En tråkig trend i de mindre orterna i södra Norrland, kanske också i andra landsdelar
Första gången jag besökte Alfta i Hälsingland var år 1963. Sedan dess har det blivit besök varje år inte bara på sommaren utan när barnen ville följa med även på julloven.
Det är tråkigt att se förändringen från en blomstrande ort med omfattande affärsverksamhet till en ort som mer eller mindre domineras av pizzerior.
Inget fel på pitzzerior men lokaler gapar tomma där det förut fanns affärer med välkänd service.
I denna pampiga byggnad fanns en klädaffär med ett bra sortiment av både kläder för kvinnor och män. Blomqkvist, välkänd affär.
Ytterligare en klädaffär Widells.
När det var rea i Blomqvists och Widells, då var det rea, inget 15% eller tag 3 betala för 2.
Nej, svärmor köpte en baddräkt till min fru för 50öre. Att hon aldrig ville ta på sig den är en annan historia men billig var den.
Alfta hade en biograf med betoning på hade.
Flera banker fanns i Alfta, Svenska Handelsbanken som höll till i denna pampiga byggnad.
Flera bensinstationer fanns i Alfta, Caltex, Gulf, BP.
Detta var BP bensinstation tidigare.
Nya Järn i Alfta, en järnaffär med ett sortiment utöver vanliga järnhandelsvaror. Där fanns även leksaker, bosättningsartiklar och en försäljning av villapannor med installationsservice, rörläggeri...
Verksamheten reducerades för att försöka försöka behålla lönsamheten med det fungerade inte.
Alfta Järn flyttade till Bollnäs men lades ner efter en tid.
Affärslokalen i Alfta är nu ombyggd till bostäder.
Detta hus lät min svärfar bygga 1946. Då fanns det en speceributik, Knagga Livs, en pappershandel och svärfars Ur- och Guldsmedsbutik.
På andra våningen och en våning ner fanns det ett antal lägenheter.
Nu en Restaurang-Pizzeria och till vänster en nerstängd verksamhet.
Forsparken i Alfta, en tidigare välkänd Folkets Park med omfattande verksamhet, här har storheter, inte bara Snoddas utan välkända artister och orkestrar spelat.
Jag har själv på plats lyssnat till Caterina Valente (nu 91 år) med Edmondo Ross orkester. Det fanns bl.a. kålsoppa att köpa om den andan föll på.
Numera på programmet, Midsommarfirande och Stormässan.
Denna trend är inte unik för Alfta, även närliggande Edsbyn har råkat ut för samma sak.
Förmodligen är det stormarknader i centralorten och på senare tid web-handel som resulterar i en utarmning av den lokala verksamheten.
Var det bättre förr? Nja, närheten och den goda servicen var bättre men sättet att handla har förändrats och utvecklingen går inte att hejda bara för att man har nostalgiska tankar och minnesbilder i åtanke.