Caroline Drabe, vd för bilistorganisationen M Sverige. (Foto: TT)
Riksförbundet M Sverige anser att regeringen svikit löftet till bilisterna om sänkt sänkt skatt på diesel och bensin.
2018 införde regeringen reduktionsplikten och regeringen lovade att sänka skatten på drivmedel om priserna gick upp.
— I syfte att motverka en sådan prisökning bör energiskattesatserna på bensin respektive omärkt dieselbränsle sänkas”, heter det i promemorian från regeringen, berättar sajten Car Up och hänvisar till bilistorganisationen M Sverige som anser att regeringen lurat bilisterna och inte infriat sitt löfte om att sänka skatten på bränslet.
Drivmedlen har bara ökat i pris och på måndagen slog Sverige inte bara rekord i höga bensin- och dieselpriser utan det svenska dieselpriset är öven dyrast i världen.
Vd:n: ”Skapar orimlig ekonomisk börda”
”Vi bilister bär en stor del av kostnaden i omställningen men allt ansvar kan inte läggas på den enskilda individen, politikerna måste stå fast vid sina löften. Att minska utsläppen är vår viktigaste fråga men vi kan inte både öka inblandningen av dyrare förnybart drivmedel och betala skatt som om innehållet fortfarande var helt fossilt. Det skapar en orimlig ekonomisk börda för alla som är beroende av bilen”, säger Caroline Drabe, vd på Riksförbundet M Sverige, till Car Up och varnar för att detta kan leda till naggat förtroende bland bilister för politiker i klimatfrågan.Vi som kör husbilar är självklart ute i marginalen vad gäller konsekvenser på grund av inblandningen av fördyrande förnybart drivmedel, men det drabbar hela samhället. Tänker på de svenska bönderna, åkerierna, kostnadsökningar som kommer att drabba oss alla och troligen även slå ut vissa svenska företag som inte klarar konkurrensen med utländska företag. Det är dyrt att vara bäst i klassen, kanske för dyrt…….?
Tommy
Diesel prices around the world, 04-Nov-2024 | GlobalPetrolPrices.com
Diesel prices by country using official data sources.
www.globalpetrolprices.com
Senast ändrad: