• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

En bra karl reder sig själv

Bäckis

Välkänd medlem
Medlem
Ort
Nyköping
Mina barn har kommit till den åldern att de hellre vill ligga hemma och glo på telefonen än att följa med på minisemester eller åka till fritidshuset.
Vi hade en liten diskussion om det förra året om vad vi skulle kunna göra för att barnen skulle följa med till stugan.
Frun föreslog att vi skulle köpa en moped dit, ena barnet att vi skulle installera vattentoalett och jag att vi skulle köpa en fyrhjuling.
Sedan röstade vi.
Som tur var hade barnen samma åsikt som jag så vi röstade igenom en fyrhjuling :)

I ärlighetens namn hade jag redan skummat lite lätt och varit sugen på en länge.
Så siktet var inställt på en bakhjulsdriven, reggad, kinamaskin i prisklassen 20-30 000:-
Nu blir det ju aldrig som man har tänkt sig....

Först gjordes ett besök hos en bekant som servar Atv och snöskotrar för att få lite kött på benen.
"För 20-30 000:- får du en 8-10år gammal kinamaskin. Tyvärr är det svårt och ibland omöjligt att få fram reservdelar till dessa. De är ej ett under av driftsäkerhet heller.
Bättre du lägger samma pengar på en 20 år gammal kvallitetsmaskin typ Polaris, Suzuki eller Yamaha".

Kollade vidare på Blocket och hittade några maskiner för mellan 30 och 40 som jag åkte och tittade på.
Men det var rena vraken trots de höga priserna.
Så jag började så smått tappa hoppet om att hitta något vettigt (blir dyrt att åka land och rike runt med släp om inte annat).
Tillslut gav jag upp....

Men inför förra sommaren sökte jag på fyrhjuling igen och då hade det kommit ut en i min närhet.
Stod i annonsen att den hade renoveringsbehov men var körbar till det facila priset av 14 000:-.
Ok, jag åker väl och kollar då (utan för stort hopp).

Det var en 30år gammal Polaris!
Visserligen fyrhjulsdriven (ur funktion) och med fast bakaxel (driver lika mycket på båda hjulen bak) men i ganska dåligt skick.
Den läckte soppa (rann när bensin kranen öppnades), drivningen fram funkade inte, dålig tomgång, instrumentlamporna funkade inte, punka på ett hjul, bromsarna fungerade inte, dåligt startbatteri mm.
Till fördelarna var att motorn var helrenoverad med ny kolv och ny cylinder (fick med kvitton på nästan 10 000:- i material).

I.o.f. inte i sämre skick än de andra jag tittat på som dock var lite nyare men med ett pris som istället matchade skicket.
Efter provkörning och lite prutande kunde jag åka hem med en fyrhjuling för 11 000:-.
Med det priset tänkte jag att det inte är hela världen om den bara går över sommaren och sedan får man köra det till tippen....

Väl hemma så skulle jag demonstrera den för frun och då gick den givetvis inte att starta :-(
Nötte tills batteriet tog slut så jag fick sätta det på laddning under hennes hånfulla leende...

När batteriet var fulladdat och jag hade vart iväg och köpt startgas skulle det göras nya försök.
Då kom jag på det. Varför den inte hade startat.
Lite pinsamt att erkänna att jag faktiskt glömt att öppna bensin kranen.....
Öppnade kranen, i med choken och efter 15-20 sekunders malande på startmotorn hoppade tvåtaktaren igång i ett moln av rök.

Det har jag ju glömt att nämna det blev ju en tvåtaktare istället för en fyrdito.
Man vet ju sedan gammalt att fyrtaktare är att föredra då dessa har bättre bottenvrid och modernare gång.
Men man kan ju inte få allt....

Frun stack ut huvudet lagom för att få se att den faktiskt fungerade....

Googlade lite och lyckades få tag på en servicebok på 400sidor nästan gratis.
Den var/är guld värd.

Det första jag gav mig på var det viktigaste, bromsarna.
Jag lyckades få loss nipplarna på oken och spolade igenom (luftade) med ny vätska.
Och se det hjälpte. Plötsligt fungerade bromsarna både fram och bak.

Nästa problem att ge sig i kast med var den läckande bensinen.
Mellan att bromsarna fixades och att jag började försöka finna läckaget gick det några veckor och några timmars körning.
Men jäklar vad den drog soppa. Enligt flera förståsigpåare så berodde det på att det är en tvåtaktare.
Jag tror inte det var fallet för när jag plockade loss förgasaren så var det hål! i flottör huset.
Tacka fan för att soppan rann ut.
Åter ut på nätet och hittade en renoveringssats till förgasaren för en hundring.
Plockade isär förgasaren i beståndsdelar och gjorde rent allt, i med nya packningar, täta huset med kemisk metall, plocka ihop och återmontera.
Nu startade den inte alls....
När jag började demontera förgasaren för andra gången ser jag att det flexar lite väl mycket mot cylindern.
Det sitter ett insug i gummi mellan cylinder och förgasare, som någon lagat med tejp....
Beställer ett nytt för ytterligare 150:- och byter.
Ber en snabb bön när allt är ihopsatt och hoppas på lite gehör.
Och minsann antingen var det han där uppe eller mina motortalanger för nu startar motorn på en sekund.
Den tidigare dåliga tomgången är som bortblåst, nu varvar den lätt ur och går som en dröm!

Innan maskinen ställdes in för vintern fylldes bägge bakhjulen med punkaspray och kördes någon timme för fördelning i däcket.

I vintras tänkte jag att det skulle vara kul att se om den är lika lättstartad i -20 som under sommaren.
Det var den inte.
Men faktiskt inte så dåligt som jag trodde det skulle vara.
Den hoppade igång efter ca 10sek vilket får anses som ok när den är parkerad i ouppvärmt utrymme och stått ostartad i tre månader.

Nu är det äntligen vår och jag gav mig på resten av felen (beredd på att lägga ut mer pengar).
Vore ju kul om man fick igång fyrhjulsdriften.
Den styrs av en brytare som känner av om framåt hög eller framåt låg ligger i samt en 4x4 knapp på styret.
För att få i den när man backar så har man en fjädrande knapp vid vänster tumme.
Provade först att koppla förbi alla knappar för att se så själva spolarna i hjulen fungerade, det gjorde de.
Drivningen från fördelnings lådan till naven är konstant sedan låser man ihop nav och drivaxlar elektriskt.
Sedan mätte jag om brytarna vid växelföraren fungerade.
Det gjorde de när man tryckte in dem manuellt men inte med trycket från växelföraren.
Det fixades med en dutt smältlim på varje brytare.
Och se nu funkade plötsligt fyrhjulsdriften framåt men tyvärr inte bakåt.
Men däremot tändes backljuset när framväxeln var i samtidigt som man tryckte på knappen med vänster tumme (det har inte hänt tidigare).
Nu kom kretsschemat i serviceboken till pass.
Den sladden går till det stiftet och vidare till den sladden som slutar i luften.
Om jag stoppar in den på det stiftet det står i schemat så....
Nu funkar även fyrhjulsdriften bakåt.

Hittade även en annan sladd som hängde lös. Den härleddes till att det borde vara jord till instrumentpanelen så nu funkar även kontrollamporna.
Fick även för mig att jag skulle byta batteriet men kom på att man borde mäta upp att generatorn fungerar först.
Och det gör den men strax över tomgång lämnar den 16V och senare 18V.
Det får bli en ny laddningsregulator också.
En original kostar 600:-, en på Amazon 150:- med frakt. Det blev en Amazon pryl.
Får hoppas den funkar så jag kan byta batteri.

Men jag har lagt ut runt 500:- plus köpet och har nu en riktigt bra fyrhjuling för mindre peng än en betydligt sämre? Kines.

Idag har jag testat den i riktigt svår terräng.
Började med att backa ner i ett djupt dike så jag fastnade.
I med fyrhjulsdrift bakåt och den klättrade lätt upp.
Samma övning framåt utan problem.
Över ett lerigt hygge där de kört upp rejäla spår med skogsmaskin, inga problem.
Genade över ett kärr och lyckades få in en stubbe under maskinen och fastnade rejält.
Fick testa winchen och var snart loss igen.
Testade även att släpa hem en grov stock från ett vindfälle jag sågat upp i fjol, inga problem.

Att jag skulle ha större nytta av en fyrtaktare har jag svårt att tro.
Min 350kubiks tvåtaktare på 35hk duger alla gånger....
 
Senast ändrad:
Strålande jobb du gjort för att få maskinen i skick, men sedan var det ju det här med terrängkörningslagen, hos mig jagar markägarna fyrhjulingar med hagelgevär!!
Då är det alldeles underbart med egen skog och behovet av att köra ut timmer. Måste bara köra extra långt in.
Sedan har vi ju fördelen att just nu är marken snötäckt....
 
Strålande jobb du gjort för att få maskinen i skick, men sedan var det ju det här med terrängkörningslagen, hos mig jagar markägarna fyrhjulingar med hagelgevär!!
Ja precis som det finns idioter bland husbilsägarna som inte vet hur man skall bete sig så finns det idioter bland fyrhjulingsfolket också. I mitt närområde är de förhållandevis fler.
 
Lagom till helgen (eller den kom för någon vecka sedan) så hade jag ett nytt laddningsrelä i min hand.
En resa till stugan var inplanerad så vad passade inte bättre än att byta det också.
Nu funkar laddningen galant och slutar ladda på 14,4V.

Tänkte köpa ett nytt startbatteri men fick kalla fötter när ett nytt kostade nästan tusen spänn, men jag behöver ju ett nytt...

Kollade lite i lådorna (bra å ha lådorna ni vet) och hittade en bunt gamla 18650 litiumceller från ett skrotat elcykelbatteri.
Fram med lödkolv å ett 12V bms och en timme senare hade jag fått ihop ett 12V 21Ah startbatteri.
Det kopplades parallelt med det gamla startbatteriet och funkar suveränt.

Blev en provtur till skogen också där jag vände för att köra hem igen och motorn tvärdog (3km hemifrån).
Känndes som soppatorsk men det såg ut att vara åtminstone någon liter kvar men helt omöjligt att starta.
Så jag började förbereda för en promenad hem när jag hörde en bil.
Var grannen som skulle titta till ett jakttorn så det blev bogsering hem istället.
Väl hemma tankades det i fem liter och försökte åter starta utan resultat.
Nu började jag bli sur så jag tände grillen istället, rökte ett kilo räkor och tog en öl.
Hmm kan det ha hänt något när jag bytte laddrelät??
Dän med kåporna och mycket riktigt hade kabeln till tändspolen åkt isär.
Ihop med den och dit med lite tejp som säkring och ny provstart.
Nu hoppade den igång direkt så jag passade på att släpa undan lite ris när den ändå var igång.

Från att ha varit en halvskrotig maskin har jag nu en fullt fungerande fyrhjulsdriven maskin utan att ha behövt kosta på en förmögenhet.
Nu funkar allt och det räcker egentligen, men....

Det vore bra med en strålkastare bakåt (har en liten led-ramp liggande) så den blir nog monterad.
Sedan är sadeln ganska trasig och tejpad....
Vinschen sitter egentligen för högt upp....
Luftfilter burken saknar tre skruv....
En skärm viker lätt in i hjulet vid terrängkörning....
En låda att lägga motorsåg och verktyg i vore bra....
Kylfläkten kyler lite dåligt vid hårt arbete och behöver bytas...
O.s.v.
Börjar man kosta på den är man väl snart uppe i en ny så man får kanske nöja sig att byta det som går sönder bara...
 
Tog en spontan tur till stugan igår efter jobbet (blev sent så det blev en övernattning också).
För att komma åt gräsklipparen var jag "tvungen" att köra ut fyrhjulingen.
Nu hade den stått fem veckor utan laddning men startade direkt.
Luften var kvar i bakdäcken (som tidigare fyllts med punkaspray).
En liten reparation utfördes också, en skitsak men något jag retat mig fruktansvärt på.
Vippbrytaren till fyrhjulsdriften sitter fastspänd med en liten metallmärla som i tid och otid hoppar loss med följd att knappen trycks in i sitt hål och inte går att manövrera.
En ny märla gick inte att köpa utan var en enhet med knappen.
Lite smältlim gjorde susen.
Kunde inte låta bli att unna mig en tur i det närliggande sandtaget :cool:
Och så var det de där bilderna jag lovat och som jag äntligen kom ihåg.20230612_182533.jpg20230612_182550.jpg20230612_182544.jpg
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen