Har vi för hårda regler i Sverige när det gäller nyttjandet av våra husbilar?
Mikael Lindkvist på tidningen M3 drömmer om en overlanding-semester med taktält, men i Sverige är detta svårt på grund av strikta lagar.
Terrängkörningslagen förbjuder all offroadkörning, inklusive att köra på gräsmattor eller parkera utanför anvisade platser.
Lindkvist konstaterar att Sveriges regler gör "overlanding" nästintill omöjligt.
Hur är det för oss som inte har en vanlig personbil med taktält, utan kanske har en lite mindre husbil och skulle vara intressant att få utforska "vildmarken" lite mer. Borde det inte finnas någon form av möjlighet att lämna asfalten och ge sig ut på "äventyr" med husbilen?
Håller du med? Håller du inte med? Är vi för begränsade egentligen?
Hela artikeln hittar du, om du klickar på denna länk.

Mikael Lindkvist på tidningen M3 drömmer om en overlanding-semester med taktält, men i Sverige är detta svårt på grund av strikta lagar.
Terrängkörningslagen förbjuder all offroadkörning, inklusive att köra på gräsmattor eller parkera utanför anvisade platser.
Lindkvist konstaterar att Sveriges regler gör "overlanding" nästintill omöjligt.
Citat: "Jag förordar inte att du ska kunna köra bilen rätt in i bushen och förstöra naturen. Men det måste finnas någonting mittemellan dagens lagar och regler och möjligheterna i andra delar av världen."
Hur är det för oss som inte har en vanlig personbil med taktält, utan kanske har en lite mindre husbil och skulle vara intressant att få utforska "vildmarken" lite mer. Borde det inte finnas någon form av möjlighet att lämna asfalten och ge sig ut på "äventyr" med husbilen?
Håller du med? Håller du inte med? Är vi för begränsade egentligen?
Hela artikeln hittar du, om du klickar på denna länk.
