• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Elsystem Elschema

Logga in för att dölja denna ruta:

Det blir nog svårt. Samma ägare som bygger Dethleffs och det är helt omöjligt att få tag i, tro mig. Titta på bilden, det som påbyggaren hängt på är inte märkt överhuvudtaget. För tjugo år sedan kunde man beställa elschema när man beställde bilen, men nu går det inte. Jag lyckas i alla fall inte.
1782663590176.jpeg

Bad Tumbo om att få ett elschema till vår Dethleffs. Deras svar var att inte de heller hade tillgång till något elschema. Så jag tror att det blir svårt att få tag på.

Om en besøker fabrikkene så ser en at elmontering i bodelen ikke følger samme rutiner som for småbiler. Ingen ferdigproduserte kabelstammer mer en masse løse draginger av enkeltledninger. Noen steder pakkes til slutt ledningene inn så de ikke ser tilfeldige ut :D. Men start med elblokken - det er utgangspunktet.

Fascinerande att se röran i bild. Till Kabe 780LxL -18 vi hade så fanns det en pärm med komplett bodelselschema så som allt var kopplat från fabrik. Det var väldigt bra att ha när jag skulle installera LiFePo-systemet. Jag kompletterade ritningarna allteftersom.
Till alla senare Nordic så har all bodelsel samlats i garaget när batteribanken i en gemensam säkringspanel. Där är det välmarkerat om vart respektive kabel går.

Fascinerande att se röran i bild
Det du ser i bilden är bildelens batteri (under förarens fötter) i en hyfsat ny Ducato.
Det som saknas är märkning, speciellt av de delar som husbilsbyggaren har kopplat till bilens batteri men även av Fiats säkringar.
Bodelens batteriinstallation är något helt annat och tyvärr lika dåligt uppmärkt.
När jag köpte min husbil av BiÖ frågade jag också efter schema. Inte ens de hade tillgång till det.

Det framgår inte i frågan vad trådskaparen skall göra. Men det finns kanske någon som har nytta av detta. Det är mycket höga strömmar som passerar dessa anslutningar. Hela säkringsplattan är utbytt p.g.a. dålig anslutning till adblue säkringen. Det hade brunnit upp. Jag hade fem timmar på mig att köra till verkstad.
1782764594741.jpeg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in för att dölja denna.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen