• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Övrigt Modifieringar på en plåtis

KalleiViken

Välkänd medlem
Medlem
Ort
Viken
Det har efterlyste flera trådar med husbilsteknik. Här kommer en.

- jag har bytt ut nyckeln (ligger på marken) mot ett plasthjul köpt på Claes Ohlsson. Nyckeln var alltid på rymmen.

- jag har höjt steget upp i sängen när vi skaffade en bäddmadrass. Limmade och skruvade dit ett par ekbitar. Har också borrat ett hål i väggen under sängen för att nå frysskydds ventilen inifrån bilen. Slipper lasta ur och krypa in i garaget.

- ersatte den nedfällbar luckan under dinetten (alltid i vägen nedfälld) med en låda på kulskenor. Fick modifiera lite med värmeslangarna.

- byggde en låda på kulskenor i garaget för bättre hantering av bagage. Lämnade ett utrymme under lådan för bord (demonterbart till en rund rulle i påse) och nivåklossar.

- en ritning på hur myggnäts skyddet är uppbyggt.
IMG_2463-01.jpegIMG_2457-01.jpegIMG_2437.JPG


IMG_2413.JPGScreenshot_20190814-172258.png
 
Vad jag inte kommit i mål med är vindbruset/bullret i Fiat. Men min lösning har blivit att skaffa avancerade hörapparater som är programmerbara. Har skapat en inställning som jag kallar fiat med maximal brusreducering. Hustrun slipper skrika sig hes.
Jag har hörselnedsättning på båda öronen efter många år i verkstadsindustrin. Sen har väl frun också slitit ut vissa frekvenser! 😉
 
Inget buller vindbrus i era bilar? Nästan aldrig någon som har något att säga eller en kommentar. Det räcker inte med tummar upp i ett aktivt forum.
 
""Vad jag inte kommit i mål med är vindbruset/bullret i Fiat.
Inget buller vindbrus i era bilar?""

Jo, men jeg har aldrig hatt Fiat. Kan derfor ikke gi deg noen tips om noe jeg ikke har noe erfaring med, sorry.............
 
Inget buller vindbrus i era bilar? Nästan aldrig någon som har något att säga eller en kommentar. Det räcker inte med tummar upp i ett aktivt forum.
Har både vindbrus och buller i min gamla bil. Numera stänger jag hörapparaterna eftersom jag kör själv nu. När Åsa levde så hade vi ett intercom avsett för mc. Eftersom jag är hörselskadad och Åsa hade svag röst så hörde jag ju inte vad hon sa så jag kom på denna lösning. Polisen i Spanien hade synpunkter en gång på att vi hade det på oss. Det var bara att ta av det medan polisen såg oss och sen på med det igen. Funkade perfekt för oss.
 
Senast ändrad:
Bullret i förarmiljön tycker jag är den största bristen i Fiat Ducato. Nu är vår Fiat av lite äldre modell (Pössl -11) så det kanske har blivit bättre med nyare versioner. Har läst nånstans att innerskärnar minskar vägbuller en del.
 
Vi har ytterst lite vindbrus, det lilla kommer från sidodörrarna. Inget från takluckan.
Sen så hörs däcken men inte störande, då lät det mer i vår förra plastis.
 
Vi har ytterst lite vindbrus, det lilla kommer från sidodörrarna. Inget från takluckan.
Sen så hörs däcken men inte störande, då lät det mer i vår förra plastis.
Har fabriken gjort en insats för att dämpa bruset? Jag har satt en vindavvisare framför takluckan. Hjälpte inte mycket.
 
Inget buller vindbrus i era bilar? Nästan aldrig någon som har något att säga eller en kommentar. Det räcker inte med tummar upp i ett aktivt forum.
Rätt inställning.... jag har någon gång föreslagit..att ta bort det helt... kanske väl radikalt... men ibland undrar man över...o vad betyder den ..gubben egentligen i den här frågeställningen....
 
Tjaaa..vindbrus är inget problem på en äldre husbil....det hörs överhuvudtaget inte för motor o chassie skramlar så mycket att det maskerar ev vindbrus.

Sen tänker jag..det finns ju de som köper bilar..utan tak..cabbar....o betalar en hel del för att uppleva..vindbrus!
 
Hej Kalle i Vinet ;-)
Här kommer mitt försök till seriöst svar:

För drygt 20 år sedan tog jag fram några ljud-huvar till en industriell applikation.
Om jag minns rätt av den, inhyrde, akustik-konsulens råd, så kommer de här.

#1: Är det ytor/paneler/plåtar som vibrerar, resonans, självsvängning så:
Ändra på den självsvängnings-frekvensen,
t.ex limma på en lagom bit tungt Bitumengummi på baksidan.
Eller annan vikt och/eller annan fäst metod,
bara du ändrar självsvängnings-frekvensen, resonans-frekvensen.

#2: Absorbera ljudvågorna.
Använd poröst material t.ex Polyeter, skumgummi med öppna celler.
Ljud-branchen kallar det nog Bonded Foam.
Fiffigt till max, polyeter-flock av olika densitet limpressas till en lagom tjoch skiva/matta,
ofta självhäftande.
Varför? Jo olika densiteter släcker ut olika frekvenser.
Därav följer,att även olika tjocka lager av Bonded Foam, släcker ut olika frekvenser.

Så vill man optimera, gör en pyramid med en mindre bit Bitumen i botten,
sen största möjliga bit Bonded Foam på det, fortsätt sedan
med succsesivt mindre bitar Bonded Foam, typ 5 cm på varje sida,
lager för lager tills utrymmet tar slut, eller ännu hellre, ljudet har minskat tillräckligt :)

Skeptisk till lim som jag blivit, så rekommenderar jag gärna
någon typ av mekanisk infästning som komplement.

Ovanstående metod eller delar därav, ses ofta på insidan av plåtluckor och dörrar,
men oftast alldeles för snålt tilltaget från fabrik...

Är det på insidan av en hålrumsformad "volym" kan expanderande fogskum vara en lösning.
Men det kräver en hel del förberedelser, rostskyddet måste finnas och fått en skinnig yta.
Kablar, wires behöver kapslas i någon typ av tät kanal först.
Jag skulle aldrig skumma fast något/någon komponent som kan behöva bytas ut!

Har man ingen som anvisar var åtgärderna ska sättas in så är det bara
"Trial & Error" som gäller.
Plus någon referens-lyssnare som hjälper till att avgöra före åtgärd och efter-resultatet.

Det var mitt bidrag, men jag är mekaniker, inte akustiker,
dessutom har minnet blivit något (ljud)dämpat efter över 20 år.
Mvh Raasken som förr åkte i tyst, hembyggd VW-buss.
 
Min bil låter så mycket från motor och växellåda att vindbruset är till största delen maskerat.
Det är så pass mycket att man märker att man hör sämre när man kört långt.
Har funderat på att använda mina bluetoothlurar men det är samtidigt inte bra om man missar sirener. På tysk motorväg förväntas man svänga åt sidan och det är ganska hög fart på ambulanser och poliser när de passerar mellan bilar till höger och vänster missar man det smäller det ju.
Jag vet att en del bilar har ljuddämpande innerskärmar av ett material som främjar rost, brukar titta på vilka värden däcken fått i ljudtest, och köpa det som låter minst.
Inte mycket man kan göra mot oljudet om man inte tar ut en del av inredningen och ljuddämpar ordentligt, men ganska mycket arbete blir det med mattor och dörrklädslar. Plåtisar liksom gamla fiat är ju i grunden byggda som arbetsfordon ofta ser man att ganska enkla saker som ett handtag saknas eftersom det är en arbetsbil där en avlönad arbetare ska köra oavsett vad han tycker om bilen. Det är snikbyggen som ska vara billiga och inte ha komfort om man inte åtgärdat detta senare.
 
Har du lyckats lokalisera var vindbruset kommer ifrån? En källa kan ju vara främre främre takluckan. En del har monterat spoiler och blivit nöjda, andra tyckte inte det gav någon skillnad. Här är en firma som säljer modellanpassade varianter, det skulle kunna vara bättre än de en-storlek-passar-alla man kan se ibland:

 
Billigt tips på busenkel felsökning.
Tejpa över framdörrarnas dörrspringor med bra maskeringstejp.
Alltså en som går att plocka bort igen, utan lackskador!

Kliv in genom skjutdörren vid din provkörning.
Minskade ljudet, efter tejpning, så vet du åtminstone var det kommer ifrån.
Sen kan du plocka bort en remsa i taget mellan varje provkörning.
Då kommer du förhoppningsvis fram till vilken springa som susar mest.

Kniper det så tejpa skjutdörren också, och kliv på akterifrån.

Varför påstår jag allt detta då?
Jo, kompisens VW-buss var nyare än min, och hans båda framdörrar
hade en mycket komplexare gummilist vid dörrarnas framkant, (gångjärns-sidan.)
Ja, dess tvärsnitt såg nästan ut som en spoiler... begreppet som redan är omnämnt i tråden.
Den listen var garanterat mycket dyrare,
ändå satt den som standard på de nyare modellerna, tänkvärt.

Ps. Glöm inte att önska dig en decibelmätare i julklapp :)
 
Raasken har gitt deg ett godt svar, selv har jeg lyddempet noen biler jeg har hatt. Har ofte brukt bitumen Art.nr. 36-9213 fra Biltema, legges på med hårføner for å få den nedi alle fordypninger. Jeg har tatt ut framstolene og gulvteppe hvis det lar seg gjøre så har jeg lagt bitumen over hele gulvet, helt ut i hjørnene slik att du demper både resonans og også demper støyen. Platene bør ligge uten åpning, men her er det jo spørsmål hva Fiat har lagt der tidligere.
Se også hva du kan legge under midten i stol-understellene, ikke ha bitiumen under anleggsflaten mellom understell og gulv.
Prøv også og dekk hele hjulbrønnen til forhjulene med bitium og hårføner nå som du har gulvteppe ute.
Jeg har vanligvis ikke lagt på noe tykkere da mange biler har formstøpt skum under gulvteppe (vil anta att Fiat har det).
Hvis du setter inn innerskjermer så smør på noe tykk bodyskydd/tectyl eller lignende i hjulhuset før du monterer innerskjermen.
Fotinnsteg foran og ved bodelsdøren er ofte veldig dårlig isoler. Legg ett stort pledd ned i der og ta en prøvetur og hør om det er forskjell.
Lukk opp panseret og se nøye på torpedoveggen det kan være åpne skruehull gjennom torpedoen som er til utstyr som ikke er på bilen din, se på gjennomføringen til girwire, varmeapparatslanger og liknende.
Har du gamle dekker så vil nye dekker oppleves som en ny verden, uansett dekkfabrikat.
De mest støydempede bilene jeg var borti hadde enkelte steder 15-20cm skum under teppe. Det var heldekkende i ett stykke og gikk langt oppover torpedoveggen.
 
Senast ändrad:

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen