• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Media Satellitkanaler - Allente på Thor

Satellit termer, transponder? Det är rena grekiskan för mej också; som jag fattar det är det adress/lagringsplats på satelliten med info: Infoblock på plats transponder X med nycklar till varje kanal och info om denna, som t ex krypteringsmetod:

Skärmbild 2022-05-20 222454.png

Frekvens 12015 H, tp 16 (transponder 16 på den frekvensen?), SID 7210 för BBC Earth Nordic, videokodning MPEG-4 (HD), sändningsspråk och krypteringsmetod t ex Conax. Videoguard. Har för mej att canal Digital/Allente har Conax, f.d. Viasat hade Videoguard.
Men mest gissningar. Nånting i den stilen är det nog iallafall, den egna förklaringen duger i vilket fall för mej ;).

Efter nedladdning av Thors transpondrar/kanaler kan jag nu se alla Allente-kanaler, plus andra med samma kryptering som min CI/TV-modul med Allentes kort kodar upp. T ex alla på transpondern i exemplet ovan.

Jag har en LTC TV med inbyggd DVB-S2 mottagare. I satellit-menyn får jag först välja satelliten Ku Thor, därefter välja "transponder", i LTC-menyn t ex 12015 H. Därefter kan jag starta Sökning varvid all kanalinformation på de valda transpondrarna laddas ner.
Sedan får jag för hand plocka bort kanaler som inte fungerar (fel kryptering) eller jag inte vill ha, blir en hel del.
Det tredje steget är att sortera dem i den ordning jag vill ha.

Jag kan iofs välja att ladda ner hela rasket per satellit-KU, eller t o m tör alla satelliter min satellitantenn klarar av. Men då pratar vi tusentals kanaler. Tar nog en vecka att rensa och ordna upp den smeten :(.
Det bästa är att per satellit ta fram en lista via Lyngsat och sedan välja transpondrar med de kanaler man vill ha.

Jag har nollställt min LTC från alla inställningar - nu tar jag satellit för satellit. Och nu är alltså Thor klar (blev ca 70 kanaler).
I nästa steg tar jag Astra 1 med många bra tyska kanaler. Och Astra 1 fungerar vid Medelhavet. Känner man inte till en viss kanal kan man provtitta på den innan man bestämmer om den ska få finnas med. Man får även en massa dubbletter att hantera.
Det får bli en regnig dag :)

Hoppas mina teorier stämmer någorlunda.
 
Allentes nu gällande kanallista (från Allentes hemsida) ...
 

Bilagor

  • kanallista-220408_parabol-tv-excd.pdf
    79,8 KB · Visningar: 10
Hej. Som nybliven medlem så önskar jag att kunna få mer kunskap om parabolen på husbilen. Hela denna sommar så har den varit mest till besvär. Jag har en Alden parabol samt Alden TV. I den sitter en CI modul ifrån Conax. För tillfället så har jag efter mycket sökande hittat några av dom kanaler som ingår i Allente. Tv4 film och Tv5 samt några andra funkar. Däremot hittar den inte Tv1 och Tv2.... Börjar jag med en ny sökning så är minnet fullt. Då får jag rensa bort kanaler som jag inte vill ha, och även radiokanaler. Då bör ju minnet räcka, men den hittar inte alla kanaler i alla fall. Finns det någon i gruppen som är kunnig på detta område, så är jag tacksam för all hjälp.
 
Kontakta Alden Support, mycket bra och kostnadsfri support.
Inga problem med engelska.

 
Jag har även försökt med detta. Först via e-mail sedan via telefon. Fick aldrig något bra svar. Hur många kanalplatser det finns som får plats vid nedladdning, och varför inte tv 1 och 2 finns.
 
Jag kör CanalDigital box så får då inte ditt problem alls. Supporten brukar vara bra, har löst flera problem åt mej. Ny firmware TV mm. /GB
 
Har funderat på det. Har parabol även på huset, och där funkar det jättebra. Har även en digitalbox extra som jag funderat på om den går att använda. Hittar parabolen automatiskt Thor satelliten om jag kopplar in boxen på antennkabeln ifrån parabolen före Tv:en?
 
Fungerar perfekt, slipper allt trassel med alla extra kanaler på Thor och får inspelning mm i boxen. Det sitter programkort i boxen som du nog vet, en extrabox kanske behöver abbonemang. Börja med att flytta ut din box från villan och testa. /GB
 
Oj vad glad jag blir över att få hjälp. Om jag gör så här....Har en registrerad extrabox som jag sätter in Betalkortet i . Kopplar in boxen på antennsladden som kommer ifrån parabolen, och kan se på tv som hemma. Är det så enkelt? Behöver jag alltså ingen CA modul alls, och parabolen hittar Thor.....
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen