• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Ärlighet

Sevallbo

Välkänd medlem
Medlem
Som en del vet så sitter vi fast till den 10 Januari innan Goldshmitt kan hjälpa oss ! Folksam försöker hitta en parkering som vi kan ställa bilen när vi flyger hem . Dom hittade en sådan en bit härifrån men han ville ha 25-30 euro / natt för parkeringen . Jag ringde dit för att höra om jag kunde få ett annat pris då vi ska betala detta själv , då sa damen med stora bokstäver SKA NI BETALA SJÄLV då skulle hon återkomma dagen efter , det är 2 dgr sedan inte ett ljud från henne . Ärlighet ????

Har du ett konkret och lättförståelig exempel på ett fel som är annorlunda för att det funnits länge än ett likadant fel som precis uppstått

Skulle tro....
En fuktskada som kommit direkt är en plötslig händelse och bedöms annorlunda än en vattenskada som pågått under en lång tid.

Utslitna däck är ett fel som pågått under en lång tid medans ett nytt trasigt däck är en plötslig händelse och det lär nog bemötas med två olika utfall.

Går det att köra med bilen? Bedömningar kan ju också bero på hur länge felet funnits! !
Det går att köra med bilen , korta sträckor ( inte till flygplatsen Pelle ) felet uppstod på vägen hem från Spanien i våras , missljud i kompressorn . Var in till Goldshmitt i Polch då och blev upplyst att det var minst 4 månaders väntetid men det var inga problem att köra vidare , så det gjorde vi .

Ni ska ju inte själva behöva vara experter på fjädringar.... i våras fick ni besked..av experter....att det går bra att köra!
Hela situationen är nog väldigt ovanlig...men också ovanlig för ett försäkringsbolag.... så det finns förmodligen inte så tydliga..regler o tidigare fall även för dem att luta sig mot.
Jag tror att man måste..kolla vad som står i det finstilta....
Jag tänker att ett sätt att tänka är nog att inte ha för bråttom att acceptera försäkringsbolagets förslag... om ni vill " överklaga " när ni kommer hem...kan det ev vara till er nackdel att ni accepterat...t ex att ni ska stå för parkeringskostnaden.
Genom att ställa upp o till vissa delar lova att hjälpa er...visar försäkringsbolaget att...de har ett ansvar. Frågan är....hur långt sträcker sig deras ansvar? Spontant tycker jag att frågan , vi har fått vår resa förstörd....är intressant.... ersätts detta? I så fall hur? Här skulle ju..hyrhusbil kunna vara ett förslag? Det finns andra frågeställningar i er situation. Så om det går är nog lite is i magen bra att ha....det hade varit bra att prata med någon som är mer insatt i försäkringsfrågor... förmodar att ni just nu bor i husbilen.

Ni ska ju inte själva behöva vara experter på fjädringar.... i våras fick ni besked..av experter....att det går bra att köra!
Hela situationen är nog väldigt ovanlig...men också ovanlig för ett försäkringsbolag.... så det finns förmodligen inte så tydliga..regler o tidigare fall även för dem att luta sig mot.
Jag tror att man måste..kolla vad som står i det finstilta....
Jag tänker att ett sätt att tänka är nog att inte ha för bråttom att acceptera försäkringsbolagets förslag... om ni vill " överklaga " när ni kommer hem...kan det ev vara till er nackdel att ni accepterat...t ex att ni ska stå för parkeringskostnaden.
Genom att ställa upp o till vissa delar lova att hjälpa er...visar försäkringsbolaget att...de har ett ansvar. Frågan är....hur långt sträcker sig deras ansvar? Spontant tycker jag att frågan , vi har fått vår resa förstörd....är intressant.... ersätts detta? I så fall hur? Här skulle ju..hyrhusbil kunna vara ett förslag? Det finns andra frågeställningar i er situation. Så om det går är nog lite is i magen bra att ha....det hade varit bra att prata med någon som är mer insatt i försäkringsfrågor... förmodar att ni just nu bor i husbilen.
Det har du nog rätt i , vi bor i husbilen på Goldshmitts ställplats ! Väntar på samtal från försäkringsbolaget funderar på att försöka ta oss till frankfurts flygplats och kolla om man kan parkera husbilen där i 2 månader .

Googla på så får du har ställt min bil på Alicante flygplats var skapligt pris fanns många att välja på

Hur tydlig är texten i era försäkringsvillkor om vad som ingår och inte ingår i bolagets ansvar i ett fall som ert?
Kan bilen repareras i Sverige om den bärgas hem?

Hur är det med stilleståndsersättning ?

Ps....rubriken på den här tråden är...oklar.. borde ändras.
Min tanke med rubriken var att parkeringsplatsen hugger ii med priset om det är försäkringsbolaget som betalar , blev väldigt besviken när inte det var dom som skulle betala .och att vi inte ville betaladetta pris .

Du skriver att kompressoren er defekt og i en annen tråd skrev du att det meste måtte byttes. Er luftbelgene hele (tette), finnes det en "limp home" funksjon på ditt Goldschmitt system som ingen har fortalt deg? Hvis så er tilfelle så kan du muligens kjøre bilen hjem til Sverige.
Min bil er nok minst 10 år eldre enn din. Jeg har Iveco system bak og Goldschmitt foran og der er det en bryter og to luftnippler til Goldschmitt foran i motor rommet. Der kan jeg slå av all elektronikk og fylle høyre og venstre luftbelg med en vanlig luftpåfyller til jeg har passe høyde på bilen slik att jeg kan kjøre hjem.
Det virker ikke som de er så veldig service innstilt så det kan jo være ting de har "glemt" å fortelle deg.
Håper du får en løsning på problemet.

Ja camping inom rimligt avstånd verkar knepigt...därmed inte sagt att det inte finns....Tommys är nog inne på en bättre idé....eller varför inte ringa och prata med någon bilförsäljare eller verkstad...

Du skriver att kompressoren er defekt og i en annen tråd skrev du att det meste måtte byttes. Er luftbelgene hele (tette), finnes det en "limp home" funksjon på ditt Goldschmitt system som ingen har fortalt deg? Hvis så er tilfelle så kan du muligens kjøre bilen hjem til Sverige.
Min bil er nok minst 10 år eldre enn din. Jeg har Iveco system bak og Goldschmitt foran og der er det en bryter og to luftnippler til Goldschmitt foran i motor rommet. Der kan jeg slå av all elektronikk og fylle høyre og venstre luftbelg med en vanlig luftpåfyller til jeg har passe høyde på bilen slik att jeg kan kjøre hjem.
Det virker ikke som de er så veldig service innstilt så det kan jo være ting de har "glemt" å fortelle deg.
Håper du får en løsning på problemet.
Det mesta måste bytas enligt Goldshmitt, bli ett helt nytt . Vill helst inte fixa detta i Sverige har varit och bytt kompressor tidigare + lite annat , kostade 12000kr och inget blev bättre . Åkte då till Polch och dom fixade felet på en timme ! Problemet är att vi måste vänta till 10 januari för att få hjälp . Vore kanon om man kunde få tag i mailadress till vd för Goldshmitt men det har jag inte lyckats med

Ja camping inom rimligt avstånd verkar knepigt...därmed inte sagt att det inte finns....Tommys är nog inne på en bättre idé....eller varför inte ringa och prata med någon bilförsäljare eller verkstad...
Ja det var ju en bilhandlare som hade parkering och han ville ha 30 euro / dag !! Men det kan ju finnas andra !

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen