Dessa mätartavlor är ett lyft för bilen.
Det gör det lättare att se hastigheten när man ligger mellan 50 - 90.
Med de svarta tavlorna så är skuggningen ofta så besvärande att det är svårt att se vilken hastighet man har. Och just runt 70 så vill jag gärna ha full koll på vilken hastighet jag har. Många kameror är uppsatta i detta hastighetsspann.
Om man är någorlunda händig är det lätta att byta dem själv. Om inte, gör JR larm jobbet åt en.
Man behöver bara lossa fyra skruv för att göra hela bytet. Resten är snäppfästen.
Hela jobbet gick på lite över 30 minuter.
Jag är lite imponerad över hur enkelt instrumenten är monterade. De är verkligen designade för att vara enkla att serva. I alla fall dessa delar.
Som sagt, fyra skruv och snäppfästen gjorde att det var enkelt att byta.
Det enda orosmomentet var att få bort de runda centrumpluttarna på visarna. Jag var rädd att böja dem. Men det gick bra, bara man läste anvisningarna.
Jag satte små tejpbitar för att låsa den fyrkantiga övre tavlan, den som är kvar svart, eftersom den åkte runt lite, efter att jag klippt bort de andra delarna den hängde ihop med...
När det är mörkt så ser tavlorna faktiskt svarta ut fortfarande - i alla fall på detta kortet:
I starkt solsken kan det fortfarande vara svårt att se hastigheten mellan 50 - 90, men det är inte lika ofta som innan.