• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Notis Är vi för hårt begränsade?

Har vi för hårda regler i Sverige när det gäller nyttjandet av våra husbilar?

Mikael Lindkvist på tidningen M3 drömmer om en overlanding-semester med taktält, men i Sverige är detta svårt på grund av strikta lagar.
Terrängkörningslagen förbjuder all offroadkörning, inklusive att köra på gräsmattor eller parkera utanför anvisade platser.
Lindkvist konstaterar att Sveriges regler gör "overlanding" nästintill omöjligt.

Citat: "Jag förordar inte att du ska kunna köra bilen rätt in i bushen och förstöra naturen. Men det måste finnas någonting mittemellan dagens lagar och regler och möjligheterna i andra delar av världen."

Hur är det för oss som inte har en vanlig personbil med taktält, utan kanske har en lite mindre husbil och skulle vara intressant att få utforska "vildmarken" lite mer. Borde det inte finnas någon form av möjlighet att lämna asfalten och ge sig ut på "äventyr" med husbilen?
Håller du med? Håller du inte med? Är vi för begränsade egentligen?

Hela artikeln hittar du, om du klickar på denna länk.

unnamed.png
 
Hej, har vi för hårda regler i Sverige när det gäller nyttjandet av våra husbilar?

Mikael Lindkvist på M3 drömmer om en overlanding-semester med taktält, men i Sverige är detta svårt på grund av strikta lagar.
Terrängkörningslagen förbjuder all offroadkörning, inklusive att köra på gräsmattor eller parkera utanför anvisade platser.
Lindkvist konstaterar att Sveriges regler gör overlanding nästintill omöjligt.


Hur är det för oss som inte har en vanlig personbil med taktält, utan kanske en vanlig liten husbil som det skulle vara intressant att få utforska "vildmarken" lite mer, borde det inte finnas nån form av möjlighet att lämna asfalten och ge sig ut på någon form av "äventyr" med husbilen?
Håller du med? Håller du inte med? Är vi för begränsade egentligen?

Visa bilaga 46235
Räcker det inte med att "VI" blir portade från fler och fler platser tack vare anstormningen av de som redan nu struntar i alla regler
om uppträdande med husbil/personbil.
I sommar fasar nog markägare då "frisläppandet" av de högskattade fordonen har skett, dessa stod tidigare till stor del bara på Campingar för det var för dyrt att köra med den höga skatten, de ställde av och stod på camping i 4 veckor sedan hem..
Ny är skatten lite lägre och dieselpriset är lägre än på många år, så det blir trångt överallt för fricampare sommaren 2025, tror det blir ännu fler förbuds skyltar på många platser. Redan nu är det fler HB i rullning längs alla vägar och då är det ännu nästan bara pensionister som har fritid i övermått som är på rull.
 
Hmm! I Norrland kan det ibland vara lite osäkert vad som är väg parkering och natur.

Många vägar är ju grus med lite växlighet i. Ibland har ekor legat uppdragna och lämnat en parkeringsliknande yta efter sig som man kan stå på. Finns även informella platser som lokalbefolkningen nyttjar vid fiske och grillning.

Inte alltid så enkelt. Är man uppe på kalfjället med ett fordon ser man ju ofta fina stenhällar att stå på. I Mellansverige har vi ju Villingsbergs skjutfält och friluftsreservatet Kloten, Tiveden, m.m. där det är svårt att avgöra vad som är lagligt och vad som är terrängkörning?

1746982942120.png
 
Problemet finns i teorin men inte i praktiken.
En tom lastplats för timmer, dvs inget timmer upplagt, kan fungera bra som en övernattningsplats. Det är en iordninggjord yta för timmerbilar. Är det terrängkörning? Skulle inte tro det.
De "Lägerplatser" som finns längs med Österdalälven är ett annat bra exempel. Terrängkörning? Icke även om det inte finns en P-skylt inom synhåll.
På Gotland har man längs Ekstakusten deklarerat att parkering utan P-skylt är förbjudet. Så där är det solklart var som gäller.

Så: artikeln i M3 tar upp ett teoretiskt problem. Det finns gott om platser "i naturen" som inte alls kräver någon terrängkörning på det sätt som lagen försöker förhindra. Det är bara att botanisera bland Friplatser och Naturcampingar i ihusbils kartor. Att "ren" terrängkörning är förbjudet tycker jag bara är bra. Det kan förstöra väldigt mycket. Vanligtvis dessutom på mark som någon annan äger. Det finns ingen orsak till varför jag skulle ta mig rätten att, potentiellt, köra sönder någon annans mark.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen