• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Inreda garaget

Bengt

iOrdförande
Medlem
Ort
Torsås
Vi har bytt från en bil på 8.30 till en som är 6.60 (en SunLiving Lido S 42 SL) alltså mycket mindre stuvutrymme. Sen är den nya en 3.5 tonnare så vikt jagas ju också.

Jag har kikat på den fina ombyggnaden @Roger67 visade i tråden https://forum.ihusbil.se/threads/garagerenovering/ och fått lite bra idéer. Speciellt lösningen för kylboxen som gör att man kan förvara under den också. Det är ju framförallt uppåt det finns plats, garaget är smalt vår bil, men stora luckor på båda sidor.

Är det någon mer som gjort några smarta lösningar, som inte väger för mycket, som vill dela med sej med lite bilder och beskrivningar?
 
Senast ändrad:
Varför blir det så här när jag klickar på länken:
"Sidan kunde inte hittas. (Code: invalid_action, controller: XF:Thread, action: Garagerenovering)"

Jag kan hitta sidan via vanlig sökning så det är inga problem. Mer en undran varför det blir fel och vad som kan göras åt det.
 
Vad gäller förvaring har jag sett denna, som verkar praktisk och konfigurerbar:
Spännande lösningar, men känns som slöseri med vikt att ha så avancerat som utdragbara skenor med fästen etc, tyvärr… 3,5 tonnare är en ständig jakt på vikt, även om vi har bra lastvikt för den typen av bil (kontrollvägde innan köp).
 
Har 2 skoboxar från IKEA, har kopierat någon annans idé.

Gjorde en liten hylla som jag ställde 2 på hjöjden och tryckte fast dom med 5cm kardborreband på baksidan. Jag ville inte limma eller borra fast lådorna. Fungerar jättebra!

20220811_194545.jpg
Mina 3 träklossar ställde jag bara åtsidan medans jag tog bilden, dom ligger i vanliga fall under hyllan direkt på golvet! Dom använder jag oftast ifall det är lite ojämt, mycket smidigare än nivåklossar. Funderar på att byta ut dom mot plastskivor från biltema.

Golvet har jag lagt in en ballkongmatta med små nappar under så torkar det upp ifall det kommer in lite vatten.

20220811_194557.jpg

Visar även mitt ormbo i lådan!

På andra sidan har jag liknande lösning, där har jag vattenkannan uppsatt i taket med kardborreband, största tygden vilar uppepå lådan och det händer att den kan släppa, inte ofta så jag är nöjd med den lösningen också.
 
Vi hade ungefär samma förutsättningar och ville hålla vikten nere så vi konstruerade en extrahylla i aluminium med 50x100cm alu-durk som hyllplan skruvad i 30x30mm profiler som även används till 30cm höga ben, och som sedan kompletterats med infästningar vilket ger förvaring i två plan istället för att allt bara ligger och dräller på golvet. Total vikt uppskattningsvis 15kg och rimligt lätt att lyfta ut vid behov.
 
Annars kan du göra som oss...tryck in det som ska med, sen drar du ut det du för tillfället ska använda. När det ska in igen så slänger du det överst i högen bara. Sen är det bara att upprepa varenda gång du har behov av något i högen.
 
Annars kan du göra som oss...tryck in det som ska med, sen drar du ut det du för tillfället ska använda. När det ska in igen så slänger du det överst i högen bara. Sen är det bara att upprepa varenda gång du har behov av något i högen.
Kan bekräfta att hustruns radikala förslag är vår vardag, vår lösning, men att det fanns en tid då ambitionen var hög, vad gäller ordning och reda i garaget.

Vi kollade på nätet, i facktidningar, skrev på forum och undrade hur gör man?

Till slut köpte vi en byrå tillverkad i plast, som vi av en tillfällighet hittade på Carrefour i Frankrike. Byrån hade fyra lådor, alla utmärkta med sin egna unika färg. Perfekt för vår framtida välorganiserade husbil, lådorna katalogiserades uppifrån och ner och märktes upp av oss själva som:
- Blå låda: färskvaror.
- Röd låda: torra varor
- Gul låda: städutrustning
och underst, längst ner en….
- Grön låda: verktyg och diverse

Kommer ihåg det som igår, när vi lyfte in vår egen nya ”organisatör” i garaget, säkrade den med ett antal stroppar - vi tog några steg tillbaka, tittade på varandra och nickade gillande, underförstått nu hade vi blivit föredömen till ett organiserat husbilsliv.

Ja, där tog egentligen historien slut. ”Organisatören” stod där fastbundet med stropparna något år. De översta lådorna, väl utmärkta med, färskvaror, torra varor, städ, stod fortsatt helt tomma, medan den understa lådan med en märkning ingen kunde läsa eftersom den låg under allt annat vi slängt in i garaget, den var helt full av mina verktyg som jag inte kunde förstå vart de tagit vägen!

Frågade just Carola var är lådan nu? Tänkte vi kunde göra ett nytt försök, men om jag tolkar hennes blick rätt så glömmer vi lådan och fortsätter som vanligt, d.v.s. vi slänger in grejorna… :unsure:

Tommy
 
Senast ändrad:
Hej Bengt TS & andra fixare.

Varning för consensus-spoiler!
Ett väl-organiserat kaos är, enligt min mening, att föredra 24/7,
även övriga datum... :)

Tidigare hade jag tillgång till "kastade" plastbackar från industri-sammanhang.
I sådana backar sorterar/grupperar jag nu,
olika kategorier av små måste- och -bra-åha-prylar.
Eftersom det bio-stödda minnet, understundoms sviktar,
så avbildar jag ideal-läget digitaliskt, Mbt-foto.
Sen kan jag, vid säsongsuppstarten, konsultera fotot igen och igen och igen...

Och för den repressivt lagda betraktaren, kan jag i förväg meddela:
Att förre ägarens 12 volt "installation" är borttagen... :)

Högersida.jpg Vänstersida.jpg 2 klickbara bilder

Det skall ånyo tilläggas att var och en är salig på sin egen tro.
 
Vi har bytt från en bil på 8.30 till en som är 6.60 (en SunLiving Lido S 42 SL) alltså mycket mindre stuvutrymme. Sen är den nya en 3.5 tonnare så vikt jagas ju också.

Jag har kikat på den fina ombyggnaden @Roger67 visade i tråden https://forum.ihusbil.se/threads/garagerenovering/ och fått lite bra idéer. Speciellt lösningen för kylboxen som gör att man kan förvara under den också. Det är ju framförallt uppåt det finns plats, garaget är smalt vår bil, men stora luckor på båda sidor.

Är det någon mer som gjort några smarta lösningar, som inte väger för mycket, som vill dela med sej med lite bilder och beskrivningar?

Jag känner igen utmaningarna Bengt beskriver. Lastutrymmet i vår plåtis är inte tillräckligt stort för att kaosmodellen skall fungera bra så någon form av organiserad struktur krävdes, men den lilla viktökningsbudgeten gjorde att de tjusiga och smarta inredningslösningarna valdes bort. Funderade ett tag på att göra en våningsindelning i halva delen av utrymmet med någon typ av lättviktsskiva; typ sandwich med skumkärna, eller kanalplast. Det blev istället en indelning på andra ledden med hjälp av två IKEA garderobs-klädhängarstänger som fästes mellan utrymmets golv och tak (sängbotten) och kläddes med skumplast. På det viset fick vi en smal "avbalkning" på ena sidan där de hopfällda stolarna och bordet kan ställas in på kant.

Dessa stänger är i nuläget de mest uppenbara raffinemangen i utrymmet, och gör stor nytta. Ett mindre uppenbart men lika viktigt raffinemang är att vi bytt ut en del prylar mot nya som tar mindre plats. Nya stolar som i hopfällt läge är smalare än de gamla sparade mer än 1 decimeter på bredden och nya cyklar som också är mindre än de gamla i hopfällt läge gjorde att de rymdes två i rad vilket gav helt andra förutsättningar att disponera utrymmet på ett bra sätt.

Nu är ordningen mycket bättre än tidigare och enklare att upprätthålla, men ännu finns förbättringsmöjligheter när det gäller övrigt innehåll.
 
Senast ändrad:
Hej!

Även vi har klurat och funderat i många omgångar på hur vi ska inreda garaget. Vi har ganska mycket lastvikt (950kg), och ett tämligen stort garage. Hur vi än funderar på olika lösningar har vi inte funnit ut en lösning som passar våra behov. Vi sällar oss till skaran som bara kastar in grejorna utan hyllsystem etc. Även detta kan organiseras på ett bra sätt.

Anledningen till att vi har svårt att komma fram till en bra lösning är att vi under året har lite olika behov.
På vår/Höst vill vi ha med oss vårt uppblåsbara tält, hängande infraväme, etc. Detta skulle inte får plats om det fanns avgränsande hyllsystem.

Vi har även fram till förra året förvarat våra elcyklar i garaget. Efter ha monterat på ett cykelställ på utsidan har vi frigjort en massa plats inne.

Vi är i grunden ganska bekväma människor, jag och min fru. Detta gör att vi tenderar att släpa med oss ganska många olika saker för olika turer. Då vill man inte låsa upp utrymmet med hyllsystem.

Lycka till!

//Jocke
 
Många tankar och idéer har kommit tack vare tipsen i denna tråd. Men än så länge har jag inte kunnat bestämma vad som ska genomföras, Bland annat eftersom vi använde bilen året runt och precis som @Ewa & Jocke har lite olika behov beroende på årstid. Får nog testa och köra lite till och känna oss för vad som kan vara lämpligt. Det som det nu mest lutar åt är att göra ett ”mellangolv” så man inte behöver lyfta ur allt för att komma åt det i botten. Men frågan är i hur stor del av garaget ska det vara i, ja tankarna mal vidare. Är också inspirerad av olika tips att hänga saker i taket på garaget som jag funderar vidare på.

Stort tack för alla tankar och idéer ni kommer med!
 
Har byggt en låda som löper på kulskenor (köpta från Tyskland). Under lådan plats för bord demonterat, klossar och längst i bilverktygen. Inne i bilen har jag byggt om under dinetten med en låda på kulskenor. Där fanns tidigare en lucka att fälla ut, den var ivägen när man sökte något i det utrymmet.
IMG_2413.JPGIMG_2437.JPG
 
WoW er det 30x30 og 30x60 profiler? Veldig fleksibel og sterk løsning, brukes mye i 3D printere. Ser ut til at det er brukt blind joints i alle koblinger mellom stående og liggende profiler. Er stående profiler festet både nede og oppe? Kul og lett løsning.
 
WoW er det 30x30 og 30x60 profiler? Veldig fleksibel og sterk løsning, brukes mye i 3D printere. Ser ut til at det er brukt blind joints i alle koblinger mellom stående og liggende profiler. Er stående profiler festet både nede og oppe? Kul og lett løsning.
30x30 .
Det enda jag ångrar är att jag inte gjorde den några cm bredare och lät de yttre benen gå ända ner i golvet. Dels för stadga och lite bredare hyllor.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen