• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Är det här framtiden? Läste en intressant artikel…

Intressant artikel, känner igen en hel del av företagskulturen med den som Datageneral hade när dom skull ta fram en konkurrende dator till Digital Equipment Corporation (DEC) VAX, på 70-talet då man visade bandstationerna/minnet på nyheterna när dessa mini/stor-datorer visades.
Detta finns att läsa i boken, the soul of a new machine, på svenska, en dators födelse av Tracy Kidder, som han fick Pulitzer pris för.

Se bl.a https://en.wikipedia.org/wiki/The_Soul_of_a_New_Machine

Läs speciellt under Themes!

Jag kan varmt rekommendera denna bok!

Mvh
Anders

Senast ändrad:
Kulturkrock av 3:e graden.
Men lite spännande blir det att följa denna konflikt.

Detta däremot är skrämmande att Tesla försämrar funktioner i sina nya personbilar, för att hålla upp produktionstakten (the flow) 🤪

Vi har föreningsfrihet i Sverige.

Men vad innebär det?

Alla kan frivilligt ansluta sig.

Men kan man avstå?

Kan man frivilligt avstå från att ansluta sig?

Eller måste man frivilligt bli tvingad att ansluta sig eller skriva under ett avtal?

När jag sökte jobb på ett Coopbageri var jag tvungen att frivilligt ansluta mig till facket.

Om jag inte gjorde det kunde jag ej bli antagen som bagare. Jag började aldrig på Coop eftersom jag frivilligt ej kunde stå utanför facket.

Vad betyder frivilligt?

Det är också frivilligt från arbetsgivarsidan att teckna kollektivavtal, men…

Tesla har varit igenom samma sak i USA, där bilarbetareförbundet hotade med än det ena och än det andra. Elon Musk lovade direkt, att den dagen en majoritet av hans arbetare var medlemmar i deras fack, så skulle han underteckna avtalet samma dag. Självklart var avslutningen på det strejkhotet mera komplicerat än den förklaring jag läst och återberättar, men lugnt blev det iallafall.

Den Svenska modellen är väl snart 100 år och bevisligen tjänat Sverige bra, med få strejker och en lugn arbetsmarknad, men kan den gälla för alltid? Det är nya tider, nya utmaningar och ungdomarna som idag går ut i arbetslivet kommer inte att ha samma arbetsgivare fram till pensionen. Arbetsmarknaden ser självklart helt annorlunda ut idag än den som gällde 1930, jag lovar skillnaden kommer att vara än större om 10 år, det går fort nu.

Tommy

En annan historia,
Jag blev anställd på ett företag när jag var 22 (blev kvar i företaget i över 40år) jag gick inte med i facket (nuvarande Ifmetall) några år senare blev det kraftiga nedskärningar, högsta chefen på min avdelning ringde och tjatade att jag måste gå med i facket. De vägrade förhandla innan företaget hade kastat ut alla oorganiserade arbetstagare. Jag orkade inte med chefens tjat, ochgick med i facket. Jag fick behålla min anställning, men många med >25års anställning fick gå.
Ett år senare försökte jag gå ur facket, alla sa att det var så gott som "omöjligt". Jag sökte skriftligen urträde, fick efter lång väntan svar från ifmetall
Avslag 🥴😂

Dagen efter skrev jag till lönekontoret att sluta dra fackavgiften från min lön, vilket de självklart gjorde.
Dagen därpå ringde personalchefen och erbjöd mej att bli tjänsteman/drifttekniker, jag tackade ja.

En annan historia,
Jag blev anställd på ett företag när jag var 22 (blev kvar i företaget i över 40år) jag gick inte med i facket (nuvarande Ifmetall) några år senare blev det kraftiga nedskärningar, högsta chefen på min avdelning ringde och tjatade att jag måste gå med i facket. De vägrade förhandla innan företaget hade kastat ut alla oorganiserade arbetstagare. Jag orkade inte med chefens tjat, ochgick med i facket. Jag fick behålla min anställning, men många med >25års anställning fick gå.
Ett år senare försökte jag gå ur facket, alla sa att det var så gott som "omöjligt". Jag sökte skriftligen urträde, fick efter lång väntan svar från ifmetall
Avslag 🥴😂

Dagen efter skrev jag till lönekontoret att sluta dra fackavgiften från min lön, vilket de självklart gjorde.
Dagen därpå ringde personalchefen och erbjöd mej att bli tjänsteman/drifttekniker, jag tackade ja.
Olagligt gjort av IFmetall. Men vad hjälper det. De flesta företag är för dåligt insatta i lagstiftningen och kollektivavtalen och tar den lätta vägen ut. Det finns två parter och båda har sina huvudorganisationer, men facken är bättre än arbetsgivaren många gånger att använda sin organisation och stå på sej. Jag tycker mycket av modellen i teorin är bra. Men jag har också tagit ett antal strider mot både fack och arbetsgivarorganisationen.

Mine foreldre drev i mange år bilverksted og bilbutikk, var ikke tilsluttet arbeidsgiver forening. Noen av de ansatte meldte seg inn i facket, men meldte seg fort ut igjen da min mor ikke ville trekke i lønnen og sende en stor del av lønnen til facket. De enkelte medlemmene måtte selv betale sitt medlemskap og se hvor mye det virkelig kostet. At en hele tiden holdt seg til lønnsnivået som lå i avtalene gjorde at de lokale ansatte hadde bedre lønn enn i organiserte bedrifter.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen