• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Är det värt att lägga pengar på lackförsegling?

Knazig

iStyrelsen
Admin medlem
Medlem
Har fått pris på 14 000:- att lägga på Diamond Brite. (7,5 m lång husbil)
Funderar på att göra det nu när man köpt ny husbil.
Eller är det att kasta pengarna i sjön?

De ger 6 års garanti, vad det nu menas?

Någon här på forumet som testat och kan ge ett betyg?

Ett lackskydd är riktigt bra om det görs rätt och det är inte nödvändigtvis produkten i sig som är viktigt utan vem som gör det.
Mitt råd är att du kollar runt och pratar med några och ta även refferenser på tidigare bilar, är det ett keramiskt skydd så låter det lite väl billigt men å andra sidan måste man se billen innan man kan ge ett pris.
Jag har keramiskt lackskydd på min personbil sedan 2010 och det fungerar över förväntan, man måste dock underhålla det för att behålla glansen.

Senast ändrad:
Vetefasen, Jag gjorde det när jag köpte en nyare begagnad personbil nyligen men det vara bara för att jag fick någon annan att betala.

Visst blir det lättare att tvätta bilen ett tag och kanske glänser den lite längre men att den skulle skydda mot något speciellt hot därute eller bromsa värdeminskningen tror jag inte på.
Frågan är väl kanske mer då om det är värt alla dom pengarna för att få en bil som är lite mer lättvättad. Räknar man med att skyddet håller två till tre år så blir det ca 5.000:- per år. För dom pengarna lägger jag hellre en stund extra på tvätten.
Men det är ju snåla jag :)

Jag kostade på husbilen en lackförsegling när den var ny 2010. Detta har jag verkligen inte ångrat, då bilen har varit mycket lättvättad och blank genom åren. Och då har jag aldrig kompletterad behandlingen och inte ens vaxat den. Dock konstaterade jag efter några år att behandlingen inte fungerade så bra på fronten, som består av glasfiberarmerad plast, som jag numera får polera och vaxa vart annat år. Jag frågade på behandlande firman om detta varvid de medgav att deras medel inte fungerade så bra just på glasfiberarmerad plast/gelcoat. Bakpartiet består av en annan sorts plast, termoplast, och här har behandlingen fungerat bra. Övriga bilens yta består av lackad lättmetallfälgar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen