• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Trafikregler Färdskrivare i husbil

Grundregeln är att Lagen om kör- och vilotider bara gäller kommersiell transport varför färdskrivare normalt inte behövs i husbilar under och över 3,5 ton. Enligt EU-förordning (EU-förordning 561/2006, kap. 1 artikel 3 h) så gäller regelverket om kör- och vilotider inte ”fordon eller en kombination av fordon med en högsta tillåtna vikt som inte överstiger 7,5 ton, vilka används för icke-kommersiell transport av gods”. Detta ska då tolkas som att även en husbil som framförs som icke kommersiell och väger över 7,5 ton ska omfattas av reglerna för kör- och vilotider.

Transportstyrelsen har utgett en PM för att klargöra saken och skriver där:
”En personbilsregistrerad ”husbil” omfattas av kör- och vilotidsbestämmelserna när totalvikten för fordonet eller för fordonskombinationen vid tillkopplat släp, överstiger 7,5 ton även om transporten INTE är kommersiell. (Källa: ECJ C-317-12 Daniel Lundberg).

En lastbilsregistrerad ”husbil” omfattas av kör- och vilotidsbestämmelserna när totalvikten på fordonet eller fordonskombinationen vid tillkopplat släp, överstiger 7,5 ton även om transporten INTE är kommersiell.”


Därför ska enligt Transportstyrelsen husbil som har en totalvikt som är mer än 7,5 ton omfattas av detta regelverk och ska därför vara utrustad med färdskrivare. Detsamma gäller för husbil med släp där fordonskombinationens totalvikt är mer än 7,5 ton.

Källor:
Förordning om kör- och vilotider samt färdskrivare
Sammanfattning av EU-förordning 561/2006 och 165/2014 om kör- och vilotider samt färdskrivare mm.
PM från Transportstyrelsen rörande kör- och vilotider samt färdskrivare
 
Senast redigerad av en moderator:
Antaglingen är jag lite trög och önskar lite hjälp ,
Vi har en husbuss 11000 total vikt och en 18 ton total.
I 18 tonaren har jag färdskrivare som enligt transportstyrelsen ska användas när jag jobbar med bbq och när jag kör privat behöver jag inte det. Men kör alltid med färdskrivare för att slippa massa tjafs.
Men 11 tonaren har ingen färdskrivare och är reggad pb 2.
Stämmer dåligt med det står skrivet här
Tacksam för hjälp
 
Jag förstår att det relaterade regelverket ställer till det för de som har stora husbilar, men det här är vad Transportstyrelsen går ut med i sin information. I sitt ställningstagande har de vägt in en dom i ett omtalat rättsfall (ECJ C-317-12 Daniel Lundberg). Söker man på fallet finner man att det är ganska mycket omskrivet.

Här kan man också läsa om fallet: https://lagar.nj.se/vag-och-jarnvagstransport/CELEX62012CJ0317

Jag känner inte till något rättsfall där någon blivit bötfälld efter denna nyare tolkning. Mitt råd är då att ta kontakt med Transportstyrelsen och försöka att få tag i någon handläggare som kan detta regelverk och få en kommentar, men se till att få det skriftligt för många, poliser, åkare med flera har många olika tolkningar om vad som gäller.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen