• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Kylskåp Klickande kylskåp

Gyllsand

Medlem
Medlem
Ort
Puerto de Mazarron
Har Dometic kyl/frys från 2020 som alltid fungerat perfekt. Står på en ny plats sedan igår med ström i stolpen, 10A. Nu går skåpet inte igång på el, det står bara och klickar och efter en stund kopplas gasolen in.
Vad kan det var för fel?
Dålig spänning i stolpen?
 
Har Dometic kyl/frys från 2020 som alltid fungerat perfekt. Står på en ny plats sedan igår med ström i stolpen, 10A. Nu går skåpet inte igång på el, det står bara och klickar och efter en stund kopplas gasolen in.
Vad kan det var för fel?
Dålig spänning i stolpen?
Med största sannolikhet så har du för låg spänning på stolpen,har råkat ut för detta på någon enstaka plats tidigare,tvångstyr den till gasol.
 
Multimeter, spänningsprovare som alltid finns med i husbilen är nästan ett måste.
Kostar inte många slantar. Att mäta är att veta. Perfekt även för felsökning.
Har faktiskt ingen aning om vad du pratar om.
Om jag hade en sån, och visste hur man använde den skulle jag aldrig ha ställt frågan.
Är det något mer jag behöver och bör kunna?
Trodde detta var ett seriöst forum där vi som inte kan allt kunde ställa "dumma" frågor utan att få dumma svar.
 
Multimeter er et instrument med mange måleområder - de mest brukte er voltmeter både for likestrøm og vekselstrøm samt motstands måling. Stiller en instrumentet på vekselstrøm og med måleområde over 240 volt og putter pinnene inn i et strømuttak så ser en om det er brukbar spenning. 220 til 240 volt bør det være. Er det under 200 volt så får en problemer med mange saker.

I bilens ledningsnett er likestrøm og 12 volt det en leter etter. Med 12 volt godtar en 11 til litt over 14 volt - allt annet er problemer.

Tilbake til uttaket på stolpe - har selv opplevd at det har vært langt under 200 volt i kontakten på en stolpe. Det er ikke helt uvanlig at det er problemer med spenning på campingplasser.
 
Har faktiskt ingen aning om vad du pratar om.
Om jag hade en sån, och visste hur man använde den skulle jag aldrig ha ställt frågan.
Är det något mer jag behöver och bör kunna?
Trodde detta var ett seriöst forum där vi som inte kan allt kunde ställa "dumma" frågor utan att få dumma svar.
Grejen är väl att det kom inlägg efter du skrev att det var löst.
Men man ju tänka sig att efterföljande inlägg kan vara vänligt menade. Det kan ju hända någon mer gång någon annan stans, och då vet du ju ett bra förstasteg.
För övrigt lär du inte hitta ett ställe på nätet som alla användare formulerar sig exakt på det sätt man önskar. Ibland scrollar man ibland lägger man det i bakhuvudet till en annan gång.
Gött att det var så lätt löst.
 
Jag tror att det bara var ett råd i all välmening, vi som jobbat med el hela livet blir gärna lite hemmablinda.
Jag har en mätare, blinkersen slutade fungera men säkringen såg hel ut men inte när jag mätte.
Det hade blivit svårt utan en mätare.
Fick fel på kaffebryggaren (12v) och kollade efter reservdelar på nätet till denna apparat. Det var riktigt svindyra grejor, insåg jag snart.
Säkringen hade jag ju givetvis kollat först, en stor rejäl AGU glassäkring på 40A och den såg ut att vara helt okej.

Men för säkerhets skull tog jag fram min multimeter och kollade säkringen i båda ändar.
Multimetern visade 12 v på ena sidan och så var det stendött på den andra sidan, skruvade isär hållaren och då visade det sig,
att säkringen brunnit av allra ytterst i ena änden, helt osynligt innanför metallhöljet. Multimeter = bra hjälpmedel :)
 
Bra tips som fick mig att tänka till. Jag ska lägga en multimeter bland bilens verktyg.
Hej. I en husbil behöver man en hel del verktyg för man kan få en hel del att göra med sin husbil och andras efter som de är en del som vet att man kan hjälpa till med när man har hållit på att reparera husbilar för.
Mvh Lasse
 
Jag har till och med uppgraderat min multimeter till en variant där man även kan mäta DC-ström och inte bara spänning.
Har haft användning av den på 2 ställplatser för att påvisa fel i matningen till husbilen. Det fick dem att ringa dit eljouren.

Så en multimeter är bara att ha. Inte så komplicerat att bara se om man har spänning eller kunna kontrollera om en säkring är hel.
Gissar att det finns massor med videor på Youtube, hur man använder dem - Viktigast är att hålla fingrarna i styr, särskilt vid 230V-mätning.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen