• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Ökat konsumentskydd vid köp av begagnad bil

7F613443-7C1C-4E04-83D6-BE3019D7D7D5.jpeg
Den 1 maj förlängs tiden för ”omvänd bevisföring” från 6 till 24 månader i den nya konsumentköplagen. Det ställer betydligt högre krav på bilhandeln att utföra noggranna begagnattester och spara dokumentationen.

Riksdagen klubbade nyligen en ny konsumentköplag som innebär stora konsekvenser för bilhandeln. Den nya konsumentköplagen börjar gälla 1 maj i år.

Källa: Motormagasinet

Förutsätter att den konsumentköplagens innehåll även täcker våra husbilar, vilket kan vara en mardröm för branschen om det även inkluderar bodelen på våra husbilar.

Tommy
 
Jag gissar att den nya lagen inte är skriven med, bodelen på husbilar undantagen. Och den är ju dispositiv, så att ja, det kan bli intressant.
Men som med allt annat så kommer normalt slitage och tydligt upplysta saker gå vid sidan om.

Dispositiv lagstiftning innebär lagstadganden som går att avtala bort och därmed inte behöver följas. Ett exempel på detta är köplagen, som reglerar uppgörelser mellan två (eller flera) företag.

Konsumentköplagen (och konsumenttjänstlagen) är exempel på lagar som inte kan förhandlas bort.

Läs mer här: https://sv.wikipedia.org/wiki/Dispositiv

Pålle
 
Senast ändrad:
Köplagen, som reglerar handel mellan f


Dispositiv lagstiftning innebär lagstadganden som går att avtala bort och därmed inte behöver följas. Ett exempel på detta är köplagen, som reglerar uppgörelser mellan två (eller flera) företag.

Konsumentköplagen (och konsumenttjänstlagen) är exempel på lagar som inte kan förhandlas bort.

Läs mer här: https://sv.wikipedia.org/wiki/Dispositiv

Pålle
Ja, helt riktigt, där är inte ett inte som skall vara där och det var inte meningen och inte med flit.
 
Senast ändrad:
Dispositiv lagstiftning innebär lagstadganden som går att avtala bort och därmed inte behöver följas. Ett exempel på detta är köplagen, som reglerar uppgörelser mellan två (eller flera) företag.

Konsumentköplagen (och konsumenttjänstlagen) är exempel på lagar som inte kan förhandlas bort.

Läs mer här: https://sv.wikipedia.org/wiki/Dispositiv

Pålle
Jag har för mig, utan att ha kollat i lagstiftningen, att Konsumentlagen gäller när man som konsument handlar med ett företag, medan köplagen är tillämplig när man köper från en privatperson. Rätta mig om jag har fel.
 
Konsumentköplagen och Konsumenttjänstlagen gäller när en konsument köper vara/tjänst av ett företag.

Köplagen gäller när ett företag köper vara/tjänst av ett annat företag.

Pålle

PS
Garanti är ett frivilligt åtagande från säljarens sida, och är inte reglerat i någon lag.
DS
 
Jag har för mig, utan att ha kollat i lagstiftningen, att Konsumentlagen gäller när man som konsument handlar med ett företag, medan köplagen är tillämplig när man köper från en privatperson. Rätta mig om jag har fel.
Inte fel. Men hittar du något i köplagen kan du som konsument åberopa det med mot företag, Me konsumentköplagen är mer långtgående
 
....
Köplagen gäller när ett företag köper vara/tjänst av ett annat företag.

Pålle
....
Jag vet inte om vi "skriver om varandra" på en punkt, men känner att jag måste poängtera att Köplagen inte bara gäller företag utan alla. I denna lag står det:

"Tillämpningsområde

1 § Denna lag gäller köp av lös egendom"

Jag kan ingenstans i lagtexten läsa att den bara gäller för företag, men det kanske du inte menar heller.

Disposiviteten regleras i 3 § där det står "3 § Lagens bestämmelser tillämpas inte i den mån annat följer av avtalet, av praxis som har utbildats mellan parterna eller av handelsbruk eller annan sedvänja som måste anses bindande för parterna."

Därom är det ju inget omtvistat.

Men i Konsumentköplagens Kapitel 1. finns en paragraf som kan vara intressant i de fall en privatägd husbil köps att via en näringsidkare.

"4 § Lagen gäller även i fall då säljaren inte är en näringsidkare, om köpet förmedlas för säljaren av en näringsidkare. I sådana fall svarar båda för de skyldigheter en näringsidkare har enligt lagen."

Även 10 § kan vara användbar i vissa lägen gentemot näringsidkare där det står: "10 § Avtalsvillkor som i jämförelse med bestämmelserna i denna lag är till nackdel för konsumenten är utan verkan mot denne, om inte något annat anges i lagen."
 
......
Men i Konsumentköplagens Kapitel 1. finns en paragraf som kan vara intressant i de fall en privatägd husbil köps att via en näringsidkare.

"4 § Lagen gäller även i fall då säljaren inte är en näringsidkare, om köpet förmedlas för säljaren av en näringsidkare. I sådana fall svarar båda för de skyldigheter en näringsidkare har enligt lagen."
......
Ja just denna del är extra intressant.
Det verkar finnas en hel del handlare som tror dom friskskriver sig från ansvar genom att skriva "Säljes för kunds räkning" i sina annonser.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen