• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Året runt-däck till bilar sågas i ny studie

Senast ändrad:
Kanske de är ”en misslyckad kompromiss mellan ett dåligt sommardäck och ett dåligt vinterdäck”?

Tror inte den är misslyckad.
Per definition är en kompromiss, det sämsta av 2 världar.
Det är sen gammalt ;)

Och vad är egentligen ett "året runt däck", oftast menar man friktionsdäck.
Eller finns det ytterligare en typ?
Vet att Volvo försökte med helårsdäck - men de har backat på det nu.
 
Kommer inte in på länkarna ovan.
Men letar efter nya helårsdäck.
Förslag från er?
Detta är ett av dom vanligaste däcken på nya bilar jag tittat på.
 
1698136363639.png

Har man möjlighet att byta ut "åretruntdäck" så tycker jag att man ska göra det. Jag tycker att man ska köra på vinterdäck på vintern och sommardäck på sommaren, säger Hjort.

Vi har redan bytt till sommardäck med bra mönster, 6mm (fram) och 7mm (bak), påbörjar vår resa i november samt rullar i Spanien fram till april och sen hem igen. Vi följer den blåa markeringen på bilden ovan. Hade vi varit hemma under vinterperioden då hade vi gjort som alla andra förr i tiden, bytt till vinterdäck. Anledning till att vi köpte åretrunt däck med alp märket var rädsla att hamna i snöoväder någonstans i Tyskland/Österrike/Pyrenéer och inte minst få saftiga böter. Man kan aldrig vara helt säker men än har det inte hänt att vi har behövt riktiga vinterdäck.
 
Till min 6t samma lastindex
Som dom däcken som sitter på nu
Skall byta i november

Tack för ditt svar, jag beställde nyss Nankang-däck
framförallt p.g.a det höga betygen kontra priset.
Jag vill ha rejäl marginal på lastindex, därför mitt högre val, har det på nuvarande däck 9år gamla.
 
Senast ändrad:
Helårsdäck är nästan det enda som monteras på husbilar nuförtiden.
Men vet man om att man ska ut med husbilen i riktigt svenskt vinterföre gäller nordiska vinterdäck.
Jag använder bara husbilen vår till höst, så för mej blir de nog bra, den som överlever vintern får se.
 
Däckbranschen , speciellt i Sverige hatar året runt däck, om de får för stort genomslag så halverar det branschen och skifte vår och höst försvinner.
Jag har åretruntdäck på min bil, var original, första omgången utslitna efter 7000 mil och har kanske kört 1500 mil på de nya.
Av dessa 8500 mil är kanske 50 mil på väglag där vinterdäck krävts. I Södra Sverige har vi bara vinterväglag i samband med snöfall sedan är det saltväg som gäller. Om jag använt bilen i stor utsträckning på vintervägar hade jag nog satsat på riktiga dubbade vinterhjul (dubbat för att förhindra utlandsresa)
 
Då hade jag hellre satsat på riktiga sommardäck.
Inte jag, då går ju vår och höst bort.
Sommardäck är det sämsta valet vid +5 grader, eller kallare, har åkt 9år nu på sommardäck, och vill förlänga säsongen, då är helårsdäck ett bra alternativ för mej, alternativet att hitta 6st fälgar till min husbil är närapå omöjligt, har haft bevakning tidigare nåt år en fälg dök upp, svindyr begagnad, så det kan jag nog glömma.
 
Jag körde på orginaldäcken continental vancontact camper, vi skulle bara upp till glasskogen (väst värmland)en långhelg, vädret såg bra ut men det slog om kom ca 10 cm snö till, det gick inte att komma fram i skogen fick be en bonde ploga åt oss.
Så det blev att köpa vinterdäck valde
Nokian Hakkapelitta 9 dubbfria jättenöjd med dom
 
Jag körde på orginaldäcken continental vancontact camper, vi skulle bara upp till glasskogen (väst värmland)en långhelg, vädret såg bra ut men det slog om kom ca 10 cm snö till, det gick inte att komma fram i skogen fick be en bonde ploga åt oss.
Så det blev att köpa vinterdäck valde
Nokian Hakkapelitta 9 dubbfria jättenöjd med dom
Men använder du de nya året runt?
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen