) en hel sommar som enda kyl i husbilen och jag hade ett elände med att förse den med all ström den behövde.
Senare gjorde jag lite mätningar och kom fram till att min billiga box med petrimeterelement kräver ca 2.7 Ampere för driften, konstant, det gjorde att jag hade en beräknad förbrukning på ca 65 ampere per dygn. (länk för nördar och extremister)

När jag gick över till kompressorbox (Isotherm TB32 med Danfoss bd35 kompressor) blev det helt enkelt bra mycket enklare att förse den med strömmen den ville ha, och jag fick en kallare box.
Enligt mina mätningar drar min kompressorkylbox ca 2,8 ampere vid drift, men kompresssorn går inte konstant utan den går bara med jämna mellanrum när det behövs.
Jag gjorde en test en gång på 12 timmar och konstaterade att det gick åt 9 Amperetimmar ut mitt batteri, (länk för nördar och extremister) snittförbrukning på ca 0,75Ah, mindre än 20 ampere för min dygnsförbrukning och det kan ju jämföras med min första waeco som drar ca 65 ampere per dygn.

Bägge boxtyperna behöver lite svängrum för ventilationens skull, men jag tycker det verkar som att ett garage i en husbil räcker till gott.
Peltimeterburkarna går jämt, kompressorboxarna går när det behövs, bägge låter.
Min Isotherm kompressorbox var lite svår att ställa in termostaten på, men den har några år på nacken och jag tror modellerna om säljs nuförtiden har digitala displayer för tempinställning, men om det gör något bättre låter jag vara osagt.
Vilka modeller av de olika typerna som är bättre eller sämre har jag inte en susning om, men det viktiga är nog att veta vad man står inför när man avgör om man ska ha kompressorbox eller inte.
Det går att leva med de enklare och billigare boxarna också, om man har bra strömtillgång.

En enklare och mer jordnära förklaring kanske kan vara nåt sånt här:
När jag hade waecoboxen: "Det var värst var smöret var mjukt idag, jaja, inte mycket att göra åt, vi måste nog köra en bit idag för att ladda upp batterierna ordentligt"
Med min kompressorbox: "Oj, smöret är nästan fruset, jag får nog vrida ner termostaten lite till"

Många intressanta och informativa svar som jag tackar för. Som jag ser det efter att läst svaren ovan så lutar det åt en kompressorbox. Som flera påpekar och även Jocke visar mätningar på verkar kompressorbox det bästa valet om man ska använda den mycket, både ur effektivitetssynpunkt och energiförbrukning. Finns det fler synpunkter eller erfarenheter än ovanstående vad man ska tänka på vid ett val av en eventuell kompressorbox?

De fleste kompressor boksene på det europeiske markedet har en Danfoss kompressor og forskjellene ligger hovedsaklig i isolasjon og termostat.

Denna är från 2019, men kan nog vara till hjälp för en första gallring.

Visa bilaga 7507
Kul att läsa jämförelsen mellan de olika fabrikaten. Kolla betyget på "min" kylväska från biltema. Det styrker ganska väl min känsla gällande bra kylegenskaper ;)

//Jocke

Läser tyska Reisemobil som testat dessa boxar,dom två vänstra fick bäst i test.
8BD7790F-24C6-431E-A735-DBE86022C796.png

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen