• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Glöggingredienser svårt att hitta i Spanien, vad gör jag?

Marianne & Ranko

Välkänd medlem
Medlem
Ort
Göteborg
Nu är det glöggtider och jag är helt förtvivlad då jag saknar 2 ingredienser! Vi köpte vin, Cognac och nästan alla kryddor redan i Frankrike, men saknar kardemumma kärnor och pomeransskal. Kunde inte hitta i Frankrike och nu även i Spanien. Vet inte dessa nationer att det måste finnas egentillverkad glögg på bordet snart?
Det heter ”kardamom” och ”naranja sevillana” men när jag frågar i större butiker, folk tror att jag pratar Kinesiska 🤔 och bara skakar på huvudet😲

Någon som har bra tips? Kanske ska be min grannen att skicka lite från ”Made in Sweden”?
 
Ok, visst finns det i Spanien:
- Kardemumma finns hos en av de vanligaste kryddmärkena, Carmencita. Hittar du troligen i första bästa välsorterade livsmedelsbutik.
27562E9C-CA9E-4262-BC98-4B1E027356E3.jpeg
Pomeransskalen hittar du uppe i Alfaz i affären Costablanca till det facila priset 0:76 cent
4B91F845-2047-4558-BCAE-65E873EB0A80.png
Vill du kosta på lite extra så lägg upp 2,10 Euro på disken hos Costablanca så överräcker de en sån här påse till dig.
48256340-0A12-432F-B4F8-6C85C9004826.png
Ranko som gammal kompis så kommer här receptet på ”min egen” glögg som jag bjuder på varje advent. Så populär att gästerna tigger receptet på den, men det är lika hemligt som receptet på Coca Cola. Det är bara för dig och förutsätter att vi håller det mellan oss, inte ens Carola känner till hemligheten.

Till en 1,5 liter glögg blandar du ihop detta:
645E55A7-8B7D-4C68-B37A-ACDAC87A64AC.jpeg
Blanda, rör om, värm, sätt en apelsinskiva på kannan och servera.

Önskar alla en fin 1:a advent och var försiktiga med glöggen.

Tommy
 
Senast ändrad:
H e l t underbart, allt löser sig på iHusbil grnom flera hundra års kompetens & effarenheter och framför allt vänligheten att dela med sig. Jodå, nu finns allt på ”lagret” (tack Plastpelle m.fl.) så imorgon löses upp alla kryddor i några stärkande inhemska och Franska % innan extraktet hamnar i det uppvärmda söt-satta vittvinet.

Resumé: både kardemumma kärnor och torkade pomeransskal fanns i den (något ”dyra”) nordeuropeiska butiken (inkl. Holland m.fl. andra länder), välkänd som Costa Blanka butik i Alfaz del Pi.

Tack Oden, hans allsmäktiga hammare & framför allt mina vänner på forumet så att problemet löste sig. Alla är mycket välkomna att testa världens godaste vitvinsglögg som serveras Julveckan (Carola & Tommy, lämna ”lillbilen” hemma och ta taxi, annars hämtar vi er (och lämnar) mer än gärna på hemadressen i Altea. Hitta gärna en taxi med så mycket :love:… …det finns inte!)
 
Senast ändrad:
Finns glögg i Nerja, finns en affär som drivs av svenskar och heter Hemlängtan. Finns en affär som heter Eranso de har också.
Jag kunde tagit ”några” vitvins Blossa med oss hemifrån, men tänkte att vi passerar ändå vinlandet så varför inte göra något själv i år. Kan Raasken, ”Kellerman” t.o.m. sova mitt bland sin hobby, så ska väl jag oxå kunna göra något liknande. Jag sover ovanför Truma-pannrummet och under sängen har jag även kemirum (i ”garaget”) med alla tillbehör. Köpte idag i en Kina butik (Buy more) en tratt och en sil så nu är allt ihoppusslat, bara att blanda rätt propportioner och inte koka bort VSOP Cognac-en så blir det nog bra. Återkommer med bilder…
 
Då har årets årgångsglögg enl tidigare recept avsmakats. Helt godkänd och ett par plus därtill.
Jag gjorde ett par små modifikationer som experiment. Jag lät essensen stå och dra 3 dagar innan jag silade den genom ett kaffefilter och jag använde farinsocker i stället för raffinerat dito.
Jag hade en flaska kvar sen förra året och vid jämförelse tyckte både frugan och jag att den modifierade glöggen var snäppet bättre.
Nästa sats skall jag använda muscovadorörsocker. Jag kan tänka mig att ger en lite mustigare smak. Detta socker har en aning lakritssmak.
 
Då har årets årgångsglögg enl tidigare recept avsmakats. Helt godkänd och ett par plus därtill.
Jag gjorde ett par små modifikationer som experiment. Jag lät essensen stå och dra 3 dagar innan jag silade den genom ett kaffefilter och jag använde farinsocker i stället för raffinerat dito.
Jag hade en flaska kvar sen förra året och vid jämförelse tyckte både frugan och jag att den modifierade glöggen var snäppet bättre.
Nästa sats skall jag använda muscovadorörsocker. Jag kan tänka mig att ger en lite mustigare smak. Detta socker har en aning lakritssmak.
Bra gjort Wizard!

Har redan köpt muscovado i Frankrike, både för smaken (lite ”bränd” & karamellaktig) och glöggfärgens skull som förväntas bli gyllengul. Kul att experimentera sig fram, höjer självförtroendet även om inflationen slår ohämmat på råvarupriser. Våra torkade kryddor är från 0 (noll) inflationstider men kostar skjortan som om dom vore hämtade igår från Sweden i taxi bilar… Nej, CostaBlanka butiken i Alfaz Del Pi ska vi inte åka till mer. Nästan billigare (kg pris) att åka till Sevilla för att hämta nyplockade pomeranser…lol…😆😅😂🤣🤮😓🥱😴
 
Nu är det glöggtider och jag är helt förtvivlad då jag saknar 2 ingredienser! Vi köpte vin, Cognac och nästan alla kryddor redan i Frankrike, men saknar kardemumma kärnor och pomeransskal. Kunde inte hitta i Frankrike och nu även i Spanien. Vet inte dessa nationer att det måste finnas egentillverkad glögg på bordet snart?
Det heter ”kardamom” och ”naranja sevillana” men när jag frågar i större butiker, folk tror att jag pratar Kinesiska 🤔 och bara skakar på huvudet😲

Någon som har bra tips? Kanske ska be min grannen att skicka lite från ”Made in Sweden”?
Liknande hände mig Ranko, när jag absolut ville ha tag i krustader till en "seans" i Portugal (runt Juletid)!! For runt i femtioelva butiker, utan napp!!
Men att hitta ingredienser till Cumberlandsås, gick bättre!!

Jack43
 
Senast ändrad:
Nu är det glöggtider och jag är helt förtvivlad då jag saknar 2 ingredienser! Vi köpte vin, Cognac och nästan alla kryddor redan i Frankrike, men saknar kardemumma kärnor och pomeransskal. Kunde inte hitta i Frankrike och nu även i Spanien. Vet inte dessa nationer att det måste finnas egentillverkad glögg på bordet snart?
Det heter ”kardamom” och ”naranja sevillana” men när jag frågar i större butiker, folk tror att jag pratar Kinesiska 🤔 och bara skakar på huvudet😲

Någon som har bra tips? Kanske ska be min grannen att skicka lite från ”Made in Sweden”?
I stället för pomerans så låt en färsk apelsin få sjuda i glöggen. Hörde det tipset av en ” glöggexpert ” på radion
 
Fortsättning…
Kryddorna fick vila i snart 2 veckor i 37,5% vodka från närliggande Mendoza butiken för 8€ 75cl. Idag värmde jag och löste upp muscovadosockret i det Franska vinet med några apelsin & citronskal, 3 anis stjärnor och en kanelstång. När ihopkok svalnade, då fick det sällskap med den koncentrerade vodka-kryddblandningen som fått dra sig ett tag. Bara en sak fattades, Cognac!

Cognacen bara väntade på att ”hoppa över” till sällskapet intill:
37619DCB-59E7-4F08-98F9-7569132FF1CD.jpeg

Enligt Archimedes 5:e flasklag, alla flaskor har fått samma nivå medan Cognac har minskat katastrofalt:
34357BEC-2659-49B8-BDE0-98E0FF22CF2A.jpeg
Färgen är precis vad jag har önskat mig, men smaken då? Får vänta ett tag till dagens snitslar är klara. (se tråd: Albir’s 1:a snitseltråd)
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen