• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Toaletten Rengöra toakassett

Stefan A

Välkänd medlem
Medlem
Ort
Finspång
Ställde in husbilen i helgen och tog in toa kassetten för rengöring, funderade lite och tänkte att diskmaskins tabletter borde fungera sagt och gjort 2 tabletter och varmt vatten skakade om och ställde den upp å ner i tvättstugan, nu i kväll hade den stått ett dygn och var ner och skakade ett tag tömde tog ett tag runt i kassetten med en toa borste spolade ur med hett vatten och den var som ny invändig. :)
 
Ja diskmaskinstabletter är starka saker, kan nog skada en del plaster och tätningar. Hade en tanke på att tvätta husbilen med det.
Har använt klorin ibland det dödar ju bakterier effektivt och den smuts det inte löser bleker den
så det syns inte.
 
Ja diskmaskinstabletter är starka saker, kan nog skada en del plaster och tätningar. Hade en tanke på att tvätta husbilen med det.
Har använt klorin ibland det dödar ju bakterier effektivt och den smuts det inte löser bleker den
så det syns inte.
Jag har iallafall samma typ av plast i rören i bilen o hemma. Likaså packningarna är av likvärdigt material den största skillnaden är att hemma får dom stå ut med disktabletten i stort sett dagligen.
Om smutts skulle synas i gråvattentanken, jag tittar aldrig där, så blekt eller oblekt gör ingen skillnad, jag vill inte ha smutsen där över huvudtaget. Men de e jag det.
Packningen i kassetten skulle väl vara farhågan då, men verkningstiden är så kort att någon överväldigad fara är det nog inte.
 
Senast ändrad:
Ja det var väldigt effektivt och har nog inte varit så ren sen den var ny, förra ägaren hade inte varit så noga så det var mycket hårt som satt kvar som jag inte fick bort förra året när vi köpte husbilen. Vad det gäller plasten och packningar så tror jag att det är anpassat för kemiska produkter.
 
Ja det är mycket kemiska saker vi använder till skillnad från Jojje han använde grönsåpa. Jag har svårt för skitlukt så det har blivit lite starkare medel. Fick lite biologiskt medel från Hasse k och det var det bästa jag använt inga kemiska eller andra dofter. Brukar använda silikonspray för att kärvningar i mekanismen ska smörjas upp inbillar mej att det även gör att det inte fastnar något så lätt. Men sjukt bra att man har en bra toalett jämfört även med större bilar där det ska fällas upp och ner saker när det är bråttom ibland.
 
Hårdplastdetaljerna i vår diskmaskin hemma tar med tiden uppenbarligen stryk av diskmedlet och/eller temperaturen. Jag har fått byta hälften av hjulen till diskkorgarna och luckan till sköljmedelsfacket. Exponeringstiden blir naturligtvis mycket mindre för en toakassett som rengörs bara då och då.
 
Ställde in husbilen i helgen och tog in toa kassetten för rengöring, funderade lite och tänkte att diskmaskins tabletter borde fungera sagt och gjort 2 tabletter och varmt vatten skakade om och ställde den upp å ner i tvättstugan, nu i kväll hade den stått ett dygn och var ner och skakade ett tag tömde tog ett tag runt i kassetten med en toa borste spolade ur med hett vatten och den var som ny invändig. :)
Har i flera år använt först diskpulver sedan sådana tabletter efter wc tömning.
I avloppstanken är de också bra, men det behövs en stor näve tabletter, så där blir det ofta något billigare
rengöringsmedel från Dollarts eller ÖoB.
 
Köpte detta på SeaSea men finns på många fler ställen Transclean-65. Hälde i vår gamla toakasett (mer än10år) som hade mycket avlagringar som jag inte fått bort varken med diskmaskinstabletter eller diverse rengöringsmedel.. Stod över natten spolade ur kasetten som blev som ny invändigt.
 
Köpte detta på SeaSea men finns på många fler ställen Transclean-65. Hälde i vår gamla toakasett (mer än10år) som hade mycket avlagringar som jag inte fått bort varken med diskmaskinstabletter eller diverse rengöringsmedel.. Stod över natten spolade ur kasetten som blev som ny invändigt.
Säkerhetsdatabladet för den produkten säger ”förhindra utsläpp i avlopp och vattendrag”. Fast den säljs för att rengöra avloppstankar. Intressant.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen