- Ort
- Uddevalla
Problemet är löst men jag tänkte berätta historien. Alltid kan någon ha nytta av det.
Utgångspunkt: EBL = Schaud EBL99 av någon variant
Symptom: Bodelsbatteriet laddades inte under körning. Kylskåpet fungerade inte på 12V
Iakttagelser: D+ fungerar som den skall. Bil-och bodelsbatteri laddar som de skall när man är inkopplad till 230V
Första slutsatsen var att sammankopplingsreläet mellan batterierna hade "hängt" sig och inte kopplade ihop batterierna. Reläet sitter inne i EBL så det var bara att plocka ur den. Inte så bara förresten. Placerad under passagerarsätet finns den inte direkt på en servicevänlig position.
Med EBL åtkomlig visade det sig att reläet inte alls var problemet. D+, som aktiverar reläet, fanns inte på plats men däremot fungerade D+ utmärkt när man mätte på anslutningarna i fronten. D+ "försvann" mellan kontakt i fronten och reläet.
I den anslutningen sitter en diod på kretskortet (se bild, diod D11).
Det var avbrott i dioden! Inte vad man förväntar sig men ändå var det så. Letade i "bra-att-ha" och lyckades gräva fram en diod som klarar den ström (max 2A) det handlar om. Problemet löst!

Utgångspunkt: EBL = Schaud EBL99 av någon variant
Symptom: Bodelsbatteriet laddades inte under körning. Kylskåpet fungerade inte på 12V
Iakttagelser: D+ fungerar som den skall. Bil-och bodelsbatteri laddar som de skall när man är inkopplad till 230V
Första slutsatsen var att sammankopplingsreläet mellan batterierna hade "hängt" sig och inte kopplade ihop batterierna. Reläet sitter inne i EBL så det var bara att plocka ur den. Inte så bara förresten. Placerad under passagerarsätet finns den inte direkt på en servicevänlig position.
Med EBL åtkomlig visade det sig att reläet inte alls var problemet. D+, som aktiverar reläet, fanns inte på plats men däremot fungerade D+ utmärkt när man mätte på anslutningarna i fronten. D+ "försvann" mellan kontakt i fronten och reläet.
I den anslutningen sitter en diod på kretskortet (se bild, diod D11).
Det var avbrott i dioden! Inte vad man förväntar sig men ändå var det så. Letade i "bra-att-ha" och lyckades gräva fram en diod som klarar den ström (max 2A) det handlar om. Problemet löst!
