• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Återställa BMS

Alte Schwede

Välkänd medlem
Medlem
Ort
Neuenhagen
Hej
Jag har ett 180 ah dropinbatteri från Büttner. Jag har lyckats med att tömma det så att BMS stänger av helt och hållet. Hur gör man normalt för att få "igång" det igen?
Mvh. Klas Nilsson
 
"Problemet" är laddarna, de flesta laddarna ger inte ifrån sig en laddström ifall de inte känner av ett batteri, som i t.ex Alte Schwedes fall.
Hej
Precis så är det. Jag har löst det genom att ansluta ett 12V batteri med startkablar och på det viset få igång det hela. Men den gång det händer när man är ute och campar vill jag ha ett smidigare sätt att lösa det.
Jag tror att jag har kommit på lösningen. IMG_20220805_141637.jpg
En kabel mellan cigarettändaruttaget i bildelen och och ansluta de båda klämmorna på bodelsbatteriet borde väcka bms:en.
Mvh Klas Nilsson
 
Hej
Precis så är det. Jag har löst det genom att ansluta ett 12V batteri med startkablar och på det viset få igång det hela. Men den gång det händer när man är ute och campar vill jag ha ett smidigare sätt att lösa det.
Jag tror att jag har kommit på lösningen. Visa bilaga 12862
En kabel mellan cigarettändaruttaget i bildelen och och ansluta de båda klämmorna på bodelsbatteriet borde väcka bms:en.
Mvh Klas Nilsson
Det är möjligt att det fungerar... Men skulle det inte fungera så kanske det fungerar om du kopplar in den efter Bms'en...
 
Ett helt nedgånget blybatteri går heller inte att ladda med en elektronisk laddare, för den skull har jag en gammal med transformator med likriktare och säkring och inte mycket mer. När batteriet vaknar kan man dra igång den vanliga laddaren.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen