• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Är jag rasist?

Bäckis

Välkänd medlem
Medlem
Ort
Nyköping
Jag skrev ett inlägg i ett annat känt hb forum.
Berättade om en dråplig händelse i slutet av veckan i samband med studentfirandet.

För att berätta en längre historia kort så har vi följande händelser:
Skottlossning i Stockholm (visade sig vara studenter som sköt raketer på en parkeringsplats) med följden att det regnade raketer på fönster och parkerade bilar i närområdet.
Med följden att polisen stormade in.
När polisen kom hetsade ungdomarna mot polisen med stora flaggor som senare identifierades som kurdiska.
Efter en tids bråk lyckades en kurdisk kvinna medla mellan polis och studenter och det slutade med att studenterna fick städa upp efter sig.

Nästa störning var när jag skulle hem, tvärstopp när jag kom in en bit i södra länken.
Vevade ner rutan och hörde "harrri harra" musik och skrik och skrän.
Efter 30min och åter assistans från polisen började kön röra sig.
Det visade sig vara fyra Audi och BMW suvar som låg i bredd och effektivt hindrade trafiken.
Fastsatta i bakluckorna hängde den flaggan åter som vi nu är bekanta med.

Det sista som egentligen var det värsta, åtminstone ur säkerhetssynpunkt, var när jag en dag åkte åt Enköping på eftermiddagen.
Låg väl kring 110 själv och ser två bilar snabbt närma sig bakifrån kastande fram mellan filerna ilsket blinkande med helljuset.
I 140-150 blir jag omkörd av två suvar.
I samtliga fönster sitter/hänger det ut killar och klamrar sig fast i takrelingen.
Ni vet som raggarna brukar sitta på fönsterkarmen på cruising.
Här gick det dock betydligt fortare.
Bak fladdrar åter samma flaggor när bilarna kastar av mot Rinkeby (man kan åka in där även om man ska till Spånga, om det var det som var rasistiskt?).

Nu till mina funderingar.
Att kommentera flaggorna på deras bilar vilka hemländer man kommer ifrån verkar rasistiskt.
Detta är ju dock även något som man ser på cruising men då oftast av svenska eller möjligen sydstats flaggan.
Hade det stämplats som rasistiskt om jag kommenterat det?

Ingen av ungdomarna har nämnts med hudfärg. Det var välväxta killar av nordiskt påbrå hade jag kunnat skriva (om det hade varit det).
Hade det varit rasistiskt eller politiskt inkorrekt?

Hade ungdomarna som bråkade med poliserna viftat på med svenska flaggor (en av poliserna såg ut att ha utländsk härkomst) hade det då uppfattats som rasistiskt?

Jag tog mer illa vid mig att mitt inlägg kallades rasistiskt än vad ungdomarna ägnade sig åt.

Vi är många som tagit studenten, några av oss åker på cruising med flaggor bak på jänkaren (dock har jag aldrig sett någon kurdisk flagga i de sammanhangen), en del kanske har bråkat lite med polisen i sin ungdom för att visa sig tuff inför kompisarna....
 
Min åsikt är att man inte bara skulle skriva man 40 när det gäller våldsbrott och liknande utan även härkomsten.
Det skulle medföra att man enkelt kunde pinpointa vilka grupper det handlar om till varning för vanligt ärligt folk.
När blev det hemligt var man kom ifrån vem har hittat på detta? Knappast några ursvenskar!
Nu har vi ju åsiktsfrihet i Sverige eller hur.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen