• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Karosseri Är vanliga plåtisar isolerade?

PL 8

Välkänd medlem
Medlem
Ort
Ramlösa
I annat forum nämnde jag att plåtisar nog vanligtvis är helt oisolerade. Någon höll inte riktigt med.

Jag vill veta mer om hur det verkligen är i vanliga plåtisar. Då menar jag sådana som t ex min egen Carado samt Knaus, Karmann, Clever, Pöösl etc. Inte t ex Kabe Van som är i en annan liga.

På en plåtis finns normalt fem dörrar, nämligen i två i förarhytten, en sidodörr och två bakdörrar. I detta resonemang kan vi bortse från förarhytten eftersom den levereras mer eller mindre färdig från biltillverkaren (t ex Fiat). Visst kan det finnas husbilstillverkare som isolerar förarhytten men bortse från det här.

Jag har tittat in i alla mina dörrar och det finns ingen isolering alls i någon. Hur det ser ut i golv, tak och väggar vet jag inte men har fått uppfattningen att det inte finns isolering förutom innertaket. Jag har också sett en plåtis av "finare" märke som stod hos en handlare med täckningen på bakdörrens insida bortplockad. Isoleringen där bestod av några remsor kanske 20 mm tjock mjuk skumplast. Men långt mindre än halva ytan var täckt.

Ett skäl jag hört till att plåtisar inte är isolerade är att då gäller inte rostskyddsgarantier eftersom isolering kan ställa till det med kondens och svårigheter till uttorkning.

Så, hur är det med isolering av golv, väggar, tak och dörrar i en vanlig plåtis?
 
Det finnes ikke et universelt svar, noe skumisolerer alle plåtvegger. Dører er problematisk, men det finnes de som legger inn noe isolering der også. Golv får nesten alltid en slett plate, men hvor mye isolering det er mellom denne og plåten varierer fra null til brukbar. Nå vil jeg ikke gå inn på enkeltmerker da jeg ikke har hatt mulighet til å kontrollere europeiske produkter de siste 7 årene. Taket er oftest isolert, det blir for fort fuktskader uten isolering selv her down under. Men hva de isolerer med varierer veldig også her. Jeg vil si at en må stille frågor til leverandør om hva som er isolert og med hva.
 
Pössl brukar ha i sin reklam hur de isolerat, hade i alla fall för några år sedan. Jag har en bekant som nu är inne på sin andra Knaus Boxstar och enligt honom är den hyfsat isolerad. Han använder den året runt och jag vet att han varit ute i -25 i alla fall. Dock använder han täcke fram och för bakdörrarna.
 
I vår Malibu är det isolerat med mjuk skumplast i (det jag kunnat se av) väggar, tak och bakdörrar. Säkerligen någon typ av isolering i bodelens golv också. I förarhyttens dörrar: ingenting. Jag har just nu innerklädseln demonterad på ena bakdörren, kan då se att det finns en del små oisolerade ytor på ställen där isoleringen helt enkelt inte fått plats eller skulle varit för omständlig att montera.
 

Bilagor

  • 2022_2_27_11_0_21.png
    2022_2_27_11_0_21.png
    523,2 KB · Visningar: 38
I vår Malibu är det isolerat med mjuk skumplast i (det jag kunnat se av) väggar, tak och bakdörrar. Säkerligen någon typ av isolering i bodelens golv också. I förarhyttens dörrar: ingenting. Jag har just nu innerklädseln demonterad på ena bakdörren, kan då se att det finns en del små oisolerade ytor på ställen där isoleringen helt enkelt inte fått plats eller skulle varit för omständlig att montera.

Vår Knaus var lika enkelt isolerad. Något material av typen liggunderlag var klistrad på plåten ungefär där det gick lätt att komma åt.
Känslan var att isoleringen mest var satt där för att man skulle kunna säga att den var isolerad.
Framdörrarna var helt tomma på vår bil också..
 
Vi har en Pössel 2011 och den är inte särskilt väl anpassad för vinterbruk. Vi har varit ute vid något tillfälle när temperaturen legat omkring -20°C och det har fungerat men kräver en del anpassningar. Man får tex räkna med att ersätta vattensystemet med vattendunk. Gråvattenbehållaren fungera hjälpligt med en skvätt spolarvätska i emellanåt. Något slags täcke mot bakdörren och mellan förardel och bodel ökar värmekomforten avsevärt. Den begränsade volym som sedan ska värmas kräver ändå en hel del gasol när temperaturen sjunker under -20° men det är klart möjligt att vintercampa med en plåtis om man inte har alltför höga komfortkrav.
Här är en video från 2012 som visar hur en Pössl plåtis byggs.


Här är ett klipp från videon som visar takets isolering:
Skärmavbild 2022-02-27 kl. 19.18.23.png
 
Senast ändrad:
Jag hittade en film som visade bygget av en Sunlight som ska vara syster till min Carado. Capron är företaget som bygger båda. Den isolering jag ser där är inte tjock och inte heltäckande men dock mer än jag trodde. Hoppas att även min har i alla fall så mycket. Jag ska vid tillfälle kolla närmre.
 
Vi har en Pössel 2011 och den är inte särskilt väl anpassad för vinterbruk. Vi har varit ute vid något tillfälle när temperaturen legat omkring -20°C och det har fungerat men kräver en del anpassningar. Man får tex räkna med att ersätta vattensystemet med vattendunk. Gråvattenbehållaren fungera hjälpligt med en skvätt spolarvätska i emellanåt. Något slags täcke mot bakdörren och mellan förardel och bodel ökar värmekomforten avsevärt. Den begränsade volym som sedan ska värmas kräver ändå en hel del gasol när temperaturen sjunker under -20° men det är klart möjligt att vintercampa med en plåtis om man inte har alltför höga komfortkrav.
Här är en video från 2012 som visar hur en Pössl plåtis byggs.

Jag har självuppblåsbara liggunderlag som går att koppla ihop hängande framför bakdörren samt sidodörren. Vintertäcke utanpå i fronten och ytterligare liggunderlag på golvet fram och över instrumentbräda. Jag har inga problem att hålla värmen men har varit ute i som kallast -8 grC. Men det går ju åt en del gasol.
När jag kör på dagarna har jag inte gasolvärmaren på utan klarar mig med bilvärmen och en extra fläkt i mitten på bilen som sätter fart på luften i bilen.
 
Ja det är sorgligt att bakdörrarna är så dåligt isolerade där ska man ju ha huvudet och lätt att få problem med kroppen av kallraset. Förmodligen är den lilla isolering som finns enbart till för att dämpa ljudet när man stänger dörren så det inte ska låta så billigt. Man borde kunna begära mer med tanke hur lätt det är att isolera när den byggs. Det hjälper ju även vid värme så det inte blir bastu inne. Med tanke på hur mycket gasol som går åt vid kyla är det dåligt miljömässigt.
 
Vår plåtis hade ingen som helst isolation när vi köpte den, bara luft i ihåligheterna. Efter ombyggnaden blev den isolerad med olika material beroende vilken del det är (golv, tak, dörrar) samt rejält tektylad i underredet och viss mån även dörrar. Som bekant är, fukt i luften kondenseras vid temperaturväxlingar och kan lätt orsaka rostskador speciellt om plåtisen är felisolerad (bl.a. har instängda luftfickor eller fel isoleringsmaterial). Vår HB-byggare var känd just för förstklassig isolering som han gärna redovisade och skröt med bl.a. på sin hemsida (R.I.P. Claes!). Jag är bekant med hur isoleringen fungerar inom byggbranschen och har sett många fuktrelaterade skador. Att en vanlig transportbil är oisolerad är bara bra för då vädras innanmätet utan risk för kondensansamlingar.
 
Någon bättre isolerad hus bil än min Alpha Jet har jag svårt att tro att det finns med 25mm skum och då menar jag inte frigolit utan riktigt skum med slutna celler, mellan två lager glasfiberarmerad plast.
Hela bodelen byggd i ett stycke utan skarvar. Gjorde en bit mellanvägg i plywood isolerad ordentligt och klädd med tyg, ett specialsytt täcke som satt fast med kardborrband.
hade aldrig mer än 1 kw på den inbyggda elvärmaren vilken inte gick hela tiden även när det var några minusgrader.
Drog väldigt lite gas också.
Den som var bäst isolerad plåtis var väl Jappes hembygge som han köpt av någon som isolerat hela bilen med 5 cm cellplast.
 
För att ha något att jämföra plåtisar och andra husbilar med visar jag här hur det ser ut när det är som bäst bland Europeiska husbilar.
(en del USA husbilar har isolering i en helt annan klass än det bästa i Europa.)

Concorde, Morelo med fler har aluminiumplåt - skumblock med slutna celler 40mm tjocka - aluminiumplåt.
Hymer har i länken ovan sitt 2.0 system, samma sak som ovan, vilket NB var först med redan på 80 talet om jag mins rätt.

Kolla sidan 23 i bifogad länk.
Där kan man se en del av förklaringen till varför en del husbilar är dyrare än andra. (suverän isolering och konstruktion)

 
Hymer har i länken ovan sitt 2.0 system, samma sak som ovan, vilket NB var först med redan på 80 talet om jag mins rätt.
Ja N+B Clou hadde denne konstruksjonen allerede tidlig på 1980 tallet. Flair som kom i 1994 var første serieproduserte husbil uten treverk i yttervegger og tak. Hellimt alu Styrofoam alu sandwich var den bærende konstruksjon og hentet rett fra erfaringene med Clou.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen