Ja så är det. Eller faktiskt gör det en en litenliten skillnad, om man lägger i friläget blir det två extra och onödiga växlingsmanövrer, en när friläget läggs i och en när 1:an läggs i igen. Men kopplingen är som sagt nedtryckt hela tiden.När det gäller friläge/neutral får nog din proffsverkstad läsa på, kopplingen är nedtryckt även med växxellådan i neutral vid rödljusen, så det gör ingen skillnad.
Bilden nedan visar den sista halvminuten av en testkörning jag gjorde för några år sedan. I början av diagrammet kör jag på 2:ans växel, släpper sedan gasen, bromsar till stopp och står på tomgång en liten stund. Man ser att roboten frikopplar och blir kvar i det läget (blå kurva) och växlar ner till friläge (röd kurva). Man ser också att kopplingens varvtal går ner till noll och stannar där (gul kurva) medan motorn ligger kvar på tomgångsvarvtal (grå kurva).
Att kopplingen står i nedtryckt läge på tomgång i friläge är också en kontrollpunkt i Fiats procedurbeskrivning för avluftning av kopplingskretsen på bilar med växlingsrobot (jag tror proceduren heter 2127C06, men har inte letat rätt på den nu). Där står att man efter avslutad luftning skall starta motorn och kontrollera att kopplingsvarvtalet håller sig kvar på noll dvs nedtryckt koppling, se nedan.

Senast ändrad: