• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Flera stora husbilsmärken kommer inte till ELMIA i år

6CA922B5-5949-405D-848B-756C2880A424.jpeg

Erwin Hymer Group aviserar redan våren 2021 en ny strategi för sitt mässdeltagande i framtiden. Från och med då får vi bara se deras deltagande vartannat år på europas två största mässor och på övriga mässor kan det bli ännu mer sällan om alls. Detta ska ses mot bakrund av den digitala satsning som både Hymer och flera andra tillverkare gjort under 2020 då Hymer var en av de första att inte delta i mässor vilket motiverades med coronapandemin.

– Under de senaste 12 månaderna har vi upplevt mycket positiva reaktioner på vår strategi att styra om vår sälj- och reklamstrategi mot digitala plattformar. Vårt fokus i processen har i högsta grad inkluderat våra handlare, skrev då deras VD Martin Brandt i pressmeddelandet. — Vi har framgångsrikt använt digitala plattformar för att attrahera tusentals nya kunder och, tillsammans med våra återförsäljare, har väckt deras entusiasm för våra nya produkter och erbjudanden.

Det här är ingen tillfällighet, idag kan man digitalt sprida sitt budskap, visa sina produkter mycket effektivare och billigare än vad de traditionella mässorna erbjuder.

Personligen tror jag inte att de framtida traditionella mässorna får samma betydelse som tidigare och nu har Erwin Hymer Group och HYMER Center bestämt sig för att inte delta i årets ELMIA Husbil & Husvagn i september i år,

I ett pressmeddelande skriver man; ”Eftersom tillgången på material är en begränsning är vi ständigt tvingade att göra prioriteringar. Vårt fokus just nu är att ta hand om de slutkonsumenter som redan beställt fordon och som med stor förväntan ser fram emot sina nya husbilar och husvagnar”,

Det betyder att kända märken som Hymer, Bürstner, Carado, Dethleffs, Eriba, Etrusco, Laika, LMC och Sunlight inte kommer att kunna ses på ELMIA i höst.

Däremot undrar jag om vi inte kommer att få bekanta oss med Niesmann+Bischoff nyheter för 2023, eftersom man i Sverige representeras Forsbergs?

Tommy
 
Senast ändrad:
Visa bilaga 1858

Erwin Hymer Group aviserar redan våren 2021 en ny strategi för sitt mässdeltagande i framtiden. Från och med då får vi bara se deras deltagande vartannat år på europas två största mässor och på övriga mässor kan det bli ännu mer sällan om alls. Detta ska ses mot bakrund av den digitala satsning som både Hymer och flera andra tillverkare gjort under 2020 då Hymer var en av de första att inte delta i mässor vilket motiverades med coronapandemin.

– Under de senaste 12 månaderna har vi upplevt mycket positiva reaktioner på vår strategi att styra om vår sälj- och reklamstrategi mot digitala plattformar. Vårt fokus i processen har i högsta grad inkluderat våra handlare, skrev då deras VD Martin Brandt i pressmeddelandet. — Vi har framgångsrikt använt digitala plattformar för att attrahera tusentals nya kunder och, tillsammans med våra återförsäljare, har väckt deras entusiasm för våra nya produkter och erbjudanden.

Det här är ingen tillfällighet, idag kan man digitalt sprida sitt budskap, visa sina produkter mycket effektivare och billigare än vad de traditionella mässorna erbjuder.

Personligen tror jag inte att de framtida traditionella mässorna får samma betydelse som tidigare och nu har Erwin Hymer Group och HYMER Center bestämt sig för att inte delta i årets ELMIA Husbil & Husvagn i september i år,

I ett pressmeddelande skriver man; ”Eftersom tillgången på material är en begränsning är vi ständigt tvingade att göra prioriteringar. Vårt fokus just nu är att ta hand om de slutkonsumenter som redan beställt fordon och som med stor förväntan ser fram emot sina nya husbilar och husvagnar”,

Det betyder att kända märken som Hymer, Bürstner, Carado, Dethleffs, Eriba, Etrusco, Laika, LMC och Sunlight inte kommer att kunna ses på ELMIA i höst.

Däremot undrar jag om vi inte kommer att få bekanta oss med Niesmann+Bischoff nyheter för 2023, eftersom man i Sverige representeras Forsbergs?

Tommy
Tommy,
Vi mår riktigt ILLA och hoppas att alla, som läser denna info, gör detsamma - digitala plattformar..., bojkotta dessa leverantörers produkter i all framtid eller fram till dess att dom inser att dom är ute och seglar...!
 
Tommy,
Vi mår riktigt ILLA och hoppas att alla, som läser denna info, gör detsamma - digitala plattformar..., bojkotta dessa leverantörers produkter i all framtid eller fram till dess att dom inser att dom är ute och seglar...!
Men är det inte ett steg in i en ny tid, in i det digitala samhället?

Utveckling betyder förändringar, vi gamlingar ”står på perrongen” och tittar på. Har det inte alltid varit så, bara med den stora skillnaden att det nu går så mycket snabbare?

Men visst, ja det var lugnare, mera överskådligt förr… men bättre, de’ vete’ fa’en? ;)

Tommy
 
Men är det inte ett steg in i en ny tid, in i det digitala samhället?

Utveckling betyder förändringar, vi gamlingar ”står på perrongen” och tittar på. Har det inte alltid varit så, bara med den stora skillnaden att det nu går så mycket snabbare?

Men visst, ja det var lugnare, mera överskådligt förr… men bättre, de’ vete’ fa’en? ;)

Tommy
Tommy,
Visst må det vara så att vi, Gerd och jag, tillhör stenåldersfolket, men för f-n, ska man köpa en husbil för mellan 750.000 och uppåt många miljoner så måste man för guds skull kunna få möjligheten att få se produkten ”live”...
Ungefär som när vi var unga och hade möjlighet att få ”känna” på flickorna innan vi bestämde oss för rätt modell...!
Näe, fy f-n för det digitala när det gäller köp av t.ex. husbilar eller sportbilar - man måste ha möjlighet att få känns påt...!
 
Bilene som har blitt brukt på messer kan ikke leveres som nye biler til kunder. Vil du betale full pris for en bil som noen tusen personer har vandret rundt i? På den andre siden, jeg har selv 2 ganger kjøpt biler brukt på utstilling - sparte endel på det kontra en fabrikksny bil. Men når de har forhåndsordre på hele produksjonen så er det ikke produktivt å prioritere biler til messer.
 
Näe Knut, man ska icke köpa husbilar som 1000-tals människor gått runt i på en mässa - därför är det ett minimikrav att du som köpare har möjlighet att ”trampa runt” i husbilar som du är intresserade av av på just dessa mässor...!
 
Vi hade mer eller mindre bestämt oss för att köpa en ny husbil som vi bara sett bilder, film och specifikationer på eftersom den inte anlänt till Sverige då.
När ett demoex fanns hos återförsäljaren kollade vi givetvis på den. Det blev inget köp!!
För det första var det svårt att ta sig in i bilen, högt insteg, inga handtag, inget att hålla sig i utom myggardinen.
För att komma åt frysen (en kompressordito) fick man lägga sig platt på golvet för den fanns längst in i en utdragbar låda närmast golvet. Hustrun satte klackarna i backen och sa ALDRIG!!
Synd, för HB'n hade många andra förtjänster och tillhör den sk premiumklassen.
Dessa felkonstruktioner hade man aldrig kunnat lista ut oavsett digital platform.
 
Skillnaden blir att man får titta på bilen hos någon återförsäljare.
Jag har varit på Elmia husbil/husvagnsmässa en gång (det räcker), det skulle inte falla mig in att basera en köp av husbil på ett mässbesök.

Jag vill i lung och ro krypa igenom och under hela husbilen innan jag bestämmer mig.
Det kan jag göra hos en handlare, inte på Elmia.

Bra beslut av Hymergruppen!
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen