• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Ett trevligt möte utanför Lidl

Tommy Dynér

In Memoriam
Medlem
Ort
Söderhamn
Idag utanför Lidl träffade jag en mycket trevlig yngre tysk familj, pappa, mamma och fyra barn, 6 personer. En sån stor familj kräver speciallösningar om man är intresserade av mobil fritid.
C027F32F-0E2D-4B62-991A-24C4973889DA.jpeg
Deras lösning var en Ford Tourneo Custom minibuss och en specialbeställd ”husvagn”, med tält på taket.
3E83E5E7-09D4-422B-B649-7B2CEBC99BFE.jpeg
”Husvagnen”, deras egen design och konstruktion, lät man ett tyskt vagnföretag bygga. Priset, 50 000 Euro, — Oj, det vart dyrt, var min spontana reaktion.
5B9DF2CB-77C4-4349-A61C-2AB2612F1B80.jpeg
Att den blev så ’dyr” beror på att man medvetet valt att bygga en mycket robust och stabil vagn, enligt ”konstruktörerna”. Vidare var hela vagnen väl isolerad, utrustad med värme, en våningssäng och en enkelsäng.

7926E2F4-3090-4A79-87C2-BC8C8AD7C799.jpeg
På taken var det ett standard ”taktält” där 3 av dem sov om natten.

Det visade sig att man inte hade några egentliga resplaner och kunskapen om norra Sverige var obefintlig, Nu vet man en hel del mer efter min geografigenomgång.

De är nu på väg upp till Östersund, sedan blir det E75 till Strömsund för att sedan ta Vildmarksvägen mot Gäddede, Blåsjön, Stekenjokk, Klimpfjäll och Fatmomakke….

Det var ett trevligt möte utanför Lidl.

Tommy
 
Senast ändrad:
vad är problemet med hur andra lever sitt liv ihusbil?
:cool:

Snarare problemen..flera tänkbara.
Här är några.
De skulle ju kunna få parkeringsböter?
Beteendet..kan så klart drabba andra husbilsåkare.
Det kan ju bidra till negativt tänkande kring husbilar!
Man måste tänka längre än .... .... .
Jag skojar inte o jag tror faktiskt inte att Janne skojade . Han såg genast att detta är inte helt bra. Det gör man om man tar av sig de mörka solglasögonen. Eller aldrig ens sätter på dem.
Felparkering ska kallas vad det är, nämligen felparkering.
 
Här kan lätt ett otränat öga tro att dom varit inne och handlat, tack vare den vilseledande kundvagnen med bröd, juice, banan, purjolök mm.

Det verkar som det finns betydligt fler lediga platser än p-rutor för bil & släp på Lidls parkering och aldrig har jag sett rutor för bil med släp där (brukar finnas på större bygghandel, Ikea och liknande). Om Lidl vill bötfälla sina kunder? Tror inte det.

Själv har jag ingen aning om hur dom står för natten. Men har sett husbilar stå över flera rutor utanför affärer, och har förståelse för att affärena inte vill ha gigantiska p-rutor bara för att. Men det är bara att gratulera alla som aldrig gjort ett litet övertramp.

Och välkommna när ni vet hur dom står för natten och hur dom uppför sig.

COC, dom tog ingen plastpåse, vilket visar ett visst mått av aktsamhet om klimatet iallafall.

Men det är jag det… andra kan ju se det annorlunda, vi är människor.
 
Senast ändrad:
Nej..Lidl bötfäller ganska säkert inte..( sina landsmän).
Senast igår såg jag på Stora Coop en " vanlig husbil " som parkerat på exakt samma sätt...fredag em..... ca 20 meter från ingången. Tog upp ca 4 platser samt minst en framför och en bakom.
Jag har också sett detta ett flertal gånger på en mycket liten McDonald's parkering....jag gillar inte beteendet o jag är säker på att det stör andra som kommer med personbil ( o som inte äger husbil).
Nej Lidl bötfäller nog inte!
Om de, McDonald's eller Stora Coop gör något...så löser man detta genom att sätta upp ett höjdhinder... max 2 meter annars kommer du inte in!
Redan i Tyskland ökar antalet sådana bommar och ju längre söderut man kommer..fler o fler.
Själv åker jag bil som inte sticker..över 2 meter o har skippat takbox..
Vi är alla på väg emot graven. En del är så gamla att de förstår det, andra är fortfarande så unga att de inte begriper detta. Men vi behöver ju inte hjälpas åt att gräva gravgropen. I det här fallet en gravgrop för husbilslivet.
Strimla CoC.... låt var o en göra precis som denne vill! O dessutom går det ju ändå inte att ändra på...... nu tror jag inte att det förhåller sig så..... jag tror att både
Mr Wook och Out of B... går att nå med kloka argument...... men visst....
Människor är människor o visst kan det krävas en del " argumentation".
Gör CoC till ett " levande dokument. Som diskuteras här på forumet. Som hela tiden förändras, förbättras o utvecklas.
Det finns behov av och säkert plats för..."en annorlunda husbilsklubb"....tyvärr ser jag inte denna diskussion längre!
 
Kul att en familj med fyra barn hittat en lösning för att kunna ge familjen härliga upplevelser 👏🏽👏🏽👏🏽
Roligt att dom tagit sig till Sverige helt utan planer och att dom nu har planer 👌🏽 Jag hoppas dom får en toppensemester i vårt vackra, avlånga land.
Fint att dom hittade en Lidl på vägen där dom kan handla välbekanta matvaror.
Skönt att Lidl har en en enorm parkering som gör det möjligt att göra just det.

Ja, det var mina tankar när T visade mig ekipaget och entusiastisk berättade om den trevliga unga, tyska familjen.
 
Lägg ner, blir då trött på alla paragrafryttare, hur orkar ni hålla på ?
Lägg ner för tusan!
Jag svarar lite sent då jag inte besöker den här hemsidan varje dag.

Generellt - att bli kallad "paragrafryttare" (som är för mig neologism för vilken kan poäng tilldelas Mr Wook) tror jag inte att det bidrar till ökad besöksfrekvens. Framför allt inte till TUSEN inlägg.

Detaljnivå - om man har svårt att gissa vad min mening i #2 betyder (oavsett om man tar det utifrån semantik eller pragmatik) så förklarar jag här; det handlar om god önskan att de fina tyska besökarna ska få bara positiva upplevelser från Sverige. Att ha tränade ögon för små detaljer är professionell handikapp som följer naturlig med utveckling av kirurgiska färdigheter. Att vara uppmärksam på lagar och regler är något som varje medborgare ska försöka göra så gott som det bara går. Och då ska man ORKA OCH HÅLLA PÅ med det. Det lärde mig mina föräldrar och det har jag lärt mina barn också.

Personligt - snälle Mr Wook, jag är så himla ledsen att Ni har blivit trött. Jag skulle kanske skriva ut recept på några läkemedel för det... men det inte går då Hälsosjukvårdslagen kräver att jag skulle behöva föra en patient journal och... innan dess träffa och undersöka Mr Wook. Nej för det sistnämnda, till detta har jag varken tid, inte heller större lust.

För övrigt - ta det skojigt eller allvarligt - valet är Ert.
 
Jag svarar lite sent då jag inte besöker den här hemsidan varje dag.

Generellt - att bli kallad "paragrafryttare" (som är för mig neologism för vilken kan poäng tilldelas Mr Wook) tror jag inte att det bidrar till ökad besöksfrekvens. Framför allt inte till TUSEN inlägg.

Detaljnivå - om man har svårt att gissa vad min mening i #2 betyder (oavsett om man tar det utifrån semantik eller pragmatik) så förklarar jag här; det handlar om god önskan att de fina tyska besökarna ska få bara positiva upplevelser från Sverige. Att ha tränade ögon för små detaljer är professionell handikapp som följer naturlig med utveckling av kirurgiska färdigheter. Att vara uppmärksam på lagar och regler är något som varje medborgare ska försöka göra så gott som det bara går. Och då ska man ORKA OCH HÅLLA PÅ med det. Det lärde mig mina föräldrar och det har jag lärt mina barn också.

Personligt - snälle Mr Wook, jag är så himla ledsen att Ni har blivit trött. Jag skulle kanske skriva ut recept på några läkemedel för det... men det inte går då Hälsosjukvårdslagen kräver att jag skulle behöva föra en patient journal och... innan dess träffa och undersöka Mr Wook. Nej för det sistnämnda, till detta har jag varken tid, inte heller större lust.

För övrigt - ta det skojigt eller allvarligt - valet är Ert.
Hej
Jag bor sedan ca:25 år i Tyskland. Här är det vanligt att parkera så utan att man blir bötfälld när man står i utkanten av parkeringsplatsen.
Det vore väl bra att upplysa de utländska turisterna om att det inte tolereras i Sverige.
Mvh Klas Nilsson
 
Hej
Jag bor sedan ca:25 år i Tyskland. Här är det vanligt att parkera så utan att man blir bötfälld när man står i utkanten av parkeringsplatsen.
Det vore väl bra att upplysa de utländska turisterna om att det inte tolereras i Sverige.
Mvh Klas Nilsson
Ingen vetenskaplig slutsats men åtminstone en summering av tråden…
Det verkar vara 2 av 7 som strör sig (inte tolererar)
Av dom 70 % som inte stör sig (tolererar det) verkar endel framhålla en önskan om att turisterna skall känna dig lika välkomna hit, som vi hoppas vi blir där.
Sen får man vara lite glad att det Är nästan 30% som är fullkomligt felfria, aldrig gjort ett fel eller övertramp, parkerat lite snett eller på linjen.
 
Jag tror knappast att någon handlare bötfäller någon som är inne och shoppar och ställer sig på parkeringen till en livsmedelshall eller annan butik på det här viset i Sverige heller. Förutsatt att parkeringsplatsen är halvfull och man står längst bort och inte i vägen för någon. Inte heller retar det upp allmänheten skulle jag tro. Men jag kan ha helt fel? Jag har en skylt som jag sätter upp i fönstret då jag tar upp två platser: "Ingen camping, bara inne och handlar i butiken".

Är det någon som känner till något fall där man fått böter när man parkerat för att handla?
 
Ibland är det inte Handlarn som har parkeringen utan fastighetsägaren och då kan det bli fel.
Då betalar nog bilägaren böterna, den mesta här verkar inte vara omsorg om turisterna, utan strängeligen få utlopp för sin präktighet, ty dom har aldrig fått en P-bot, glömt blinka, kört för fort
 
Jag tror knappast att någon handlare bötfäller någon som är inne och shoppar och ställer sig på parkeringen till en livsmedelshall eller annan butik på det här viset i Sverige heller. Förutsatt att parkeringsplatsen är halvfull och man står längst bort och inte i vägen för någon. Inte heller retar det upp allmänheten skulle jag tro. Men jag kan ha helt fel? Jag har en skylt som jag sätter upp i fönstret då jag tar upp två platser: "Ingen camping, bara inne och handlar i butiken".

Är det någon som känner till något fall där man fått böter när man parkerat för att handla?
För att stilla allas nyfikenhet så kan jag berätta att ekipaget stod parkerade på platserna utefter kanten på Lidls generösa parkering, den del som ligger längst från dörren.

Kan faktiskt inte dra mig till minnes att jag någonsin sett en pb1 stå där. Nej, så här på sommaren är det alltid husbilarna som står på tvärs på just de här platserna. Övrig tid under året är platserna tomma.

Det har helt enkelt blivit praxis att husbilarna parkerar där och då på tvärs för att inte hindra trafiken. I just det här fallet och just utanför Lidl i Söderhamn, tror jag ingen haft synpunkter på husbilarnas parkeringssätt.

Men vidhåller att det var trevligt att träffa det tyska paret och se hur det löst att idka mobil fritid med en stor familj. :)

Tommy
 
Senast ändrad:
Jag tror knappast att någon handlare bötfäller någon som är inne och shoppar och ställer sig på parkeringen till en livsmedelshall eller annan butik på det här viset i Sverige heller. Förutsatt att parkeringsplatsen är halvfull och man står längst bort och inte i vägen för någon. Inte heller retar det upp allmänheten skulle jag tro. Men jag kan ha helt fel? Jag har en skylt som jag sätter upp i fönstret då jag tar upp två platser: "Ingen camping, bara inne och handlar i butiken".

Är det någon som känner till något fall där man fått böter när man parkerat för att handla?
Hej
Jag blev bötfälld på Julas parkering i Malmö när jag hade parkerat på två rutor. Jag fick en räkning från en advokat i Tyskland. Har för mig att den var på 80€. Det var ingen lapp på bilen, men bakom mig satt en man i en Pasat och höll troligtvis på att skriva ut lappen.
Mvh Klas Nilsson
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen