• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Chassi Axeltryck - Hur stor skillnad får det vara?

Logga in för att dölja denna ruta:

Knazig

iAdmin
Admin medlem
Medlem
Fick hem Bilen idag från verkstad.
Monterad LevelM PRO med våg.
Testade direkt då jag tömt bilen på allt utom köksattiraljerna. Ca 30 liter diesel i tanken.

Då anger systemet 3 617 kg
1 738 fram
1 879 bak.

Tjänstevikt 3 256
Totalvikt 4 400

Stämmer vågen känns det som jag har bra marginal.

Men hur stor skillnad får det vara mellan axlarna?

Det där ser spontant väldigt bra ut för en husbil i den vikten faktiskt. Många ligger betydligt närmare max på bakaxeln redan innan man fyllt vatten, lastat cyklar, markisprylar, grill, kläder och allt annat som smyger sig på. Att du har runt 500 gram marginal totalt med ganska tom bil ger ju ändå lite spelrum.

Själva skillnaden mellan fram och bak är egentligen inte problemet i sig, utan att ingen axel överskrider sitt tillåtna axeltryck enligt registreringsbeviset. På många halvintegrerade och helintegrerade husbilar är det dessutom helt normalt att bakaxeln väger mer eftersom garage, tankar, sängar och mycket last hamnar där bak.

Det som kan vara bra är att väga igen när bilen är semesterlastad “på riktigt”. Full diesel, vatten, passagerare, mat, stolar och kanske cyklar gör ofta större skillnad än man tror, särskilt på bakaxeln. Men med de siffrorna du visar nu känns det som du har ett rätt bra utgångsläge.

Står inte i något om axelvikter i mitt reg bevis.🤔
Bara Tjänstevikt och totalvikt....

Ska fylla bilen i början av juni inför 3 veckors tripp till Norrland. Då blir det nog stor skillnad.
Fullt i garaget, 100 liter vatten, elcyklar....

De husbiler som kan få problem med aksellast foran er helintergrerte med ALKO tamdemaksel bak. En tung seng over forsetene får disse nær grensen og hevarm virkningen fra bak blir veldig liten. En ser det ofte på at nesen er veldig lav om en ikke har byttet fjærene.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in för att dölja denna.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen