• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Nya målgrupper mötte nya produkttyper på mässa

Pressmeddelande från Bergholm
1663680583021.png
Knaus Tourer Van är en av de mindre halvintegrerade modeller Lars Bergholm nämner, som är ett nytt och kompakt produktsegment.

Under första Elmia Husvagn Husbil efter pandemin hade Bergholm en rekordstor monteryta på 5300 kvm. Under de fem mässdagarna presenterades helt nya modeller för första gången i Sverige och drygt 130 fordon såldes.


Rekordstor monter och drygt 130 sålda fordon under Elmia Husvagn Husbil:
Nya målgrupper mötte nya produkttyper på mässa

När Elmia Husvagn Husbil var tillbaka för första gången efter pandemin gjorde Bergholm en stor satsning och visade över 100 fordon. Montern om 5300 kvm rymde nyheter från Knaus, Weinsberg, Tabbert, T@b, Morelo, CI och Roller Team. 2023 års nyheter togs emot väl och drygt 130 fordon såldes under den efterlängtade mässan.

Efterfrågan på campingfordon är större än någonsin och intresset fortsätter att öka. När Elmia Husvagn Husbil var tillbaka efter två års uppehåll under pandemin besökte 29 000 personer mässan.
– I år firar vi på Bergholm 30 år och intresset har aldrig varit större för fritidsfordon. Fler och fler upptäcker den frihet och enkelhet det innebär att resa med ett hem på hjul, säger Lars Bergholm, vd på Bergholm.

På Bergholm har man under de senaste åren sett en tydlig förändring i målgruppen som attraheras av fritidsfordon. En utveckling som påskyndats av pandemin som tvingat många att hitta nya semestervanor.
– De nya kunderna är många, bredden är enorm. De uppskattar bland annat friheten och flexibiliteten och vill ha genuina upplevelser, gärna i naturen, förklarar Lars.

Pandemin har också påverkat campingsäsongen, som inte längre har en lika tydlig start och slut.
– Många kan arbeta remote och kan resa andra delar av året än under semestern. Samtidigt använder vi vår campervan, husbil eller husvagn på nya sätt, vi står inte bara på en camping utan tar den till fotbollscupen, cykelloppet, fiskehelgen eller släktträffen, berättar Lars.

Trenderna speglade också Bergholms fordon på Elmia Husvagn Husbil. Antalet fordon var i år fler än någonsin och många nyheter som presenterades riktade sig till de nya, och bredare, målgrupperna.

Lars ser intresset för små enkla fordon öka, och vill också lyfta ett helt nytt produktsegment. Små, korta husvagnar som lätt kan föras fram av en hybridbil blir mer populära och likaså den nya fordonstypen som kan placeras mellan så kallade plåtisar och halvintegrerade husbilar.
– Vår leverantör Knaus Tabbert har specialiserat sig på att utveckla små, fräcka äventyrliga husvagnar som har ökat mycket i popularitet under säsongen, dels för sin smidiga storlek, dels på grund av el- och hybridbilars dragkapacitet. Vi har också en ny produkt på husbilssidan, nämligen en ”mini-halvintegrerad” som byggs på Volkswagen. Perfekt för de som vill resa runt och kunna få med sig mycket packning utan att formatet är större än en campervan, förklarar Lars.

I den andra extremen hittar vi varumärken som Morelo med modeller där en mindre bil ryms i husbilens garage och med alla tänkbara bekvämligheter och lyxiga detaljer.
– Det finns husbilar som innebär en 12-miljonersinvestering och den typen av fordon ökar på våra svenska vägar. Sverige är den största exportmarknaden för tyska Morelo, berättar Lars.

Hela 108 fritidsfordon visades i den 5300 m2 stora montern. Tillsammans med sina återförsäljare sålde Bergholm drygt 130 enheter under mässans fem dagar.

1663680580642.pngRobert Magnusson, försäljningschef på Bergholm, tillsammans med Lars Bergholm, vd, på Elmia Husvagn Husbil 2022.
Källa: Bergholm

Tommy
 
EU har beslutat att det inte får säljas några nya fordon som drivs med bensin eller diesel efter år 2035, eller om det är f.o.m. 1 / 2035.

Så hb marknaden behöver växla ner i storlek för att kunna driva elektiska hb.

Personligen hjoppas jag på att kunna "downsaisa" till en plåtis som drivs med el om sex år. När min befinliga Adria fyller 10 år.
 
På en lastebil messe i Berlin lanserte Iveco sin nye eDaily serie, den inkluderer også det rene chassi som benyttes for veldig mange litt større husbiler med totalvekt under 7500 kg. Det virker på den dokumentasjon som er sluppet ut at dette chassi er marginalt tyngre enn tilsvarende diesel drevne. Krefter for elutgaven er tilsvarende diesel utgaven. En opsjon er levering av el både DC og 240V AC til påbygg fra den store batteri pakken, som er modulær - hver modul er 37kWh og de fleste modellene kan ha opp til 3 slike moduler. Ladning opp til 80% på 90 minutter om ladestasjonen klarer strømmen. Normal leveranse fra tidlig i 2023. Tipper en vil se de første el husbilene på CMT i februar som benytter slike chassi.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen