• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

litiumbatteri vinter

Hasseg

iReferensgrupp
Medlem
Har lite funderingar angående litiumbatteri vintertid monterade under stolen i den lådan.
Om det är kallt ut mer än -20° blir det då tillräckligt i den lådan för att det ska ladda?
Vi använder bilen vintertid och vill inte ha något krångel utan bara tuta o köra
I dag har vi 2x80 amp men i vissa lägen räcker det inte till
Hoppas någon fattar vad jag menar
Mvh Hasse o Annika

Bilagor

• 20230309_201102.jpg
    20230309_201102.jpg
    585,3 KB · Visningar: 23
  • 20230309_201941.jpg
    20230309_201941.jpg
    242,8 KB · Visningar: 24
Senast ändrad:
Har lite funderingar angående litiumbatteri vintertid monterade under stolen i den lådan.
Om det är kallt ut mer än -20° blir det då tillräckligt varmt i den lådan för att det ska ladda?
Vi använder bilen vintertid och vill inte ha något krångel utan bara tuta o köra
Mvh Hasse o Annika
Det ska inte vara något problem, du får se till att lådan är ventilerad, dom flest har batterierna fastspända utan någon låda, men startar du med -20 i batterierna så tar det tid innan dom tar laddning.

Köp life po 4 med heat ( värme) så värmer det upp cellerna innan dem kan börja laddas
Om det är kallt ut mer än -20° blir det då tillräckligt varmt i den lådan för att det ska ladda?
Mvh Hasse o Annika

Här har du ett bra exempel på ett LFP-batteri med inbyggd värme som funkar på vintern.

Tittade lite det får också plats under stolen, men nu ska det bli kallare under veckan ska åka en tur och se hur lång tid det tar att bli varmt under stolen.
Den är ju inbyggd som i en "låda" inte mycket luft som cirkulerar där.

Tittade lite det får också plats under stolen, men nu ska det bli kallare under veckan ska åka en tur och se hur lång tid det tar att bli varmt under stolen.
Menar du LiFePo4 batteriets låda, eller vill du stoppa ner det i en extern batteri låda? LiFePo4 batteriets värmare är oftast inbyggda i batteriets låda, rakt under cellerna, vilket främjar uppvärmningen, som blir i ett slutet rum.

Sedan är Sunluxbatterierna riktigt bra. Kanske onödigt dyra, men jag fick ett 100 Ah av Forsbergs, efter att det tidigare monterade LifePo4 batteriets BMS pajade efter 3 år.

Menar du LiFePo4 batteriets låda, eller vill du stoppa ner det i en extern batteri låda? LiFePo4 batteriets värmare är oftast inbyggda i batteriets låda, rakt under cellerna, vilket främjar uppvärmningen, som blir i ett slutet rum.
Jag skrev låda inser att det var dålig beskrivning av mig. Jag har i dag 2 batterier som är monterade under framstolarna på en fiat, funderade på om man kunde ersätta dom rakt av med ett lifepo4 batteri utan problem på vintern och det är svinkallt ute och den står ute på gården. Vi använder der husbilen vintertid men inte hela tiden i bland kan den stå 5- 6 veckor. Har fått för mig att det tar långtid innan det blir varmt under stolen och tar laddning. Men det är nog inga problem bara åka i väg när lusten faller på

Jag skrev låda inser att det var dålig beskrivning av mig. Jag har i dag 2 batterier som är monterade under framstolarna på en fiat, funderade på om man kunde ersätta dom rakt av med ett lifepo4 batteri utan problem på vintern och det är svinkallt ute och den står ute på gården. Vi använder der husbilen vintertid men inte hela tiden i bland kan den stå 5- 6 veckor. Har fått för mig att det tar långtid innan det blir varmt under stolen och tar laddning. Men det är nog inga problem bara åka i väg när lusten faller på
Jag har inte värme i mitt nya Sunluxbatteri. Men ska vi ut och åka när det är kallt, sätter jag givetvis på värmen i bilen i förväg. Gasol eller oftast, ett oljefyllt element som ofta står i bilen på vintern, när vi inte kör. 230 matning via elkabel via köksfönstret, för att inte dra igång LiFePo4 laddningen för tidigt. Jag sätter också på en keramisk värmefläkt rakt mot passagerarstolen där batteriet är monterat. Fäller ner den bakre plastluckan under stolen. Jag kan följa batteriets temp via Bluetotth. Det tar inte långt tid förrän jag har plusgrader i bilen och 10 plus i batteriet under under stolen och kan då säkert börja ladda Sunluxbatteriet. BMS kan sköta det här, men jag vill själv ha kontroll och ansluter inte husbilens landströmskontakt och därmed 230 volt laddaren, förrän batteriet är uppe i 10 plus. Jag ser elektroniken, dvs BMS, Bluetooth, mm, som de känsligaste komponenterna i färdigbyggda, s k pluginbatterier. Det var elektroniken som rasade i mitt förra LiFePo4 batteri.

För att sätta dit en fästplatta för batteriet/erna under stolen har en del husbilsbyggare sett sig tvungna att ta bort en del av den grå plastmatta med isolering i som finns där som original i en Fiathytt. Då blir det ingen isolering alls under batteriet så när värmen sätts på i bilen vintertid kommer batteriets nedre halva att under ganska lång tid vara betydligt kallare än den övre, om batteriet inte har värmematta i botten.

Senast ändrad:
För att sätta dit en fästplatta för batteriet/erna under stolen har en del husbilsbyggare sett sig tvungna att ta bort en del av den grå plastmatta med isolering i som finns där som original i en Fiathytt. Då blir det ingen isolering alls under batteriet så när värmen sätts på i bilen vintertid kommer batteriets nedre halva att under ganska lång tid vara betydligt kallare än den övre, om batteriet inte har värmematta i botten.
Hur det i våran under batteriet vet jag ej, får undersöka detta.
Men om jag nu har fattat rätt så kan man inte bara sätt i sladden för underhållsladdning för batteriet kommer inte ta laddning
När solen kommer lite högre på himmeln räcker solcellerna till för underhålla blybatterierna men kommer inte ladda ett LiFePo4 batteri
Jag får fundera det kostar också en hel del
Tack för era svar
Mvh Hasse

Hur det i våran under batteriet vet jag ej, får undersöka detta.
Men om jag nu har fattat rätt så kan man inte bara sätt i sladden för underhållsladdning för batteriet kommer inte ta laddning
När solen kommer lite högre på himmeln räcker solcellerna till för underhålla blybatterierna men kommer inte ladda ett LiFePo4 batteri
Jag får fundera det kostar också en hel del
Tack för era svar
Mvh Hasse
Det är alltid klokt att fundera och reflektera innan köp..., där brister jag ibland! :cool: Behöver du byta batterierna för att de börjar bli dåliga, eller vill du helt enkelt uppgradera? Behöver du byta för att dina gamla batterier börjar tappa sugen, ska du definitivt byta till LiFePo4. Det finns många LiFePo4 alternativ idag med bra prisbild. Vill du alltid kunna ladda genom att bara sätta i landströmskontakten eller låta solcellerna underhållsladda, ska du definitivt välja LiFePo4 med värmeplattor. Då tar värmeplattorna energi till uppvärmningen från laddaren, eller regulatorn, innan de övergår till att ladda batteriet. Det sköter BMS. Tror jag läst att det normalt tar ca 30 - 60 minuter för de inbygda värmeplattorna i batteriet att få upp tempen till den nivån att BMS tillåter laddning. Beror givetvis på hur kallt det är, hur stort batteriet är, vilken effekt värmeplattorna kan avge, osv. Förstår om du i Karlstad vill ha ett LiFePo4 med värmeplattor. Här i södra Skåne klarar jag mig väl utan, med den uppvärmning jag beskrivit ovan.

Senast ändrad:
Det är bara startbatteriet som behöver underhållsladdning,.
LiFePO4 batterier kräver ingen underhållsladdning, som blybatterier gör.

Tror inte batterierna är dålig fick bilen jan 22
Utan mesta bara för att ha större reserv när vi står utan ström.
Peter skriver att lifepo4 inte behöver underhållsladdas men visst försvinner det ström när bilen står helt still på gården vinter o mörkt brukar peta i laddning kanske var 3-4 vecka kanske onödigt?
Jag får läsa på lite annars blir tråden så lång när man inte kan något om detta
Tack för er hjälpsamhet
Mvh

Tror inte batterierna är dålig fick bilen jan 22
Utan mesta bara för att ha större reserv när vi står utan ström.
Peter skriver att lifepo4 inte behöver underhållsladdas men visst försvinner det ström när bilen står helt still på gården vinter o mörkt brukar peta i laddning kanske var 3-4 vecka kanske onödigt?
Jag får läsa på lite annars blir tråden så lång när man inte kan något om detta
Tack för er hjälpsamhet
Mvh
Med en batterifrånskiljare kan du koppla bort bodelsbatterierna när bilen inte används, då behöver de inte underhållsladdas på väldigt länge.

Et LFP batteri uten BMS har nesten inget strømtap om det er bortkoplet. MEN BMS har et lite forbruk hele tiden så ladning et par ganger under vinteren kan være nødvendig. Dette lille forbruket er omlag som egentapet i et AGM eller Gel batteri. Prisforskjellen mellom et LFP med varme og et bra AGM elle Gel er ikke veldig stor på det internasjonale markedet. Levetiden er vesentlig bedre så over tid er LFP billigere enn blybasserte batterier.

Et LFP batteri uten BMS har nesten inget strømtap om det er bortkoplet. MEN BMS har et lite forbruk hele tiden så ladning et par ganger under vinteren kan være nødvendig.
Det kan säkert variera mellan olika fabrikat. Vi har Sunlux med BMS, som frånkopplade klarat sig bra ett halvår eller mer utan laddning. Urladdningen är märkbar men har hittills efter 4 säsonger inte varit i närheten av kritisk. Efter förra vinteruppehållet mätte jag upp den till 2,5% per månad.

Senast ändrad:
Et LFP batteri uten BMS har nesten inget strømtap om det er bortkoplet. MEN BMS har et lite forbruk hele tiden så ladning et par ganger under vinteren kan være nødvendig. Dette lille forbruket er omlag som egentapet i et AGM eller Gel batteri. Prisforskjellen mellom et LFP med varme og et bra AGM elle Gel er ikke veldig stor på det internasjonale markedet. Levetiden er vesentlig bedre så over tid er LFP billigere enn blybasserte batterier.

Hej Knut,
När ni skriver om självurladdning kom jag på att jag har 2st LFP som bara ligger på hyllan i garaget.
Båda är till min fiskekajak, det till elmotorn är ett hembyggt på 100Ah, där har jag CALB-celler med ett xiaoxieng BMS med blåtand, riktigt bra celler, tycker jag, de andra är ett köpt på 20Ah har det till fish-findern.
Iallafall så tog jag fram dem och mätte spänningen, ingen fara, men jag laddar i en stund när jag ändå har dem på bänken.
CALB-cellerna laddade jag till 100% förra vintern, sen har det stått stand-by på hyllan.
Bms'et svarar direkt när jag startar Overkill-appen, det ser ju bra ut på spänningarna.

Screenshot_20260103-154536.png

men kopplar på en 10A laddare, ganska snart sjunker laddströmmen och balanseringen startar, gissar att det fattades ca.5Ah.
Att självurladdningen är låg i dessa celler visste jag redan, men även bms'et drar extremt låg ström.

Här avbryter jag laddningen.

Screenshot_20260103-162844.png

Kina-batteriet på 20Ah hade en liknande nivå på tapp, laddade det lika länge med en 3A-laddare och det nådde 14,6V på den stunden, också imponerande låg självurladdning.

Mina Winston-celler med JK-bms vet jag inte hur de beter sig, de står alltid belastade, 12V igång i husbilen med router kamera m.m. igång 24/7, då håller batteriet (400Ah) i nästan en månad utan laddning.

Senast ändrad:
Ja det kan bygges BMS med et forbruk under 1 milliampere i standby med hovedsaklig kun blåtann igang. En Nordic semicondutor LPBL krets som står i lytte modus trekker kun et par microampere fra sin 3,3 volt forsyning. Det som avgjør forbruket under lagring er hvor mye av det andre som i praksis er avstengt og blir slått på når det er kommunikasjon eller forbruk.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen