• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Golgatavandringen?

Lasse

iValberedning
Medlem
Ort
Löddeköpinge
Varje år återkommer denna tradition i mellandagarna, jag brukar fråga hustrun, mellan vilka dagar är det. Blicken jag då får skulle nog kunna döda vem som helst. Är du klar frågar hustrun, där jag står i duschen, varför jag står där är för att bli ren och står jag tillräckligt länge slipper jag följa med. Tyvärr fungerade inte taktiken jag tänkt ut. Det var inte lätt att hitta en p plats till bilen, kunde de inte rea ut en sådan, tänkte jag. Efter en stunds väntande i bilen, där vi under tiden åt upp de medhavda mackorna och drack vårt kaffe, blev en plats ledig. Golgatavandringen kunde börja. Same procedure as every year.

Många affärer väntade sig nog invasion från stora delar av EU för på alla deras fönster stod det snyggt textat i alla regnbågens färger REA-UDSALG-SALE-AUSVERKAUFT-SOLDES. Kan undra varför man inte i kungariket Sverige kan skriva realisation som man gjorde förr i tiden, så vi alla fattar vad där står, men det är kanske inte så fräckt.

Jag blir ibland inte klok på uppfinningsrikedomen. I en affär stod det vintererbjudande extra billigt de sålde inte vinterkläder utan sommarkläder. Hur kan man ha vintererbjudande, när termometern visar på 10 plus och snön är minst 150 mil härifrån. Denna januaridag är nästan som en bättre midsommardag. Var är stången?

Trängseln var enorm andra bestämde till oss vilket håll vi skulle gå och det började lukta gymnastiksal, frågade hustrun om det fanns någon affär som hade gasmasker, då kom blicken och jag tog tillbaka frågan. På vår fortsatta golgatavandring i mellandagarna, jag visste fortfarande inte mellan vilka dagar det var, men det kan ju i detta sammanhang kvitta. Hamnade vi i en affär som sålde Tv Vi fastande framför en platt Tv som kostade 10.005 kr där det på en liten handtextad skylt stod, att om jag köpte denna Tv tjänade jag 2.000, hur vet jag att jag tjänar 2.000 på att köpa denna Tv.

Jag betalar alltså ett visst pris och tjänar ett visst pris, hur nu det funkar. Vad jag faktiskt vet är att om jag vill ha denna platta TV måste jag betala 10.005 kr. Förmodligen är denna platta TV tillverkad för halva priset i Kina av kineser eller i Indien av indianer, för de kallas väl så de som kommer från Indien?

När vi så var på väg hem i bilen passerade vi en bensinmack där det stod, tanka här för 9.99 så tjänar du 25 öre, på vadå?

Väl hemma i soffan framför vår platta Tv som vi inte tjänat något på, satt jag och läste kvällstidningen när jag fick syn på följande annons. Bo och ät lyxigt till rea priser, varför skall jag betala ett rea pris för detta när jag har det gratis hemma.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen