• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Å så har det hänt, igen

Bäckis

Välkänd medlem
Medlem
Ort
Nyköping
Vad då undrar du så klart (om du orkar läsa mer än rubriken).

Vi ställer istället en motfråga.

Hur många gånger under sin livstid behöver man, i snitt, råka ut för en olycka i trafiken.
Inte något litet, som att bli överkörd på övergångsstället eller få cykelstyret i magen utan jag menar krocka med bilen.
Vållande eller icke så har, de flesta, aldrig råkat ut för något.
Någon kanske har backat på en grindstolpe eller mosat grannens katt...

Själv då?
Jo första tillfället uppenbarade sig när man, försiktigt med nytaget körkort, smyger runt på vägarna runt Norrköpings flygplats.
En man i filen innanför får plötsligt för sig att han kör åt fel håll och gör en u-sväng på en fullt trafikerad tre-filig korsning.
Olyckan är ett faktum. Tur att 34 vittnen ställde upp till min fördel....

Andra gången var bara något år senare när jag hämtat en sprillans ny King Cab åt en kollega.
På snöig vinterväg möts jag plötsligt av en bil på fullt ställ genom en kurva (på min sida).
Trots snabbt agerande att slänga ner min bil i diket så blev mötande rädd och panikbromsar.
Kingen var hög och klarade sig med lite knycklad stötfångare medans mötande hamnade på skroten.

Sedan klarade jag mig väldigt många år.
Om man bortser från ett antal dikeskörningar med bilar under lek-liknande förhållanden som klarades ut med lite "jävlar anamma", ett par krockar med träd vid terrängkörning mm (smågrejer helt enkelt).

Klarade mig tills jag började jobba i Stockholm.
Hade väl jobbat tre månader och haft min bil i två när en upphinnande bil inte uppfattar att kön framför står still utan dammar in i mig bakifrån i 70 knyck.
Den kändes...
Ytterligare en bil till skrotning (inte min).

En vecka innan semestern är bilen klar på verkstaden och man återlämnar hyrbilen och pyser ner i sina egna skinnfåtöljer.
Efter två dagar! med den egna bilen görs en tripp till Waxholms fästning.
På parkeringen ser jag, på håll, en bil som backar (i full fart) rakt in i min front.
Vi kutar dit och stoppar personen innan han hinner iväg (Jo han tänkte smita).
Han skyller på sina barn i baksätet som skriker om glass så han blev stressad och bara ville bort. Och?!!
Nu blev det att åka bärgare då kylare mm rök.
Ny hyrbil över hela semestern....

Nu tog det en bit in på vintern innan bilen var klar.
Några månader efter nyår kom så den nya bilen.
En Volvo, äntligen...

Den vintern var det halt på vägarna och Stockholmarna är väldigt kärvänliga och vill ligga och mysa nära bakom.
Så även denna vinterdag när bilen framför nitar.
Jag hinner få stopp med några decimeters marginal när hela bilen skuffas fram.
Påkörning bakifrån....igen.
Denna gång hade jag lyckligtvis kroken utfälld så det blev ingen skada.
Eller åtminstone inte på min bil, men du skulle sett den andre (som man brukar säga).

Nu har det varit lungt ett tag.
Den förra Volvon byttes efter tre år mot en ny Volvo som snart också fyller tre år.
Då händer det idag....
Står i vänster fil i en korsning, det blir grönt och jag kör.
Helt plötsligt ser jag något stort på min högra sida och en kraftig smäll och bilen trycks med sidan in i en refug.
En lastbila jävel som släppte på uppmärksamheten några sekunder för att kolla gps:en styrde rakt in i min sida.
Jag hann trycka lite på bromsen och vrida om ratten åt vänster innan det small.
Men han lyckades trycka in nästan hela högersidan och slå sönder bakdäck och fälg.

Chauffören var mycket ångerfull när vi utbytte uppgifter (han visste inte var han skulle, hade bråttom och ville hem).
Så är egentligen inte sur på honom bara situationen.
Jippi påskhelg och långledigt. Vi ska åka bort har vi planerat. Minisemester.
Och åka med en nyservad Volvo (och nu nykrockad)....
Ungarna kan ju alltid gå in genom vänster bakdörr men frun får klättra in via förardörren....
Japp den blev rätt illa tilltygad....

Summa summarum så har jag varit inblandad i sex! trafikolyckor på 30års bilkörning.
Långt över gemene man?
Under dessa år har jag väl iof även kört ca 130-150 000mil vilket är väl över snittet, men ändå.....


Det roligaste med hela historien idag är ändå assistansen.
Vi har något avtal med SOS International.
Ett nummer man ska ringa så fixar de bärgare osv.
Säkert?!
Ringde dem direkt och fick mata in mitt mobilnummer.
Sedan kom ett sms inom någon minut där man skulle beskriva vad som hänt och om man behövde bärgare.
Och ja, jag behövde bärgare så jag skrev in det.
Till svar fick man en liten notis typ "vi ringer upp dig inom några minuter på följande nummer....".
Troligt!!
Jag väntade en timme utan att det hände något.
Så jag ringde lite samtal själv istället.
Fick tag på min gummigubbe som kunde låna ut en batteri mutterknack och en garagedomkraft samt kränga på ett nytt sommardäck på en av mina fälgar (skulle ändå lägga på fyra nya).
Fick fatt i en kollega som kunde åka till gummigubben och hämta upp och sedan köra ut till mig.
Detta tog 40min till.
Sedan bytte jag däck lite kvickt på 3min i full rusningstrafik utan hjälp av någon TMA-bil.
In med grejorna i bilen och åker till gummigubben för å lämna tillbaka grejorna.
Då har han lagt om de kvarvarande tre däcken och stannar kvar och skiftar däcken på min bil.
Grym service.

Nu är klockan snart 20.00 och det är sex timmar sedan jag kontaktade sos och de har fortfarande inte återkopplat.
Vilken jäkla tur att man fixade och trixade själv annars hade jag fortfarande stått kvar i Norra länken.....
 
Vad då undrar du så klart (om du orkar läsa mer än rubriken).

Vi ställer istället en motfråga.

Hur många gånger under sin livstid behöver man, i snitt, råka ut för en olycka i trafiken.
Inte något litet, som att bli överkörd på övergångsstället eller få cykelstyret i magen utan jag menar krocka med bilen.
Vållande eller icke så har, de flesta, aldrig råkat ut för något.
Någon kanske har backat på en grindstolpe eller mosat grannens katt...

Själv då?
Jo första tillfället uppenbarade sig när man, försiktigt med nytaget körkort, smyger runt på vägarna runt Norrköpings flygplats.
En man i filen innanför får plötsligt för sig att han kör åt fel håll och gör en u-sväng på en fullt trafikerad tre-filig korsning.
Olyckan är ett faktum. Tur att 34 vittnen ställde upp till min fördel....

Andra gången var bara något år senare när jag hämtat en sprillans ny King Cab åt en kollega.
På snöig vinterväg möts jag plötsligt av en bil på fullt ställ genom en kurva (på min sida).
Trots snabbt agerande att slänga ner min bil i diket så blev mötande rädd och panikbromsar.
Kingen var hög och klarade sig med lite knycklad stötfångare medans mötande hamnade på skroten.

Sedan klarade jag mig väldigt många år.
Om man bortser från ett antal dikeskörningar med bilar under lek-liknande förhållanden som klarades ut med lite "jävlar anamma", ett par krockar med träd vid terrängkörning mm (smågrejer helt enkelt).

Klarade mig tills jag började jobba i Stockholm.
Hade väl jobbat tre månader och haft min bil i två när en upphinnande bil inte uppfattar att kön framför står still utan dammar in i mig bakifrån i 70 knyck.
Den kändes...
Ytterligare en bil till skrotning (inte min).

En vecka innan semestern är bilen klar på verkstaden och man återlämnar hyrbilen och pyser ner i sina egna skinnfåtöljer.
Efter två dagar! med den egna bilen görs en tripp till Waxholms fästning.
På parkeringen ser jag, på håll, en bil som backar (i full fart) rakt in i min front.
Vi kutar dit och stoppar personen innan han hinner iväg (Jo han tänkte smita).
Han skyller på sina barn i baksätet som skriker om glass så han blev stressad och bara ville bort. Och?!!
Nu blev det att åka bärgare då kylare mm rök.
Ny hyrbil över hela semestern....

Nu tog det en bit in på vintern innan bilen var klar.
Några månader efter nyår kom så den nya bilen.
En Volvo, äntligen...

Den vintern var det halt på vägarna och Stockholmarna är väldigt kärvänliga och vill ligga och mysa nära bakom.
Så även denna vinterdag när bilen framför nitar.
Jag hinner få stopp med några decimeters marginal när hela bilen skuffas fram.
Påkörning bakifrån....igen.
Denna gång hade jag lyckligtvis kroken utfälld så det blev ingen skada.
Eller åtminstone inte på min bil, men du skulle sett den andre (som man brukar säga).

Nu har det varit lungt ett tag.
Den förra Volvon byttes efter tre år mot en ny Volvo som snart också fyller tre år.
Då händer det idag....
Står i vänster fil i en korsning, det blir grönt och jag kör.
Helt plötsligt ser jag något stort på min högra sida och en kraftig smäll och bilen trycks med sidan in i en refug.
En lastbila jävel som släppte på uppmärksamheten några sekunder för att kolla gps:en styrde rakt in i min sida.
Jag hann trycka lite på bromsen och vrida om ratten åt vänster innan det small.
Men han lyckades trycka in nästan hela högersidan och slå sönder bakdäck och fälg.

Chauffören var mycket ångerfull när vi utbytte uppgifter (han visste inte var han skulle, hade bråttom och ville hem).
Så är egentligen inte sur på honom bara situationen.
Jippi påskhelg och långledigt. Vi ska åka bort har vi planerat. Minisemester.
Och åka med en nyservad Volvo (och nu nykrockad)....
Ungarna kan ju alltid gå in genom vänster bakdörr men frun får klättra in via förardörren....
Japp den blev rätt illa tilltygad....

Summa summarum så har jag varit inblandad i sex! trafikolyckor på 30års bilkörning.
Långt över gemene man?
Under dessa år har jag väl iof även kört ca 130-150 000mil vilket är väl över snittet, men ändå.....


Det roligaste med hela historien idag är ändå assistansen.
Vi har något avtal med SOS International.
Ett nummer man ska ringa så fixar de bärgare osv.
Säkert?!
Ringde dem direkt och fick mata in mitt mobilnummer.
Sedan kom ett sms inom någon minut där man skulle beskriva vad som hänt och om man behövde bärgare.
Och ja, jag behövde bärgare så jag skrev in det.
Till svar fick man en liten notis typ "vi ringer upp dig inom några minuter på följande nummer....".
Troligt!!
Jag väntade en timme utan att det hände något.
Så jag ringde lite samtal själv istället.
Fick tag på min gummigubbe som kunde låna ut en batteri mutterknack och en garagedomkraft samt kränga på ett nytt sommardäck på en av mina fälgar (skulle ändå lägga på fyra nya).
Fick fatt i en kollega som kunde åka till gummigubben och hämta upp och sedan köra ut till mig.
Detta tog 40min till.
Sedan bytte jag däck lite kvickt på 3min i full rusningstrafik utan hjälp av någon TMA-bil.
In med grejorna i bilen och åker till gummigubben för å lämna tillbaka grejorna.
Då har han lagt om de kvarvarande tre däcken och stannar kvar och skiftar däcken på min bil.
Grym service.

Nu är klockan snart 20.00 och det är sex timmar sedan jag kontaktade sos och de har fortfarande inte återkopplat.
Vilken jäkla tur att man fixade och trixade själv annars hade jag fortfarande stått kvar i Norra länken.....
Har du inte en verkstadsknapp och en sosknapp i taket på en sådan ny bil?

Vi hade haft inbrott i sambons PB senast vi var i globen, då tryckte jag på fel knapp sos, de svarade direkt på Mercedes och undrade hur många skadade vi var, och jag som bara ville ha hjälp av en bärgare att sätta en provisorisk sidoruta, nu ordnade de en bärgare ändå åt oss, jag skulle så klart tryckt på knappen med en skiftnyckelsymbol 😅

Annars har jag hunnit vika ihop ett flertal bilar, men aldrig skadat mej allvarligt, inte någon annan heller, men det är en annan historia.
 
Senast ändrad:
Har du inte en verkstadsknapp och en sosknapp i taket på en sådan ny bil?

Vi hade haft inbrott i sambons PB senast vi var i globen, då tryckte jag på fel knapp sos, de svarade direkt på Mercedes och undrade hur många skadade vi var, och jag som bara ville ha hjälp av en bärgare att sätta en provisorisk sidoruta, nu ordnade de en bärgare ändå åt oss, jag skulle så klart tryckt på knappen med en skiftnyckelsymbol 😅

Annars har jag hunnit vika ihop ett flertal bilar, men aldrig skadat mej allvarligt, inte någon annan heller, men det är en annan historia.
Jo jag har en sådan knapp men den får inte användas :-(
Vår bilansvarig har tagit fram en punktlista hur man ska bete sig vid olycka och det är att ringa assistans som vi har avtal med (inte sos knappen).
 
Jo jag har en sådan knapp men den får inte användas :-(
Vår bilansvarig har tagit fram en punktlista hur man ska bete sig vid olycka och det är att ringa assistans som vi har avtal med (inte sos knappen).
Det var de jä__igaste,
jag misstänker ändå att ifall du råkar ut för något som utlöser en eller flera airbags, så ringer bilen upp sos automatiskt ändå, det kan ju vara akut.
 
Det var de jä__igaste,
jag misstänker ändå att ifall du råkar ut för något som utlöser en eller flera airbags, så ringer bilen upp sos automatiskt ändå, det kan ju vara akut.
Vet inte.
Det löste inte ut några...

De har fortfarande inte hört av sig 😞

Har kollat igenom bilen lite mer, den lär stå ett tag på verkstad.
Sparklådan har vridit sig inåt och golvet är vågigt på undersidan.
Man undrar ju huruvida batteriet under har klarat sig.
Kände även att bilen drar åt höger så den är väl ram-sne också....

Men det går verkligen troll i detta.
Ringde vårdcentralen imorse för å få värkarna dokumenterade.
Fick en tid 13.40.
Var på plats i god tid vid 13.30.
Till vilken nytta?
Nu är klockan 15.15 och jag har fortfarande inte fått komma in.
Läste även ett anslag på dörren att de stänger 30min tidigare idag (15.30) så nu börjar jag nästan få lite panik....
 
Senast ändrad:
Vet inte.
Det löste inte ut några...

De har fortfarande inte hört av sig 😞

Har kollat igenom bilen lite mer, den lär stå ett tag på verkstad.
Sparklådan har vridit sig inåt och golvet är vågigt på undersidan.
Man undrar ju huruvida batteriet under har klarat sig.
Kände även att bilen drar åt höger så den är väl ram-sne också....

Men det går verkligen troll i detta.
Ringde vårdcentralen imorse för å få värkarna dokumenterade.
Fick en tid 13.40.
Var på plats i god tid vid 13.30.
Till vilken nytta?
Nu är klockan 15.15 och jag har fortfarande inte fått komma in.
Läste även ett anslag på dörren att de stänger 30min tidigare idag (15.30) så nu börjar jag nästan få lite panik....
Hmmm, borde inte värkarna kollas på BVC eller BB? :unsure: :D
 
En lite annorlunda händelse som har med SOS Alarm att göra.

För sisådär 6-7 år sen. Var på finrummet och gjorde nummer 2.
Det ringde det i min privata mobil och en vänlig röst frågade hur mår du.
Personen presenterade sig och sa att han ringde från SOS Alarm.
Lite skumt tyckte jag att det var men svarade att det var okej.
Sen avslutades samtalet.

Jag funderade på vad var det för konstigt samtal.
Jag hade haft hand om fastighetsdriften av en räddningscentral tidigare. Jag bestämde mig för att ringa teamledaren direkt för att fråga vad det var för konstigt samtal.
Jag fick förklarat för mig att om man ringer 112 och inte säger något ringer dom tillbaka för att fråga om hur man mår.

Min telefon måste ha ringt upp automatiskt i fickan.
En riktig skit historia på toa.
Snacka om snabb återkoppling av SOS Alarm.
 
Tillslut fick jag komma in på undersökning.
Det som oroade doktorn mest var att jag har konstant huvudvärk sedan igår och det inte hjälper med tabletter.
Fick lite starkare tabletter och en hjärnröntgen på tisdag.
De misstänker en "mindre blödning i hjärnan" så jag fick stränga order om att inte anstränga mig och inte dricka alkohol.
Hur ska man stå ut hela påsken utan nubbe!!??
 
Tillslut fick jag komma in på undersökning.
Det som oroade doktorn mest var att jag har konstant huvudvärk sedan igår och det inte hjälper med tabletter.
Fick lite starkare tabletter och en hjärnröntgen på tisdag.
De misstänker en "mindre blödning i hjärnan" så jag fick stränga order om att inte anstränga mig och inte dricka alkohol.
Hur ska man stå ut hela påsken utan nubbe!!??
Det kan ju vara en ansträngning bara det. Moment 22.
 
En liten uppdatering angående sos.
Idag (nästan två dygn senare) hörde de av sig.....med ett sms som skulle besvaras med hur nöjd jag var med deras tjänst och den hjälp jag fått.

Med andra ord kan jag inte gjort fel när jag kontaktade dem för de har ju bevisligen tagit emot min anmälan.

Jag är inte ett dugg nöjd svarade jag....
 
En liten uppdatering angående sos.
Idag (nästan två dygn senare) hörde de av sig.....med ett sms som skulle besvaras med hur nöjd jag var med deras tjänst och den hjälp jag fått.

Med andra ord kan jag inte gjort fel när jag kontaktade dem för de har ju bevisligen tagit emot min anmälan.

Jag är inte ett dugg nöjd svarade jag....
Otacksamt.😀😀😀
 
För en del år sedan när jag var ung....
Då var det så att liv skulle räddas i alla lägen!
Idag så undrar man hur många som dör efter att de kontaktat vården och inte får hjälp.
Sen undrar jag hur många man mördar på äldreboenden genom att man hävdar att sk palliativ vård ska sättas in utan att en läkare behöver vara tillkallad.
Det förefaller som att personalen fritt kan besluta om någon ska leva eller dö.
Min far som hade magont och inte kunde äta gjorde de inget vid han fick ingen mat eller vätska inte heller någon doktor förrän jag skällt ut dom efter noter, boten var omeprazol sen var han på banan igen och levde flera år efter det!
Att det inte behövs att en läkare skriver dödsattest är skrämmande en dåligt utbildad och slarvig sjuksköterska som inte platsar i den vanliga vården kan göra precis som hon vill som jag upplevt det.
 
För en del år sedan när jag var ung....
Då var det så att liv skulle räddas i alla lägen!
Idag så undrar man hur många som dör efter att de kontaktat vården och inte får hjälp.
Sen undrar jag hur många man mördar på äldreboenden genom att man hävdar att sk palliativ vård ska sättas in utan att en läkare behöver vara tillkallad.
Det förefaller som att personalen fritt kan besluta om någon ska leva eller dö.
Min far som hade magont och inte kunde äta gjorde de inget vid han fick ingen mat eller vätska inte heller någon doktor förrän jag skällt ut dom efter noter, boten var omeprazol sen var han på banan igen och levde flera år efter det!
Att det inte behövs att en läkare skriver dödsattest är skrämmande en dåligt utbildad och slarvig sjuksköterska som inte platsar i den vanliga vården kan göra precis som hon vill som jag upplevt det.
Skriver du i rätt tråd nu?:unsure:
 
För en del år sedan när jag var ung....
Då var det så att liv skulle räddas i alla lägen!
Idag så undrar man hur många som dör efter att de kontaktat vården och inte får hjälp.
Sen undrar jag hur många man mördar på äldreboenden genom att man hävdar att sk palliativ vård ska sättas in utan att en läkare behöver vara tillkallad.
Det förefaller som att personalen fritt kan besluta om någon ska leva eller dö.
Min far som hade magont och inte kunde äta gjorde de inget vid han fick ingen mat eller vätska inte heller någon doktor förrän jag skällt ut dom efter noter, boten var omeprazol sen var han på banan igen och levde flera år efter det!
Att det inte behövs att en läkare skriver dödsattest är skrämmande en dåligt utbildad och slarvig sjuksköterska som inte platsar i den vanliga vården kan göra precis som hon vill som jag upplevt det.
Nja, inte riktigt.
 
Jag har läst vad doktorn skrivit i min fars journal och den är väl borta nu. Kopierade och skickade till chefen vilken svarade att så var det ju inte han menade något annat fast det stod mycket tydligt i anvisningsform hur det skulle gå till.
Att man struntar i föreskrifter har blivit vanligt, hur många är det som dör i korridoren? Har legat en hel natt där på en brits med gallstensanfall utan smärtlindring och utan att träffa vare sig sjuksköterska eller doktor.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen