• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Media Ljud i bodelen

Dethleffs

Välkänd medlem
Medlem
Ort
Bjärred
Finns bilar med allt färdigt när man köper och dom som saknar högtalare och ljud i bodelen. Hittade ingen tråd i ämnet så jag tänkte att man skriva sina lösningar här. Även ombyggnad av befintligt från fabrik. Fick hem grejor igår som blir ett vinterprojekt att installera. Tar väl väl någon timme om inte kablarna skall synas. Funderade på en soundbar vid TV:n eller en bärbar ljudlåda typ JBL. Men jag gillar inte en ljudmassa som kommer från en sådana lådor eller typ Sonos. Började ju att lyssna i stereo på tidigt 70 tal även om jag nu för tiden inte sitter i triangeln och lyssnar så vill jag ha separata högtalare.
Tänker koppla ljud ut från den gamla TV:n till linje in på förstärkaren och kan spela musik från TF kort eller USB A sticka eller från läsplattan eller telefonen via blåtand. Alla mina CD skivor (ca 900 låtar) jag ägt skyfflade jag över till läsplattan igår. Kan lyssna på det eller poddar eller program från SR, Spotify eller vad som helst som finns där ute. Förstärkaren dra under 100mA vid normal ljudnivå.
Pyle högtalare 3,5 tum 3-vägs och HiFi Blutetoth 5.0 ljudförstärkare
IMG_7698[1].JPG
 
Jag har en Urbanears Rålis bluetoothhögtalare, batteritid 20h men varar ändå en veckas radiolyssning morgon-kväll.
 
Köpte för några år sedan de här hos BRL, och monterade under taksängen i sidohyllorna. Nu till bra pris, 50% Kabeldragningen var inte kul i taksängens mekanik, men ljudet blev bra till slut.

Kan du enkelt förklara hur du gjorde kabeldragningen.
 
Kan du enkelt förklara hur du gjorde kabeldragningen.
Försöker, bilder går ju inte närmaste tiden.
Måste följa sängens bärbalkar och vara tillräckligt rörlig men ändå skyddad i lederna. Satte genomskinlig slang ca 7mm över alla kablar och fäste sedan med buntband mot bärbalkarna. Jobb via dörr och sidoruta. Sedan ner via framrutans båda stolpar bakom alla skojiga jalusier. Har kanske förträngt nåt..../GB
PS
Bytte ju även främre högtalarna, busenkelt, mot dom här eller liknande. Betydligt bättre än fabriksmonterat

 
Senast ändrad:
I vår bil finns det 4 högtalare som standard. Tyvärr är de rätt skrikiga, så jag bytte de främre till lite större diameter. Ljudet blev klart mycket bättre. Funderar på att byta de 2 som sitter i bodelen till samma.
TV’n har jag kopplat till bilstereon, så allt TV-ljud går ut över alla 4 högtalarna. Detta är riktigt bra.
 
I vår bil finns det 4 högtalare som standard. Tyvärr är de rätt skrikiga,
I vår bil upplever jag det som att det är ett 3-vägsystem där mellanregister och diskant sitter i instrumentbrädan och basen bakom stolarna på golvet. Allt kopplat på främre utgången på stereon.

Riktigt dåligt ljud, särskilt vid körning.
Det här tänkte jag göra något åt till våren.
Sätta i ”vanliga” högtalare så man kan justera fram och bak.
 
Har nu investerat i. Två nya högtalare, som ska monteras över sittgruppen. Det blir ett utbyte till något större element.

Nedan de gamla 4-tums högtalarna.
5B963BAB-F228-4ED8-B3BD-4EE88F7A5612.jpeg

Dessa är de nya 5,25-tums högtalarna. Dessa låter mycket bättre.
1B4C45D7-65F4-4B8C-8E95-25796B897A81.jpeg
 
Det finns just nu fina högtalare till husbilen liknande de TS monterat, GAS ALPHA MSB35, på Ullared Digital.
På rea 298kr (ord. 598) för ett par.
Jag köpte ett par för att testa och det var riktigt bra ljud så jag köpte två par till...
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen