• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Eau de Vie, dock ej problemfritt

Marianne & Ranko

Välkänd medlem
Medlem
Ort
Göteborg
…eller ”livets vatten” (destillerat så klart), om man ska tro Fransmännen. Grasse är en stad i Provence, Frankrike där luften doftar parfym redan innan man passerat skylten med stadens namn. Allt handlar om parfym och dofter! Den gamla stadsdelen i självaste centrum har bara en parkering för ”dvärg”-fordon där vi fick knöka in oss i en bilruta med bakåtvända backspeglar. Konstigt nog det blev inga repor eller intryckningar trots snabba P-byten pga 2,5€/timmen. Vi stannade 3 timmar och är nu en erfarenhet rikare om hur man knappar in bilnumret och betalar för att få en parkeringsbiljett.

Ni som har ”normala husbilar”, dvs inga 210cm plåtisar upp till 6 m, ni kommer inte in på den centrala parkeringen, försök inte ens! Åk till närmaste camping eller ställplats och ta den billiga bussen nr 600 in till stan.

Absolut värt ett besök!
C1216C74-B08A-4FC4-9593-E1E35FCFB2E4.jpeg

Parkering mitt i stan, 100 m från den historiska gamla staden. Tips: kör vidare och hitta en större plats (om det finns), annars förankra dig på en camping och åk buss in till stan…
7470A7EA-EFC7-4A5B-8E5A-5DBFE79CBF69.png

Lätt att åka buss mellan Grasse och Canes och om jag minns rätt, det kostade då bara en euro. Nu slapp vi bussen för denna gången. Imorgon drar vi till Canes på jakt efter nå’n kändis (finns alltid någon på huvudstritan)…
AFE4FA30-2AA8-4D1F-A908-F0975BA4049B.jpeg

Pitoreska små gator fullproppade med parfym och konfektyr butiker, m.m…
F39E52EC-7BFC-49B1-A1B4-37BC32AB3CCB.jpeg

Verkar vara den dominerande parfymfabriken som sätter fart på VISA kortet…hmmmm… Se nästa bild!
3CCACE29-A51F-43A2-B3AE-74E24356A596.jpeg

Min lilla kvinna har använt mig som ”vandrande” plånbok och väskbärare på jakten efter dofttvål & BISQUITERIE croquants aux amandes!
F43580EF-0E58-4612-A63A-A4B5FF0C188F.jpeg

Pengarna tog slut så vi hoppade över torgfrestelser den regniga dagen (Eau från ovan, dvs regnvatten)
326B6939-A040-4A23-8095-F8D18BBE477E.jpeg

…och då var det bara att köpa färska råvaror, kavla upp ärmarna och bjuda lilla kvinnan på ännu en kulinarisk upplevelse.
576E8860-5A21-4628-A168-A0CA795EC90C.jpeg
Kalkonsnitzel naturell (vitlökssås i 30% creme fraishe med citronpeppar & persilja), en surrogatsås till Hollandaise fast magrare och MYCKET godare. Tillbehör: tärnad råstekt potatis med fräst gul lök i x-tra virgin olivolja. Dryck: kylt vitt vin från närliggande degusteringsbutik á 7€ (jag var lite snål) och kallt mineralvatten till lilla damen. Voila, nu dags att sova lite, sen ser vi vad Canes har att erbjuda imorgon :unsure::sleep:
 
Senast ändrad:
"Livets vatten" finns, enligt Google, i många former:

Det lågskotska ordet whisky är en fonetisk översättning av det gaeliska ordet uisce beatha eller usquebaugh). Detta betyder livets vatten (liksom franskans eau de vie, eller Nordens akvavit, från latinets aqua vitae).

Pålle
 
"Livets vatten" finns, enligt Google, i många former:

Det lågskotska ordet whisky är en fonetisk översättning av det gaeliska ordet uisce beatha eller usquebaugh). Detta betyder livets vatten (liksom franskans eau de vie, eller Nordens akvavit, från latinets aqua vitae).

Pålle
Nordens aquavit är en bra grej som man kan göra själv betydligt billigare:
2 tsk kummin
2 tsk fänkålsfrön
2 tsk socker
1 tsk anisfrö
70 cl vodka

Låt stå 2 dagar, sen är det klart till kräftor eller andra skaldjur!
På ren Norköpingska tror jag det heter " O vi dör "
Har Marianne gett upp hoppet om att du ska ha en lagom matchvikt?
Min matchvikt har spårat ur totalt bengtic, jag börjar trivas mer o mer som pensionär och tar tillfällen i akt så får tillfällen ges. Hon (min bättre halva) vaktar mig som hök så varje gång jag lyckas ”slinka” förbi ”virusprogrammet” känner jag mig riktigt nöjd 🥶🤫
 
Måste bara meddela att Cannes var kanon, inte minst tack vare det fina vädret. Fick chansen att fota min egen ”flamma” på den berömda röda mattan… så nu har jag en egen stjärna i husbilen!
1667668739899.jpeg
Cannes är svslutat kspitel och nu är vi uppe i fjällen på väg till Frankrikes ”Grand Canyon du Verdon”. Ska bli kul att se detta naturunderverket även i en miniformat av den riktiga i Arizona.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen