• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Elförsörjning - 12V 12 volt till USB-C, med bra effekt

Logga in för att dölja denna ruta:

Joakim

Techadmin
Admin medlem
Medlem
Jag letar efter en lösning men jag vet inte om den finns.

Bakgrund:
Jag har två inverter som jag kan montera i min husbil, 300 och 1800 watt med ren sinus.
Men jag tycker det blir lite onödigt då jag måste komplettera med ytterligare laddare för ett par laptops och ett par telefoner som alla har USB-C

Jag har under flera år använt ciggadaptrar och fasta uttag med usb, jag uppskattar dem inte särskilt mycket då de verkar ha för låg effekt redan för en telefon och det lär väl inte fungera särskilt bra om man försöker ladda en laptop känner jag.

Jag skulle vilja komma bort från cigguttagen och liknande lösningar.
Jag skulle vilja komma bort från inverters med 220-uttag.

Frågan
Finns det nån lite mer lagom lösning?
Typ en liten inverter/omvandlare som har ett eller två USB-C uttag och inget mer.
Ca 100-200 watt
Anpassat för fordon med vettiga anslutningar för plus och minus och enkelt att skruva fast.

Fattar någon vad jag menar och har tips på lösning?

Det du skall leta efter är "USB-C PD" (PD = Power delivery) Den ovan ser ut som ett alternativ, det finns ganska många.
Men många billiga kineser överdriver vad de kan, så man får vara misstänksam...

Denna funkar: https://www.kjell.com/se/produkter/...l-premium-billaddare-med-usb-c-pd-95-w-p22750
Den har jag för att ladda min laptop, som laddas via USB-C. (Den transformerar upp till 19V också)

Men också viktigt att veta att du inte kan välja vilken USB-C - USB-C som helst, de måste också klara 100W, Så Sladdarna är också olika.
Står det "4K/60Hz" och/eller 100W så är det en som klarar alla varianter, som denna.

Det är fler än Kjelle som har, men jag hade den sidan uppe och jag visste att de hade. :)

Edit: Läste en gång till. Det du är ute efter finns också. :D

Men tänk på att den 12V-adapter jag länkade till ovan levererar 5, 12 och 19V via USB-C.
En fast converter levererar ofta bara en av dem, den du valt.
Om du söker på ”Buck converter” så får du flera alternativ. Nog bättre än att jag väljer en…

Senast ändrad:
USB PD er litt lurig, I det en plugger inn leverer den standard 5 volt 0,5A. Om enheten spør så endrer den både spenning og effekt. For effekt over 2 A kreves det bedre kabel. Kjøpte for en tid tilbake en kabel med innebygget display som viser hvilken effekt for overføres. Har en lader som gir opp til 65 watt, min mobil lades med opp til 30 watt - teoretisk opp til 35 watt. Det tar omlag 5 sekunder med 3 watt ladning før telefon og lader blir enige om å gå opp til 30 watt. Kabelen støtter alle PD standarder opp til 100 watt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in för att dölja denna.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen