• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Vatten/Avlopp Frostskador

JanneEkan

Välkänd medlem
Medlem
Ort
Hönö
Vi har nu dom senaste nätterna haft 1-3 minusgrader så min fråga är, hur kallt ska det bli för att det ska bli sprängskador i vattenledningar och i varmvattenberedaren.
 
De fleste vandslanger kan udvide sig sammen med vandet når fryser, så problemet opstår derfor ofte i og ved samlinger, pumper vandhaner og lignende.

Jeg havde for år tilbage en frostskade i holderen til mit 3M vandfilter. Vandfilteret var taget ud og erstattet af en plug. Åbenbart var der i forbindelse med tømningen forblevet lidt vand i holderen over pluggen, som er af hård plads, og som derfor sprang læk

Så vær opmærksom på steder med samlinger af hård plast.
 
Janne, har du även minusgrader inne i bilen?
Det brukar vara en fördröjning i nedkylningen inne i bilen.
När det var -1° ute var det +3° inne i husbilen.
Kanske du ska ha lite värme på? 5-8gr.
Ska göra det för säkerhets skull.
Så vær opmærksom på steder med samlinger af hård plast.
Absolut, har kollat slangkopplingarna (T-kopplingar), dom är i hårdplast.
 
Man borde ju kunna få ner värme genom någon sorts ventilation i golvet stor risk för smygande rötskador om det blir läckage, men det kanske är det som är meningen. Man måste ju få sälja husbilar. Min gamla bil hade ju värme utblås på avloppstanken men när jag blev påkörd så tog jag bort tank och satt dit en liten. Annars var det ganska fantastiskt bygge fullt vinterbonat med dubbelväggar i glasfiber med puskum. Dubbelgolv också med glasfiberplast, klarar vintern lätt. Det måste ha varit dyra bilar på sin tid.
 
Senast ändrad:
Började i går att förbereda inför vintern genom att öppna kranen vid frostvakten och avtappningskranen för dricksvattentanken.
Öppnade också kranen vid diskbänken, handfatet på toaletten och duschblandaren.
I dag tog jag våtdammsugaren och satte sugslangen över dräneringsröret från frostvakten under husbilen.
Flyttade sedan dammsugarslangen till dräneringsslangen från dricksvattentanken under husbilen.
Sist flyttade jag in dammsugaren på toaletten och sög ur spolmunstycket samtidigt som jag tryckte på spolknappen så att magnetventilen öppnade.
Mätte sedan hur mycket vatten jag hade i våtdammsugaren. Det var drygt fyra liter vatten jag lyckats suga ur vattenledningarna.
Hoppas nu att fått bort allt vatten så att jag slipper frostskador.
 
Det är det som oroar mig, men nu får den stå på med lite värme på natten.
När Du inte använder bilen öppna alla skåp och lådor så luften cirkulerar, det gör den utan mekaniska fläktar och annat då solen värmer upp den, inte ovanligt med 8 minus ute och 3 plus inne i bilen, mellanskillnaden är stor och varm fuktig luft går ut genom skorstenarna d.v.s takluckorna.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen