• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Ny skatt

Olof G

Välkänd medlem
Medlem
Nu ligger den nya skatten inne i appen Min fordon,min gick från 18000kr till 4900kr.
Det verkar som en del kommer att få skatt under 4800kr, det innebär månadsskatt för dessa bilar, för övriga gäller gamla avställningsreglerna.
Månadsskatt innebär att du får betala för hel månad,även om bilen bara är påställd en dag i månaden.

Senast ändrad:
Jodå månadsskatt blir det ändå under 4800kr.
Är skatten över 3600kr delas skatten upp så du inte behöver betala allt samtidigt
Jag förstår inte, om det heter månadsskatt, för 4800kr borde det väl bli 400kr/månad eller heter det bara månadsskatt, fast man kan betala var fjärde månad 1600kr?

Edit: såg att jag har årsskatt på bilen, 1504kr, betalning i jan.

Återbetalning vid avställning: 1378kr

(1504 - 1378) * 12 = 1512, jag betalar alltid minst en MÅNAD i skatt fast jag bara ställer av mindre än en månad

Tack för att jag fick reda på detta!

Mvh
Anders

Senast ändrad:
På vår husbil:

Årskatt 5642kr

Debitering vid påställning ( inkl. avgifter) 1316kr

Hur räknar jag här?

Är denna slutsats korrekt:
365 * 1316 / 5642 = ca 85dagar => ingen ide att ställa av mindre än 85dagar
Det låter konstigt eller?

Hur funkar detta?

Mvh
Anders

Var kommer:

Debitering vid påställning ( inkl. avgifter) 1316kr

in i beräkningarna?

Mvh
Anders
Eftersom din skatt är över 4800,skall den betalas i 3 delar under året,dina månader syns i appen Mina fordon,när du ställer på bilen skall den skatt som återstår i den tredjedel du är inne på just nu betalas,detta varierar alltså beroende på hur många där du har kvar på tredjedelen.

Eftersom din skatt är över 4800,skall den betalas i 3 delar under året,dina månader syns i appen Mina fordon,när du ställer på bilen skall den skatt som återstår i den tredjedel du är inne på just nu betalas,detta varierar alltså beroende på hur många där du har kvar på tredjedelen.
Jag tror jag börjar förstå, men får inte ihop det helt.

Debiteringen 1316kr motsvarar ju ca 85dagar.

Hur räknas dessa 85 dagar, då jag ställde av 2024-11-17 och jag har betalningsmånader, aug,dec,april

Sep + okt + 17 = 78 dagar

Mvh
Anders

Jag tror jag börjar förstå, men får inte ihop det helt.

Debiteringen 1316kr motsvarar ju ca 85dagar.

Hur räknas dessa 85 dagar, då jag ställde av 2024-11-17 och jag har betalningsmånader, aug,dec,april

Sep + okt + 17 = 78 dagar

Mvh
Anders
Om jag förstår det rätt nollställs det from 1-2 2025 du har ju varit avställd sen 21-11-17

Med den sänkningen som nu kom (>16 TKR till <5 TKR) i årsskatt så blir det med all säkerhet färre av/påställningar och säkerligen betydande mängder insparade fakturor, påminnelser och andra utskick så att den faktiska intäkts sänkningen blir betydligt mindre för Transportstyrelsen än vad den procentuella sänkningen i sig skulle innebära. Vi som så många andra lär ha bilen påställd från första till sista tur under säsongen.

Med den sänkningen som nu kom (>16 TKR till <5 TKR) i årsskatt så blir det med all säkerhet färre av/påställningar och säkerligen betydande mängder insparade fakturor, påminnelser och andra utskick så att den faktiska intäkts sänkningen blir betydligt mindre för Transportstyrelsen än vad den procentuella sänkningen i sig skulle innebära. Vi som så många andra lär ha bilen påställd från första till sista tur under säsongen.
Varför ska man bjuda staten på den extrainkomsten,för min del kommer bilen ställas av så fort jag inte använder den,precis som förut, fakturorna går för min del till Kivra så det är nog ingen större kostnad för staten.

Vi är alla olika, vår skatt förra året med ständiga av- och påställningar var ungefär samma som den blir med nya skatten för hela säsongen 2025, samtidigt som man slipper hattande - och risken med att man glömmer påställning och då åker runt med en oförsäkrad bil.

Problemet är väl att det är 15 dygns karantän mot tidigare 4, så åker man - som så många gör - varje helg så blir det ändå en enda lång påställning utan paus. Baksidan är väl i så fall att man betalar försäkring för 6 månader, men som jag förstår så blir det så oavsett just pga den ändrade karensen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen