• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Hjul Onormalt slitage på ett av bakdäcken

Jari

Välkänd medlem
Medlem
Ort
Tierp
Har nu kört 2700 mil med däcken som är nya från april 2023 och ser att höger bakdäck är slitet på utsidan övriga ser exakt lika ut och inget onormalt slitage på dom. Jag har 4.5 i fram och 5.0 i bak och ligger nästan alltid på maxvikten.
Har AL-KO Maxi Chassi MC38XA.
AL-KO rekomenderar 4.5 runtom men jag tycker 5.0 fungerat bäst i bak. Det lutar åt att bakaxeln är sned men då borde ju även det vänstra däcket vara slitet det med eller? Bifogar bilder och man ser tydligt att höger bakdäck har mera slitage.
Däcken är Hankook 215/70R16C
 

Bilagor

  • IMG_5498.jpeg
    IMG_5498.jpeg
    1 MB · Visningar: 30
  • IMG_5500.jpeg
    IMG_5500.jpeg
    1.008,8 KB · Visningar: 29
  • IMG_5499.jpeg
    IMG_5499.jpeg
    975,5 KB · Visningar: 31
  • IMG_5497.jpeg
    IMG_5497.jpeg
    1.023,8 KB · Visningar: 31
Lösning
Mysteriet löst, det visade sig vara hjullagret som behövde spännas. Bilen står på verkstad för byte av framhjulslager, spindelleder, styrstag, broms ok skivor m.m och när dom skulle spänna handbromsvajern hitta dom felet (y)
Husk det er uavhengig oppheng bak med AL-KO. Tror at du har en toe-in på det hjulet, dette kan skyldes en skade på bærearmen eller på selve røret som beskytter torsjonsstengen. Om jeg husker rett så kan en feilaktig løfting av bakenden på bilen føre til en slik skade. Det skal veldig lite til av bøy på røret før lagringen av armen blir skjev.
 
Jag tycker ju att det rent logiskt borde vara insidan på däcket som var slitet i så fall då hjulet rimligen borde ha rullat med Toe-out om det var mycket spel i lagret.
Kanske bara en logisk tankevurpa jag gör.?
Jag var mera inne på att hjulet lutar dvs camber men tiden får visa om det lösa lagret är boven men jag hoppas det.
Här en länk till det jag tror hänt dvs camber wear
 
Slik geometrien er på AL-KO sin bakaksel så er Roger67 sin analyse korrekt. Kryp under og sjekk at røret mellom hjulopphengene er helt rett, frykter et du har en liten bøy opp på den siden dekket slites. I så fall har bilen blitt jekket opp på det punktet en gang i tiden. En slik bøy gir feil camber vinkel på det hjulet.

Normalt vil en slik bøy være under 5 mm, hvor den er på akselen påvirker sterkt avviket på camber. Er bøyen sentrert så er begge bakhjul med liten feil på camber og lik slitasje.
 
Slik geometrien er på AL-KO sin bakaksel så er Roger67 sin analyse korrekt. Kryp under og sjekk at røret mellom hjulopphengene er helt rett, frykter et du har en liten bøy opp på den siden dekket slites. I så fall har bilen blitt jekket opp på det punktet en gang i tiden. En slik bøy gir feil camber vinkel på det hjulet.

Normalt vil en slik bøy være under 5 mm, hvor den er på akselen påvirker sterkt avviket på camber. Er bøyen sentrert så er begge bakhjul med liten feil på camber og lik slitasje.
Ska lämna bilen för hjulinställning och be dom titta på bakaxeln samtidigt
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen