• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Elförsörjning - 230V 230 på AES kyl Valbart

johbac001

Medlem
Medlem
Ort
Trollhättan
Hej på er alla kunniga.

Har en fundering som ja inte kan släppa. Ska montera en inverter med externt prioriteringsrelä.
Hade tanken tidigare att jag endast sjulle ha #invereruttag# i husbilen,
Har tänkt om. Kommer koppla så att alla 230 uttag får inverter kraft när ja ej står på stolpe.

Nu till min tanke/fråga. Jag vill kunna köra kylen på 230 via inverter kraft, vid färje överfart.
Kylen skall inte normalt ha inverterkraft.
Men kunna ha det vid färjeöverfat,

Någon som gjert en liknade installation?

tänker att de vore smidigt med en trevägsbrytare.


Tacksam för alla svar och ideer som kan hjälpa.

De som vill att jag ska kontakta en husbilsverkstad eller elektriker önskar jag en god jul. Men de va inte det ja frågade efter.
 
Jeg ville brukt 2 2-veis vekslere.

Den ene og viktigste veksler mellom stolpe og inverter for allt untatt kyl og lader.

Den andre veksler mellom stolpe og inverter for kyl, denne er da i bruk kun for ferjeoverfart. Det er en noe høyere strømforbruk på 230 volt enn på 12 volt, så jeg ville muligens trikset litt med 12 volt koblingen for kyl. Flyttet denne permanent til bobatteri om den ikke allerede er der og satt en enkel bryter SPDT for å overstyre enablingen av 12 volt drift for ferjebruk. Jeg har med vilje ikke benyttet D+ eller C+ som namn for styrings signalet inn på kylen da det kun beskriver hvordan signalet oppstår fra bilen.
 
Senast ändrad:
Det går åt mindre energi från batteriet om du i stället kopplar kylskåpet på 12V under färjeöverfarter. Värmeelementen i kylskåpet (absorptionsskåp) är ungefär lika stora för 12V som för 230V. Invertern själv drar en del energi för att omvandla spänningen. Så kör du direkt på 12V så slipper du dra energi från batteriet för inverterns "självförbrukning".

För en Dometic RMDT8505 gäller att när du kör på 12V så är strömförbrukningen ca 14 A (170 W). Kylskåpets effektåtgång på 230V är 190W + inverterns förbrukning som kan vara flera ampere.
 
Senast ändrad:
Det går åt mindre energi från batteriet om du i stället kopplar kylskåpet på 12V under färjeöverfarter. Värmeelementen i kylskåpet (absorptionsskåp) är ungefär lika stora för 12V som för 230V. Invertern själv drar en del energi för att omvandla spänningen. Så kör du direkt på 12V så slipper du dra energi från batteriet för inverterns "självförbrukning".

För en Dometic RMDT8505 gäller att när du kör på 12V så är strömförbrukningen ca 14 A (170 W). Kylskåpets effektåtgång på 230V är 190W + inverterns förbrukning som kan vara flera ampere.

Tack Skalman.

Det var värdefull information.

Frångår mina tankar om 230 i och med denna info. Får bli en 12v istället.
 
Frångår mina tankar om 230 i och med denna info. Får bli en 12v istället.
Bare husk at stille om når du forlader færgen. Jeg glemte en gang efter en færgetur sent på dagen at omstille og næste nat kl. 03:00 var batteriet tomt, og det gav rødt blinkende lys i husbilen. Så jeg måtte om for at stille om til AES igen. :mad:

Heldigvis stod solen op næste morgen så solcellerne kunne fyld strøm på batteriet så vandpumpen kunne køre til morgenbadet. :)
 
Ifall du har ett Schaudt elblock så brukar det bara vara att trycka i en 20A flatstiftsäkring i andra säkringsuttaget från vänster, (märkt kompressor kylskåp) då kan du köra kylskåpet på 12V med motorn avstängd.

Hej Peter!

Har ett Shaudt 119 EBL.

Ser nu vad du menar. Har jag ingen säkring där menar du? (bilen på vinterförvaring så kan ej titta nu.)

Låter ju väldigt lätt och bra om det skulle funka som du säger.

Kan jag använda autoläget som vanligt om jag trycker i en 20a säkring där?

1764523951413.png
 
Har du provat att bara ställa om till 12V? På vår Hymer funkar det utan vidare om man slår ifrån kylskåpet och sedan slår på det igen då visar didplayen AES och jag kan stega fram till 12V. Av någon anledning funkar det inte om kylen gått på gas innan, det visar då 12V i displayen men drar ingen ström, så jag brukar kolla på shunten eller i batteriappen att det verkligen drar ström. Åkte Kiel till GBG i torsdags med kylen full av tysk mat.

Hälsningar
Peter
 
Har du provat att bara ställa om till 12V? På vår Hymer funkar det utan vidare om man slår ifrån kylskåpet och sedan slår på det igen då visar didplayen AES och jag kan stega fram till 12V. Av någon anledning funkar det inte om kylen gått på gas innan, det visar då 12V i displayen men drar ingen ström, så jag brukar kolla på shunten eller i batteriappen att det verkligen drar ström. Åkte Kiel till GBG i torsdags med kylen full av tysk mat.

Hälsningar
Peter

Hej Peter!

Har testat att "tvinga" kylen gå på 12v. Men den vill inte det om inte motorn/tändningen är igång. Beror väl på att den vill ha D+ kan ja tro.

Hmm skulle ju kunna ge kylet "falsk" D+. Konstant 12v. men då växlar det väl inte till gasol i autoläget i och med att de alltid har 12v som är prioriterat före gasolen.

Ha de gott.
 
Hej Peter!

Har testat att "tvinga" kylen gå på 12v. Men den vill inte det om inte motorn/tändningen är igång. Beror väl på att den vill ha D+ kan ja tro.

Hmm skulle ju kunna ge kylet "falsk" D+. Konstant 12v. men då växlar det väl inte till gasol i autoläget i och med att de alltid har 12v som är prioriterat före gasolen.

Ha de gott.
Jag kopplade min till en falsk D+. Men då åsidosätter man AES. Så jag har en brytare som lyser ilsket rött när jag kör den manuellt på bodels batteriet, som är koppla via ett relä. I normala AES läget så går den på startbatteriet när man kör på min bil
 
Jag kopplade min till en falsk D+. Men då åsidosätter man AES. Så jag har en brytare som lyser ilsket rött när jag kör den manuellt på bodels batteriet, som är koppla via ett relä. I normala AES läget så går den på startbatteriet när man kör på min bil

Låter som en smart lösning Poppsy, Är det typ ett prioriteringsrelä då? Eller vad är det för relä?
Har nån länk?

Tack!
 
Låter som en smart lösning Poppsy, Är det typ ett prioriteringsrelä då? Eller vad är det för relä?
Har nån länk?

Tack!
Ett simpelt relä från biltema växlande

Kopplade 30 till kylskåpet, 87a till startbatteriet, 87 till bodelsbatteriet
 
Ett simpelt relä från biltema växlande

Kopplade 30 till kylskåpet, 87a till startbatteriet, 87 till bodelsbatteriet

Toppen!

Tack så mycket.

Förmodar att du satte brytaren på 86 då?
 
Hej Peter!

Har testat att "tvinga" kylen gå på 12v. Men den vill inte det om inte motorn/tändningen är igång. Beror väl på att den vill ha D+ kan ja tro.

Hmm skulle ju kunna ge kylet "falsk" D+. Konstant 12v. men då växlar det väl inte till gasol i autoläget i och med att de alltid har 12v som är prioriterat före gasolen.

Ha de gott.
Jag förstår. Det beror på troligen hur tillverkaren kopplat in kylet mot EBL som också har ett relä styrt av D+ samt 2 olika utgångar för kylskåp. Block 1, stift 1 är för Absorb kyl och ger ingen 12V om inte det D+ styrda reläet i EBL är draget. Block 1, stift 4 är för AES/Kompressor och ger alltid 12V om den säkring som @PeterK indikerade i #6 är monterad. Dometic kylskåp bryr sig inte om D+ om du väljer bort AES läget, andra fabrikat vet jag ej.

Hälsningar
Peter
 
Har du provat att bara ställa om till 12V? På vår Hymer funkar det utan vidare om man slår ifrån kylskåpet och sedan slår på det igen då visar didplayen AES och jag kan stega fram till 12V. Av någon anledning funkar det inte om kylen gått på gas innan, det visar då 12V i displayen men drar ingen ström, så jag brukar kolla på shunten eller i batteriappen att det verkligen drar ström. Åkte Kiel till GBG i torsdags med kylen full av tysk mat.

Hälsningar
Peter
Hur många Ah förbrukade kylen på färjan?
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen