• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Elförsörjning - 230V Inverter - avsäkra på 230V-sidan?

Kjell

Välkänd medlem
Medlem
Tänker installera en inverter som är helt skild från ordinarie 230V i husbilen.

Invertern skall installeras
- direkt på batterierna med en säkring på 200A
- med en fast anslutning till mikrovågsugn
- med ett fast eluttag

I diverse beskrivningar av inverterinstallationer står det att 230V-sidan skall avsäkras, ofta med en 2-polig brytare. Men i de videor jag tittat på verkar det inte som att man sätter dit någon säkring över huvud taget.

Så min fråga är om det skall sitta någon säkring för 230V efter utgången av 230V på invertern?

Kjell

Tänkte först montera invertern hängandes utanför El-lådan och bakom pass-stolen, men hur jag än vrider på det hela,
så tar det emot att snurra stolen helt... annars hade det varit en lämplig plats där.
Men om leder jag ut kablaget med Andersson-handsken, så kan jag lägga invertern på soffan (med eller utan dyna)?

Lite bökigt visserligen att plocka med upp och ner, men tror inte att jag har behov av 220V just varje dag.
Men det skulle ändå vara ett komplement emellanåt, man har ju alltid lite småprylar som oftast kräver 220 / laddning?
Funderar på inverter 2500W framför 1200W, borde belastas mindre och borde inte bli alltför varm vid normalt uttag.
Dessutom blir man inte så begränsad i användandet. Den större klarar nog det mesta.

Senast ändrad:
Tänkte likadant och valde den på 2500W. Antar att fläktarna, som troligen låter en del, startar med längre mellanrum eller inte alls.

Gjorde en pappmall som jag flyttade runt på tänkbara ställen, även bakom passagerarstolen. Hittade två mer eller mindre lämpliga platser. En under det vägghängda bordet, med rätt lång ledningsdragning, och en under hyllan vid passagerarstolen.

Ja, det var ju lite kul att vi tänkte i likartade banor och jag mätte med en gammal skokartong av de rätta måtten.
Dessutom valde jag "Peter" ;) , (dvs FCHAO) fast jag har inte skickat efter den ännu.Våndas fortfarande lite....
Faktiskt hyfsat bra erbjudande både på AliE och Bangood, undrar hur länge det varar...?

Hänger på med lite fundering kring Andersson-kontakter, finns ju olika storlekar, 50A / 120A / 175A
Den, som är avsedd för 120A sväljer upp till 33mm2 kabel.
Kan det anses vara tillräckligt för en inverter på 2500W?

Om du använder 2500W så blir det 2500/12=208A. Så det låter lite klent även med 175A. Men det kanske går att sätta en automatsäkring på 100A om du väljer Andersson på 120A. Men då kan du bara ta ut 1200A från invertern innan säkringen löser ut. De allmänna råden brukar ju vara att ha kablar som tål inverterns maxkapacitet. Du måste nog först bestämma hur hög ström du behöver ta ut från invertern och välja säkringar och kablar efter det.

En begränsade faktor när det gäller storleken på inverter är ju batteriernas möjliga strömuttag. Många gånger är det ju begränsat till 100A ur ett 100Ah batteri. Det innebär ju att man behöver åtminstone en batterikapacitet på 200Ah för en inverter på 2500W. Sen ser ju uttagsmöjligheterna lite olika ut för olika batterier.

En begränsade faktor när det gäller storleken på inverter är ju batteriernas möjliga strömuttag. Många gånger är det ju begränsat till 100A ur ett 100Ah batteri. Det innebär ju att man behöver åtminstone en batterikapacitet på 200Ah för en inverter på 2500W. Sen ser ju uttagsmöjligheterna lite olika ut för olika batterier.

Skanbatt's "nya" klarar upp till 300A.
De verkar även satsat på ett bra BMS med aktiv balansering :) fick jag höra idag.

SKANBATT Lithium HEAT PRO 'Ultra' 12V 100AH - CAN Bus - 300A (<3s) - 8 års garanti - HUSBILSBATTERIET - skanbatt.se https://search.app/juPweEPx9Fno7nZH8

Ja 300A gäller i upp till 3 sekunder. Men kontinuerlig belastning är fortfarande 100A för ett 100Ah batteri.😏

Ok, ja så står det, ok det är nog mer en garanti (?)
men kontinuerligt ju normalt max 1h. Normalförbrukaren kör nog oftast kortare tider ex. kaffemaskin, mikro m.m. jag är dock ganska säker på att bms'et klarar högre ström än så fast under kortare tid.
Jag har plågat deras tidigare modell
(vill minnas det va på 165Ah) med en bra bit över 1C, där fick jag ge mej efter 20-30min. då det originalmonterade kablaget till invertern, blev mycket varmt.

I min gamla originalmonterade 2000W Dometic har de monterat 75mm. kablar.

300A i 3 sekunder gjør at en kan ha induktiv last på opp mot100A, de trekker gjerne opp mot 3 ganger driftsstrøm i oppstart. Når det gjelder Andersson kontakter så er det hovedsaklig hvor grov kabel som kan benyttes som skiller, det er og noe forskjell på størrelsen på hontaktflatene inne i hanskene. Denne flaten er omlag like stor som tverrsnittet på maksimal kabel.

At Andy i Offgrid Garage omtaler inverteren som Peter kommer fra at han skaffet sin gjennom en importør her i Australia som drives av en Peter, samme mann lager endel elektronikk selv som han selger. Andy har testet diverse Peter saker,

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen