• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Elförsörjning - 12V 12 volt uttag slutat fungera!

Lasseboy

Välkänd medlem
Medlem
Helt plötsligt fungera inga 12 v uttag i bildelen, var helt säker på att det var en säkring, men kollat alla jag hittade och alla är ok, tips på vad det kan va annars 👍?

Lösning
Satt och bytte säkring för säkring mot nya, 8e säkringen är sönder men syns inget, röd 10 ampers, har zoomat med mobilen men ser ingen skada. Men nu fungera allt igen! Tack för alla hjälp igen👍❤️
Kanske samma fel som jag har?
Har en Laika, också med CBE laddare och fördelningsenhet.
Inträffar när det är väldigt varmt inne/ute - fördelningsenheten lägger av. Jag ser det via kontrollpanelen, den larmar och fungerar i princip inte. Visar t ex inte laddning batterier, inte heller fyllningsgrad i tankarna. Heldöd. Kan inträffa även vid kyla, kanske kraftig temperaturändring?
(Vet inte om det är själva kontrollenheten eller fördelningsenheten som lägger av).

Verkstäder har gått bet.
Men jag har en switch att koppla om, som gör att 12 volt går förbi fördelningsenheten direkt till förbrukarna, varvid allt fungerar igen. Jag har förstås ingen möjlighet då att slå av/på funktioner som t ex vattenpumpen. All 12 V är alltid på överallt.
Efter några timmar, och svalare i bilen, fungerar fördelningsenheten som den ska igen när jag provar att switcha tillbaka.
Elektronikkomponenter/kopplingar som utvidgas något i värmen? Ingen aning.

Så, kolla om har har en sådan switch på fördelningsenheten du också (min är från 2013).

Var brukar den sitta?
Har fel sökt så långt att det bara är tvens 12 v uttag och en 12 v uttag vid bordet som inte fungerar. Allt annat fungera på 12 v, kan en kabel ha släppt under färd, allt fungerade vid 12 tiden när vi började köra

På min: En liten swich till vänster om säkringarna. Min fördelningsenhet finns i utrymmet under sittplatsen i loungen på passargerarsidan.
Verkar inte vara så på din, syns inte på din bild.
Har du manual om den?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen