• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Nyårsfirande

Status
Stängd för vidare inlägg.

krinil

Välkänd medlem
Medlem
Jag har i många år skrivt en text på sociala medier angående min syn på raketer och smällare kring nyår. Har faktist upplevt god respons och framförallt, god effekt i närområdet. Så här skrev jag i år:

Då var det dags för årets visdomsord! Så hallå där ute, alla vänner, goa grannar, medmänniskor och medborgare! Nu närmar vi oss åter slutet på ett år, denna gång år 2025. Krig och elände fortsätter i världen, både i vårt närområde och på andra kontinenter. Med mycket mänskligt lidande. Inte minst pga krut, explosioner och ond, bråd död! Men oavsett, står det obligatoriska nyårsfirandet för dörren. Vi ska helt enkelt välkomna ett nytt och förhoppningsvis bättre år! Om du känner att du är tvungen att skjuta upp raketer eller smälla smällare, trots att den numera samlade kunskapen och vetenskapen på området tydligt visar på stora och stundtals fruktansvärda konsekvenser för främst djur, både tama och vilda, men också för människor. Om du trots denna vetskap ändå känner dig tvungen att skjuta upp och/eller smälla...., sök vård! Det finns alldeles utomordentliga program mot tvångstankar och tvångshandlingar! Du kommer att komma ut som en ny människa, en människa som sätter sin omgivning och sin natur i första rummet, i stället för primitiva, testosteronstinna och egoistiska neanderthalarfasoner! Det är främst pojkar och unga män som driver detta vansinne vidare. Nu är det verkligen dags för alla berörda att ta sitt ansvar och skippa allt vad fyrverkerier heter och därmed det helvete det faktiskt skapar! Du räddar massor av djurliv. Vi snackar miljontals djurliv och ändå mer djurlidande! Dessutom medverkar du till att dämpa och på sikt ta bort det här destruktiva, testosteronstinna neanderthalarbeteendet från framtida generationer och därmed befria dem från de tvångstankar och tvångshandlingar som den här skiten innebär. Hade fyrverkerier uppfunnits idag, hade det med all rätt blivit totalförbjudet från början! Det enda som borde smälla vid vårt härliga nyårsfirande, är champagnekorkarna! Det finns även utmärkta alkoholfria alternativ till dessa ljuvliga bubblor. Men alla vänner, goa grannar, medmänniskor och medborgare! Ha en God Jul, ett Gott slut och ett riktigt Gott Nytt År. Vi hoppas återigen att ett skitår, för främst omvärlden, men också delvis för oss, är slut och att framtiden normaliseras…, helt utan fyrverkerier!

Har själv inget emot att folk använder fyrverkerier under nyår eller super sig redlösa alla gör vi våra val och får även står för konsekvenserna.
Alla dom här uppmaningarna som kommer just vid den här tiden varje år på alla sociala medier ger dom verkligen några resultat, jag tvivlar.

Heldigvis bor vi i et område hvor det er totalforbud mot fyrverkeri av fare for skogbranner. I nærmeste by Coffs Harbour er det et lite fyrverkeri i havnen tidlig på kvelden. De fleste sitter foran TV og ser det store fyrverkeriet i Sydney Harbour som har sin store Grand finale ved midnatt. Det fyrverkeriet er lavt på lyd men sterkt på det visuelle.

Har själv inget emot att folk använder fyrverkerier under nyår eller super sig redlösa alla gör vi våra val och får även står för konsekvenserna.
Alla dom här uppmaningarna som kommer just vid den här tiden varje år på alla sociala medier ger dom verkligen några resultat, jag tvivlar.
Att inte ta upp, belysa och diskutera problematiska frågor, tror jag är det sämsta vi kan göra. Delar din uppfattning att alla ansvarar för sin val här i livet, men konskevenserna av fyrverkeri står dessvärre andra än de som avfyrar för. Väldigt många andra.

Heldigvis bor vi i et område hvor det er totalforbud mot fyrverkeri av fare for skogbranner. I nærmeste by Coffs Harbour er det et lite fyrverkeri i havnen tidlig på kvelden. De fleste sitter foran TV og ser det store fyrverkeriet i Sydney Harbour som har sin store Grand finale ved midnatt. Det fyrverkeriet er lavt på lyd men sterkt på det visuelle.

Erat fyrverkeri är så stort så det syns ända hit :eek:

Things to Do in Sydney | Fireworks at Darling Harbour 2025 | Darling Harbour https://share.google/MLYRlNtCpkUI6EKC0

Jag har i många år skrivt en text på sociala medier angående min syn på raketer och smällare kring nyår. Har faktist upplevt god respons och framförallt, god effekt i närområdet. Så här skrev jag i år:

Då var det dags för årets visdomsord! Så hallå där ute, alla vänner, goa grannar, medmänniskor och medborgare! Nu närmar vi oss åter slutet på ett år, denna gång år 2025. Krig och elände fortsätter i världen, både i vårt närområde och på andra kontinenter. Med mycket mänskligt lidande. Inte minst pga krut, explosioner och ond, bråd död! Men oavsett, står det obligatoriska nyårsfirandet för dörren. Vi ska helt enkelt välkomna ett nytt och förhoppningsvis bättre år! Om du känner att du är tvungen att skjuta upp raketer eller smälla smällare, trots att den numera samlade kunskapen och vetenskapen på området tydligt visar på stora och stundtals fruktansvärda konsekvenser för främst djur, både tama och vilda, men också för människor. Om du trots denna vetskap ändå känner dig tvungen att skjuta upp och/eller smälla...., sök vård! Det finns alldeles utomordentliga program mot tvångstankar och tvångshandlingar! Du kommer att komma ut som en ny människa, en människa som sätter sin omgivning och sin natur i första rummet, i stället för primitiva, testosteronstinna och egoistiska neanderthalarfasoner! Det är främst pojkar och unga män som driver detta vansinne vidare. Nu är det verkligen dags för alla berörda att ta sitt ansvar och skippa allt vad fyrverkerier heter och därmed det helvete det faktiskt skapar! Du räddar massor av djurliv. Vi snackar miljontals djurliv och ändå mer djurlidande! Dessutom medverkar du till att dämpa och på sikt ta bort det här destruktiva, testosteronstinna neanderthalarbeteendet från framtida generationer och därmed befria dem från de tvångstankar och tvångshandlingar som den här skiten innebär. Hade fyrverkerier uppfunnits idag, hade det med all rätt blivit totalförbjudet från början! Det enda som borde smälla vid vårt härliga nyårsfirande, är champagnekorkarna! Det finns även utmärkta alkoholfria alternativ till dessa ljuvliga bubblor. Men alla vänner, goa grannar, medmänniskor och medborgare! Ha en God Jul, ett Gott slut och ett riktigt Gott Nytt År. Vi hoppas återigen att ett skitår, för främst omvärlden, men också delvis för oss, är slut och att framtiden normaliseras…, helt utan fyrverkerier!
Dagens svammel ...söka vård för man kan tänka sig en snygg fyrverkeritårta på nyårsafton?
Hur ska vi belasta vården med detta?

Hej! Håller fullständigt med Krini! Detta vansinniga smällande omogna skitungar sysslar med. Förs gnälla på miljön och sedan skita ner med att störa o skrämma folk o fä med detta förbannade smällande. Väx upp!!!
God Jul o Gott Nytt År

Hälsningar Sanddammaren

Hej! Håller fullständigt med Krini! Detta vansinniga smällande omogna skitungar sysslar med. Förs gnälla på miljön och sedan skita ner med att störa o skrämma folk o fä med detta förbannade smällande. Väx upp!!!
God Jul o Gott Nytt År

Hälsningar Sanddammaren
Jag är 61 och tänker smälla av en rejäl fyrverkeritårta 31/12...
Söker nog inte vård för det.

Jag är ju som vanligt, in i minsta detalj, okunnig om dessa viktiga spörsmål.
Men ponera att jag skulle vilja avfyra en magnifik "fyrverkeritårta".
Min okunnighet bjuder mig då att antända/avfyra denna på ett säkert sätt.
Varför inte med hjälp av elektrisk tändning, det vore väl både säkert och bra?
Då infinner sig, med lagbunden självklarhet, den naturliga frågan:
Ska elkabeln till avfyrningsmekanismen bestå av 1,5 mm² tvärsnitt,
eller krävs det 2,5 mm², eftersom det är nationell storhelg?
Frågorna hopar sig nu, den tilltänkta grusplanen, för avfyrningen,
ligger ca 30 meter från mitt eluttag.
Hur löser jag detta?
Kan jag ta min gamla 40 meters kabelvinda från hantverkartiden
och bara kontakta eldgivningscentralen?
Eller har jag förbisett någon styrpinne eller käpphäst i min strävan,
att bara fira genom att skjuta upp?
-Det var nog bättre förr, ju förr dess bättre! :)

Dagens svammel ...söka vård för man kan tänka sig en snygg fyrverkeritårta på nyårsafton?
Hur ska vi belasta vården med detta
Du får samma svar här. Ser att din empati för våra djur, vilda som tama, inte är så stor.

"Jag skriver det jag har skrivit ovan medvetet provokativt. Jag vet att jag har stora delar av befolkningen med mig. Rent statistikt en otroligt övervägande majoritet. De flesta av oss har eller har haft husdjur, man behöver egentligen inte gå längre, men orkar man flytta horisonten till övriga tamdjur, så inser man snabbt att lidandet är så mycket större. Kor och hästar är flyktdjur och drabbas otroligt lätt av panik. Varje år drabbas hundratals av dem. Jag är till stor del uppväxt på landet. Jag har vänner som är bönder. Jag har vänner som driver hästgårdar. Både kor och hästar dör i panik varje nyår. Ston har kastat sina ofödda föl. Tänk till, tänk efter, men framförallt, tänk före! Jag kan relatera till tiotals dödsfall bland husdjur och tamdjur bara förra nyår, i min närhet! Då har jag ändå inte räknat in allt det övriga lidande det här åsamkar våra djur! Översätt det till hur det är i övriga landet och lägg till de enorma konsekvenserna för vilda djur, främst fåglar. De flyger i tusental, kanske miljontals, i panik rakt ut i universum, mot en säker död. Är det värt det?

Tycker du fortsatt att det är värt det..., sök vård!"

@Matse ...läs sista raden bildligt, inte bokstavligt. Vill du jag ska förklara skillnaden så skicka ett PM!

Senast ändrad:
Jag gillar att se på fyrverkerier!
Men skulle inte komma på tanken att köpa själv och "elda upp" mina pengar. :cool:

Önskar att alla håller sig till att skjuta på nyårsafton och att de plockar upp resterna efter sig.

I Lidköping har kommunen sedan länger slutat med fyrverkerier och kör med en laser show istället.
Det är fint det också.

1766306145398.png

Jag tycker det är märkligt att den provokativa, bildliga uppmaningen att söka vård, blir konsensus av mitt budskap. Att någon sorts sårad missriktad fåfänga blir viktigare än att vi tar hänsyn till våra djur. Men det är en medveten provokation och den funkar! Kanske lite för väl! ;)

Oavsett önskar jag alla en riktigt God Jul och ett Gott Nytt År och det gäller dig också Matse! :)

Nu stänger vi tråden och blickar framåt. Men snälla, försök tänka lite mer på djuren !

Status
Stängd för vidare inlägg.

Annons

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen