• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Miniprojekt - installera en bilradio

Har nu också monterat min Azom XBO Plus. Valde 10.33 tummaren. Bra anvisningar från Azom men jag har också haft väldigt stor nytta av Stefans fantastiska beskrivningar ovan. Josefin på Azom rekommenderade mig också den mer rundade ramen, men originalramen var faktiskt bäst för mig. Satt som en smäck på min Ducato 2019. Så snyggt! Är mycket nöjd. Riktigt bra ljud, då kommer jag ändå från en Blaupunkt. Gillar Android gränssnittet. La in Tomtom som standard navigation i appen Navi. Kan då styra hur ljudet mellan ex radio och naviappen ska fördelas. Suveränt! Fick också in Apple Play i den här modellen. Däremot får jag inte in andra bluetooth applikationer än telefonen. Har tidigare kunnat ansluta ex TV-ljudet in i den gamla Blaupunktspelaren. Får trixa vidare. Annars är jag väldigt nöjd.

Hej,
Funderar också på en Azom. Jag har idag urusel radiomottagning i min gamla stereo och hoppas ju på att det löser sig med en ny. Hur har det fungerat för er? Någon särskild antenn?

/Peter

Skulle nog säga att det inte hänger på radion. Det är antennen. Jag köpte en som man sätter på insidan av vindrutan. Men där jag satte den så är det dålig mottagning i alla fall.
Bäst antenn är nog en som är externt placerad på A-stolpen.
Och detta med kanalbyten när man åker är inte heller helt bra. Så jag har lagt ner FM och använder strömmande radio istället.
Antingen via blåtand till min förra radio, eller direkt i Azom numera.
Det finns många bra appar för det. Tunein är en bra.

När jag bytte från Kenwood till Zenec upplevde jag att jag fick betydligt bättre motttagning. Måste nästan bero på olika känslighet på mottagningen från antennen?

En god forsterkning og filtrering på signalet fra antennen kan gi noe db bedre signal, dette kan bety nesten like mye som forskjellen mellom en mindre bra og en riktig bra antenne. FM båndet er nesten binært - avstanden mellom et utmerket og et ubrukelig signal er veldig liten

Gick ifrån en Blaupunkt 690 Camper med bra radio, men där pekskärmen pajade. Upplever radiomottagningen via anten lika i Azom. Har faktiskt riktigt hygglig mottagning i min Ducato. Men nu utnyttjar jag mest strömmande radio via appar i Androidgränssnittet. SR play eller Tune In. Suveränt! Kräver uppkoppling men tar ganska lite datamängd. 1 GB ger oss ca 10 timmars radiolyssning, uppkoppling mot Sygic och TomTom samt vanlig slösurf. Har en ganska ny 5G router, TP-Link NX200 och WiFi.se:s yttre 5G antenn. Har Telia obegränsad surf hemma och 50 GB i EU. Räcker väl hemma, utomlands ransonerar vi lite, men det funkar väl.

Har nu också monterat min Azom XBO Plus. Valde 10.33 tummaren. Bra anvisningar från Azom men jag har också haft väldigt stor nytta av Stefans fantastiska beskrivningar ovan. Josefin på Azom rekommenderade mig också den mer rundade ramen, men originalramen var faktiskt bäst för mig. Satt som en smäck på min Ducato 2019. Så snyggt! Är mycket nöjd. Riktigt bra ljud, då kommer jag ändå från en Blaupunkt. Gillar Android gränssnittet. La in Tomtom som standard navigation i appen Navi. Kan då styra hur ljudet mellan ex radio och naviappen ska fördelas. Suveränt! Fick också in Apple Play i den här modellen. Däremot får jag inte in andra bluetooth applikationer än telefonen. Har tidigare kunnat ansluta ex TV-ljudet in i den gamla Blaupunktspelaren. Får trixa vidare. Annars är jag väldigt nöjd.
Har den versionen du köpte fysisk volymkontroll, ser ju så ut på hemsidan.

Har nu använt och labbat en del med min Azom. Först och främst är deras Androidsystem inte lika smidigt som ex en Androidtelefon eller en vanlig Androidplatta. Har en Samsung och en Lenovoplatta att jämföra med. Men mycket är en vanesak.

Ett tips efter installation är att tidigt gå in i appen Settings och bekanta sig med menyer och undermenyer. Exempelvis byta språk till svenska under menyn ”User”. Lägga till wifi under menyn ”Wlan”, ”Wlan”. Man kan ändra mycket i Settings, men rör inte för mycket innan du är säker på vad du gör. Den största delen av fabriksinställningarna funkar utmärkt.

Apparna kan inte flyttas på skärmen, utan lägger sig i bokstavsordning. Man kan till viss del byta de appar man vill ha på startskärmen.

Det finns fyra olika launchers, startskärmar, klara för installation, i spelaren. Dessa nås också från Settings,” Factory” och password 3368. Framgår av manualen. De har lite olika egenskaper. Men likadant här, fortsätt med den förinstallerade, tills du blir mer bekant med spelaren.

Det finns flera olika launchers att ladda ner via Play Store. Jag har dock inte testat några andra ännu, utan inväntar med förtjusning Stefans kommande tester och recension! =)

Jag använde från början TomTom Go som standardnavigator. Man kopplar den navigator man vill ha som standard i appen Navi. Detta också i Settings, ”General”. Där kan man också ställa att standardnavigatorn som kopplats till Navi startar när du startar spelaren, väldigt smidigt.

TomTom hade dock en tendens att hänga sig i uppstarten i Azom och låste då spelaren. Då måste man gå in i Settings, ”Device”, ”Apps” och stänga ner TomTom. Vid ett tillfälle fick jag installera om appen. Väldigt irriterande, eftersom man inte kommer vidare i spelaren när TomTom hängde sig.

Så jag har bytt till Sygic som standardnavigator och kopplat den till Navi i inställningar. Sygic fungerar väldigt smidigt i spelaren och är en riktigt bra navigationsapp. Sygic verkar trivas bra i Azoms androidvärld. Det kan dock bli tjatigt om man låter Sygic notifiera alla varningar med rösten. Men det går att ställa i Sygicappen. Sen har Sygic, dvs vanliga Sygic, inte Truck and Caravan, också ett prisvärt, livstids campertillägg. Där kan man ställa in husbilens mått och vikt mm.

Wifi återstartar inte default i Azom spelaren, som också stänger ner roaming, om man av någon anledning tappat Internetkontakten några sekunder, varvid man blir utan wifi. Detta ställs också om i Settings, ”Wlan”, ”Wlan”, ”Inställningar för WI-FI”, så wifi och roaming återstartar automatiskt. Egentligen en självklarhet, men har väl med tidigare strikta globala roamingregler att göra.

Får fortfarande inte in TV-ljudet i spelaren. Azom identifierar TV:ns BT men vägrar att para sig. Har testat med en del andra BT grejor. Bl a en Garmin extern BT sensor som parar sig med allt. Azom identifierar den men vägrar att para sig. Däremot var det lätt att ansluta telefonen och CarPlay trådlöst via BT.

Har också provat att köra in TV ljudet via kabel till spelarens aux ingång. Ljudet går in men det blir ett högljutt nätbrum. Antagligen någon jordloop eller dylikt. Har testat llte olika filter, men inget blir riktigt bra. Så nu får TV:n klara sig med en extern högtalare. Funkar bra, men det var lite av en principsak att också få in TV-ljudet i bilens suveräna högtalarsystem.

Jag är dock lite besviken på Azoms support. Funkade klockrent fram till köp. Men har inte fått någon respons eller något svar på mina få frågor efteråt. Det har gått några veckor nu! Men det kan ju bero på att det är semestertider.

Sammantaget gillar jag skarpt min nya spelare. Den är dock betydligt mer krävande än en standard bilstereo/navigator, med ett fast installerat system. Men den har också betydligt fler möjligheter. Tycker man det inbyggda Androidsystemet är väl osmidigt eller ovant, kan man mycket väl köra Appla CarPlay eller Android Auto, från sin invanda telefon och långsamt vänja sig vid spelaren. Jag gillar dock att ha allt samlat i Azom spelaren.

Bilden visar Azom 10,33 tum med Lenovo 9 tum ovanför. På bilden är dock TomTom i Azom och Sygic i Lenovon. Hädanefter är det tvärtom.

IMG_1678_jpg.jpg

Hur fungerar det att läsa av skärmen när det är soligt? Använder själv ibland en iPad i Ducatos originalhållare och den skärmen är ofta omöjlig att tyda vid soligt väder, utan att ha någon form av solskydd.

Hur fungerar det att läsa av skärmen när det är soligt? Använder själv ibland en iPad i Ducatos originalhållare och den skärmen är ofta omöjlig att tyda vid soligt väder, utan att ha någon form av solskydd.
Har inte haft så soligt vid de korta turer jag gjort sedan installationen. Men helt klart bättre än iPad i dokumenthållaren. Den inbygda Azomspelaren kommer lägre och har en brantare vinkel än paddan får i dokumenthållaren. Det finns ett annat fabrikat som heter Joying, de har liknande Androidspelare som Azom, men med en lätt vridbar skärm, både vertikalt och horisontellt. Det är nog idealet vid soligt väder. Sedan spelar skärmens yta också roll. Azom skärmen är väldigt lik iPadskärmen, vilket ger fin bild men troligen också lättare för reflexer. Min 9 tums Lenovo har en ganska matt, nästan lite tråkig skärm men är suverän när solen lyser. Skarp och tydlig bild och nästan inga reflexer alls.

När jag tidigare körde med iPad i dokumenthållaren, gjorde jag en liten solskärm av papp. Funkade bra.

Skrev i mitt långa inlägg att jag var lite besviken på Azoms support efter installationen. Har nu raderat de raderna. Det visar sig att de inte fått mina mail efter den 1 juli. Vad som falerat är oklart.

Jag blev idag kontaktad av Anders, produktansvarig Azom Norden. Deras ambition är fortsatt att svara inom 1 - 2 dagar! Så Azoms support och eftermarknad håller fortsatt hög klass. De finns dessutom i landet, närmare bestämt i Eskilstuna!

Senast ändrad:
En av mina frågeställningar har gällt Azomspelarens bluetooth förmåga. Så här svarade Anders:

===========================================================================
"Azom-spelarna kan bara koppla ihop para sig med mobil, obd2, carplay/android auto och få andra bluetooth enheter.
Man kan alltså inte koppla upp/parakoppla Azom-spelarna till exempelvis en extern bluetooth högtalare, bluetooth ljudtransmitter eller liknande.
Detta är liten av en akilleshäl med våra Azom-spelare, eller ganska övergripande gällande många av dessa Android-spelare.
Det är något vi tittar på i dagsläget att utveckla och lösa med kommande modeller/firmware-versioner.
Men i dagsläget så är alltså denna bluetooth-parningen begränsad."
===========================================================================

Klara besked! Det gillar vi!

Det visar sig att de inte fått mina mail efter den 1 juli. Vad som falerat är oklart.
Litt OT. Mange mailservere er blitt mye mer restriktive på mottak av mail fra andre servere. Har et par mailservere selv som jeg ofte må sørge for at kommer inn på whitelists og i mindre grad ut av blacklists. Men om en bruker gmail eller outlook sine servere så er disse i utgangspunkt med på de fleste whitelists som finnes.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen