Har nu använt och labbat en del med min Azom. Först och främst är deras Androidsystem inte lika smidigt som ex en Androidtelefon eller en vanlig Androidplatta. Har en Samsung och en Lenovoplatta att jämföra med. Men mycket är en vanesak.
Ett tips efter installation är att tidigt gå in i appen Settings och bekanta sig med menyer och undermenyer. Exempelvis byta språk till svenska under menyn ”User”. Lägga till wifi under menyn ”Wlan”, ”Wlan”. Man kan ändra mycket i Settings, men rör inte för mycket innan du är säker på vad du gör. Den största delen av fabriksinställningarna funkar utmärkt.
Apparna kan inte flyttas på skärmen, utan lägger sig i bokstavsordning. Man kan till viss del byta de appar man vill ha på startskärmen.
Det finns fyra olika launchers, startskärmar, klara för installation, i spelaren. Dessa nås också från Settings,” Factory” och password 3368. Framgår av manualen. De har lite olika egenskaper. Men likadant här, fortsätt med den förinstallerade, tills du blir mer bekant med spelaren.
Det finns flera olika launchers att ladda ner via Play Store. Jag har dock inte testat några andra ännu, utan inväntar med förtjusning Stefans kommande tester och recension! =)
Jag använde från början TomTom Go som standardnavigator. Man kopplar den navigator man vill ha som standard i appen Navi. Detta också i Settings, ”General”. Där kan man också ställa att standardnavigatorn som kopplats till Navi startar när du startar spelaren, väldigt smidigt.
TomTom hade dock en tendens att hänga sig i uppstarten i Azom och låste då spelaren. Då måste man gå in i Settings, ”Device”, ”Apps” och stänga ner TomTom. Vid ett tillfälle fick jag installera om appen. Väldigt irriterande, eftersom man inte kommer vidare i spelaren när TomTom hängde sig.
Så jag har bytt till Sygic som standardnavigator och kopplat den till Navi i inställningar. Sygic fungerar väldigt smidigt i spelaren och är en riktigt bra navigationsapp. Sygic verkar trivas bra i Azoms androidvärld. Det kan dock bli tjatigt om man låter Sygic notifiera alla varningar med rösten. Men det går att ställa i Sygicappen. Sen har Sygic, dvs vanliga Sygic, inte Truck and Caravan, också ett prisvärt, livstids campertillägg. Där kan man ställa in husbilens mått och vikt mm.
Wifi återstartar inte default i Azom spelaren, som också stänger ner roaming, om man av någon anledning tappat Internetkontakten några sekunder, varvid man blir utan wifi. Detta ställs också om i Settings, ”Wlan”, ”Wlan”, ”Inställningar för WI-FI”, så wifi och roaming återstartar automatiskt. Egentligen en självklarhet, men har väl med tidigare strikta globala roamingregler att göra.
Får fortfarande inte in TV-ljudet i spelaren. Azom identifierar TV:ns BT men vägrar att para sig. Har testat med en del andra BT grejor. Bl a en Garmin extern BT sensor som parar sig med allt. Azom identifierar den men vägrar att para sig. Däremot var det lätt att ansluta telefonen och CarPlay trådlöst via BT.
Har också provat att köra in TV ljudet via kabel till spelarens aux ingång. Ljudet går in men det blir ett högljutt nätbrum. Antagligen någon jordloop eller dylikt. Har testat llte olika filter, men inget blir riktigt bra. Så nu får TV:n klara sig med en extern högtalare. Funkar bra, men det var lite av en principsak att också få in TV-ljudet i bilens suveräna högtalarsystem.
Jag är dock lite besviken på Azoms support. Funkade klockrent fram till köp. Men har inte fått någon respons eller något svar på mina få frågor efteråt. Det har gått några veckor nu! Men det kan ju bero på att det är semestertider.
Sammantaget gillar jag skarpt min nya spelare. Den är dock betydligt mer krävande än en standard bilstereo/navigator, med ett fast installerat system. Men den har också betydligt fler möjligheter. Tycker man det inbyggda Androidsystemet är väl osmidigt eller ovant, kan man mycket väl köra Appla CarPlay eller Android Auto, från sin invanda telefon och långsamt vänja sig vid spelaren. Jag gillar dock att ha allt samlat i Azom spelaren.
Bilden visar Azom 10,33 tum med Lenovo 9 tum ovanför. På bilden är dock TomTom i Azom och Sygic i Lenovon. Hädanefter är det tvärtom.