• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

• 🌸 Vårens stora husbilsträff med iHusbil! 🌸

Packa husbilen och gör er redo för gemenskap, god mat och härliga vårdagar!
    Vårens medlemsträff äger rum 1–3 maj 2026The Backyard – ett charmigt ställe bara 10 minuter väster om Lidköping.
    Läs mer och anmäl dig här.

Notis Bridgestone lanserar däck för husbil

Logga in för att dölja denna ruta:

En tredje spelare med däck avsedda för husbilar.
Husbilar bör som bekant rulla på CP-däck (Camping Pneumatiques) istället för de C-däck (Cargo) som normalt används till transportbilar.
Michelin och Continental har länge varit ensamma på scenen, men nu kommer även Bridgestone att ha CP-däck i sitt sortiment.
Kanske någon som funderar på att byta?

Hela artikeln läser du hos, Allt om husbil via denna länk.

1777466647681.png

Jag blir nojig av dessa sk. åretruntdäck. De är varken eller. För mjuka på sommaren och blir hårda kalla vinterdagar. De kan nog fungera i södra delen av vårat land där klimatet börjar bli mer kontinentalt. För oss som kör husbil på vintern norr om Mälardalen så blir det ett konservativt val. Nya Nokian dubbdäck till kommande vintern.

Åretrunt däck fungerar utom rent vinterväglag, men dom slits snabbt på sommarväg, jag räknar med att mina klara max 4000mil.
Många nya bilar levereras med åretrunt som standarad.

Själv ser jag ingen anledning till att köra på CP-däck, tror mera det är ett försäljningstrick för att kränga på dyrare däck till husbilsägare.

C-däck (”Commercial”) rekommenderas för husbilar och husvagnar. Vissa däcktillverkare skiljer mellan C-däck för lätta lastbilar och CP-däck (”Camper”) för fritidsfordon, medan andra förstärker alla sina lätta lastbilsdäck för att klara även tunga campingfordon.

Vilka som har vad får man klura ut själv genom att fråga tillverkaren ;-)

För mig, som bor i södra Sverige och bara kör vinterväglag i nödfall så väljer jag åretrunt däck.
Jag tar kompromissen att de slits lite fortare men då miltalen per år är modesta, räknar jag med att det inte spelar någon roll.
De som sitter på bilen nu är Åretruntdäck som jag förmodar kom med bilen när den levererades (efter lagändringen är de inte längre godkända att köra vintertid). Bra mönsterdjup fortfarande och inga torrsprickor någonstans.
De har förmodligen hårdnat lite, så att kupé-ljudet är högre. Men de kan utan problem sitta kvar ett par säsonger till.

När dessa däck skall bytas så kommer jag, självklart, att välja nya åretruntdäck eftersom det passar mitt användningsmönster bäst.
C eller CP (som enligt uppgift bättre klarar att stå still i långa perioder) får vi se. Det finns fler C-däck att välja mellan så det finns nog andra parametrar som är viktigare (bromssträcka och hur tysta de är, exempelvis).

I södra Sverige kallas alla friktionsdäck, europeiska och nordiska för ”åretrunt däck”.
Det blir väldigt konstigt när Michelins cross climate är just åretrunt däck.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in för att dölja denna.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen