• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Är det lättare att få tag på folk via telefon nuförtiden?

Mats S

iValberedning
Medlem
Eftersom utvecklingen "gått framåt" borde väl svaret på frågan vara ett självklart ja, men...

Förr hade vi inget annat än en fast telefon i bostaden. Kunde man inte numret gick det att hitta de allra flesta via telefonkatalogen eller nummerupplysningen. Om man visste adressen. Men var den man sökte inte hemma fick man vackert vänta till ett senare tillfälle.

Idag har vi oftast telefonen i vår närhet var vi än är och är därför lätta att nå. Åtminstone i princip. Kan man inte numret till den man söker får man prova Eniro, Hitta eller någon annan söktjänst. Och här börjar problemen för det är ganska många som inte finns med där. Vissa har inget personligt abonnemang utan har en telefon via arbetsgivaren eller annat. En del andra har ett abonnemang men har av olika, säkert goda, anledningar valt att inte vara synliga hos Eniro mfl. Men även om man vet numret kanske det inte blir något svar ändå, för i takt med ökande bedrägerier av olika slag ökar också antalet som av försiktighet aldrig svarar när ett obekant nummer ringer upp. Då får man försöka att med SMS förklara varför man ringt och hoppas vederbörande hör av sig.

Så... mitt svar på rubriken är: både ja och nej! Och i frustrationen efter att den senaste tiden råkat på ett flertal nej-fall uppstod detta inlägg. Och en förhoppning att det sen skall bli minst lika enkelt som förr för som nu är det inte riktigt bra ;)

Beroende på inom vilket yrke och generation så kanske LinkedIn funkar bra eller inte.
Jag fick tag på en gammal lumpar kompis som jag tappat kontakten med, han flyttade till München för drygt 20 år sedan, vi träffades på hans sommar ställe i Österrike på väg ner till Italien förra sommaren, riktigt kul att träffas igen!
Mvh
Anders

Idag har vi oftast telefonen i vår närhet var vi än är och är därför lätta att nå.
Manicken som vi alla (?) bär på har nog inte riktigt rätt namn.
Ungefär som att kalla en smart TV för "Text lässkärm". (jo faktiskt, man kan läsa text tv på dom)

Liknande med smart telefon (jo man kan faktiskt ringa och prata med dom), det minsta man gör med dom är att ringa, och mindre och mindre med fallande ålder på användaren.

Mitt svar är som trådskaparens svar. Både ja och nej. Ja - när det gäller att kontakta vänner, bekanta, myndigheter och dylika. Däremot nej i alla andra fall. Man svarar inte när okända nummer visas på telefonensskärm. Det är förstås tråkigt...

Tjugosju år med mobilen alltid inom räckhåll och ständigt tillgänglig, 24/7, som det heter nuförtiden,
tills jag äntligen la ner firman och blev pensionär "på riktigt"... några år försenad.

Skaffade mig ett kontantkort på Telenor och lever numera i nästan total glömska från omvärlden.
Tar mina dags-promenader med hunden och har oftast aldrig någon uppkoppling med mig.
Tillhör numera också den växande skaran, som först kollar upp numret innan jag svarar.
Gammaldags? Jo förvisso, men så (y) jäkla avstressande och positivt för blodtrycket.

Nånstans i min närhet har jag ju ändå min hustru, som är uppkopplad 24/7 och kan ju alltid putta till mig,
om det skulle uppenbara sig något oerhört akut och viktigt, som absolut inte kan vänta.
T.ex som att kasta sig bilen och hämta / skjutsa nåt vilsekommet och strandsatt barnbarn,
för dom små liven är ständigt bärare av sina mobiler och har nära till att ropa på hjälp...!
Stackars barn, de veta icke längre vad apostlahästarna har för funktion...?

Nu är det bara när jag färdas ute på vägen på något sätt, som mobilen alltid är med i innerfickan,
för där förvarar jag ju körkortet i telefonfodralet, för böveln!

Senast ändrad:
Tydligen ska man numera skicka ett meddelande innan man ringer upp 🥸

Kanske en vana eller ovana från att man ex. på Teams kollar att det är ok med ett röstsamtal i stället för chatt...

Jag har slutat ringa folk och är glad när ingen ringer till mig heller. Viktiga korta ärenden tycker jag att SMS duger bra till och WhatsApp för internationell kommunikation ( bl.a. Norge, Kanada o liknande länder utanför EU). E-mail är helt suveränt dokumenterings-verktyg för viktiga överenskommelser typ försäkringar m.m. som ska sparas vilket man inte kan göra med samtal (sådant glömmer jag efter 15 minuter).

Ja alla metoderna funkar ju bra om man vet ”anropssignalen” (tel.nr, mailadress etc) till den man söker. Jag vet inte om jag har extrem otur men i ett uppdrag jag håller på med nu behöver jag prata med ett antal personer utanför min ordinarie ”kontaktsfär” och det är ett halvt elände att få tag på kontaktuppgifter till många av dem. Det tar mer tid att snoka rätt på dem än vad själva ärendet sedan tar :(

Jag har förstått att det inte är ovanligt att man föredrar SMS istället för röstsamtal. Så delvis är vi tydligen tillbaks på telegrafens tid ;)

Senast ändrad:
Ja alla metoderna funkar ju bra om man vet ”anropssignalen” (tel.nr, mailadress etc) till den man söker. Jag vet inte om jag har extrem otur men i ett uppdrag jag håller på med nu behöver jag prata med ett antal personer utanför min ordinarie ”kontaktsfär” och det är ett halvt elände att få tag på kontaktuppgifter till många av dem. Det tar mer tid att snoka rätt på dem än vad själva ärendet sedan tar :(

Jag har förstått att det inte är ovanligt att man föredrar SMS istället för röstsamtal. Så delvis är vi tydligen tillbaks på telegrafens tid ;)
Har du testat:
1702921562370.png
Har hjälpt mig faktiskt många gånger!

Bara testat lite men utan framgång. Tvivlar på att de skulle ha telefonuppgifterna när varken Eniro eller Hitta har det.
Rätt logiskt Mats S, med det som hände mig var att ”han och hon” bodde i samma hus, han hade bara jobbnr så jag ringde henne och berättade vad saken gällde och fick hans nummer direkt! Det finns tydligen inga regler utan undantag… Lycka till!

Håller precis på att byta jobb men utan att ha slutat på första firman (har semester) så har de stängt ner min mail och min telefon.
Hårdast drabbade blir de själva då det skulle köras en del avlämningsgrejjer sista dagarna...
Själv tycker jag det är väldigt avkopplande.
För första gången sedan -94 (när jag skaffade första mobilen) är det nästan omöjligt att få tag på mig.
Vilken semester det blev :cool:

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen