• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Du har väl rätt försäkringsskydd på resan?

F88DBB6D-3C94-4705-BB13-7931402CB021.jpeg

Läser i den svenskspråkiga tidningen Sydkusten, en tragisk historia om det svenska husbilsparet Bo och Barbro Svensson, som råkat illa ut på grund av att man inte har ett fullgott försäkringsskydd.

Dock vill jag göra kommentera och sätta ett stort frågetecken bakom dotterns kommentar om sjukhusets mathållning, ”– De har svält ihjäl honom”, det är självklart inte sant. Spanska sjukhus fungerar väldigt bra även i internationella jämförelser. Vidare säger hon, ”– Vi har varit i kontakt med UD, som säger att vi kan skriva ut pappa frivilligt, men att sjukhuset då inte kommer att skriva ut de mediciner som han är beroende av.” …, varför skulle man inte det? Skulle det vara så, vilket jag inte alls tror, ja då kan ju en annan läkare skriva ut det, till exempel hans svenska läkare och därmed ta ut medicinen på närmaste apotek.

Men visst är det viktigt att man har ett bra försäkringsskydd när man ger sig ut på resa.

Tommy

Senast ändrad:
Så är det nog tycker man läser i många trådar att det enda man kikar på är priset inte innehållet. Häromåret kom jag i nära kontakt med sjukvården o södra Spanien (Huleva/Sevilla) och Portugal (Portimao) och det fanns stora skillnader trots att bägge sjukdomsfallen var liknande I ena fallet hjärnblödning i andra en stroke. I bägge fallen innebär det ca 8 veckors s flygförbud samtidigt som man har ett kraftigt ökat omvårdnadsbehov. I bägge fallen var boende i husbil efter sjukhusvistelsen en omöjlighet.

Det diskuteras ofta om själva husbilens försäkring och vad som ingår eller ej. Men sällan försäkringar för oss själva.

Jag har pratat med flera personer i södern på vintern som sagt att de har ju det ”blå kortet”, det räcker. Undrar om dom bara har trafikförsäkring på husbilen?

Jag har som Kaj ovan erfarenhet från sjukvård i Spanien och det var en otrolig skillnad på offentliga vården och det privatsjukhus jag senare opererades på.

Senast ändrad:
Nu är detta för ca 25 år sedan!
Jag har legat på ett spanskt sjukhus, ville egentligen inte åka dit eftersom jag inte ville ligga i rostiga sängar och få begagnade sprutor!

Efter mycket om och men så kom ambulansen och hämtade mig på hotellet, och precis som jag misstänkte så hade ambulansen värdelösa stötdämpare, jag var tvungen att hålla i mig för att inte ramla ner på golvet medans jag liggandes studsade upp och ner.

När jag väl kom in på sjukhuset så hamnade jag i en ganska okej säng trots allt, jag pendlade mellan ett vaket tillstånd och sömn och magsmärtorna var olidliga. Fick ganska omgående dropp och vid något tillfälle vaknade jag till ser jag en sjuksköterska eller om det nu var en mörderska som skulle förkorta mitt liv visste jag inte men det var så jag tänkte innan jag somnade igen.

Sen kom jag upp till mitt rum!
Vid ett par tillfällen tryckte jag på knappen för att få hjälp men då hör jag hur dom springer i korridoren och tänker aha dom fick in ett annat panikärende och sekunden senare så öppnades min dörr, det var till mig dom sprang.

Samma sak då jag såg luftbubblor i droppslangen och i en massa filmer har man sett att dom sprutar i luft i blodådran så dör personen, så jag tryckte på knappen och dom kom springande och när sjuksystern får höra vad jag ville och pekar på slangen så sjunker han i hop och lägger sig på golvet och säger: du kommer dö! Han sa det med så överdrivet skådespeleri att jag förstod att det är tydligen inte så farligt med en liten luftbubbla.:)

Rummet var i världsklass eller som ett bättre hotell, så bra sjukhusvistelse har jag aldrig varit med om sen dess, jag föredrar spanska sjukhus alla dagar i veckan före att svenskt sjukhus och jag är superkinkig med maten och den var kanonbra, blev behandlad som en kung.

Nu är detta för ca 25 år sedan!
Jag har legat på ett spanskt sjukhus, ville egentligen inte åka dit eftersom jag inte ville ligga i rostiga sängar och få begagnade sprutor!

Efter mycket om och men så kom ambulansen och hämtade mig på hotellet, och precis som jag misstänkte så hade ambulansen värdelösa stötdämpare, jag var tvungen att hålla i mig för att inte ramla ner på golvet medans jag liggandes studsade upp och ner.

När jag väl kom in på sjukhuset så hamnade jag i en ganska okej säng trots allt, jag pendlade mellan ett vaket tillstånd och sömn och magsmärtorna var olidliga. Fick ganska omgående dropp och vid något tillfälle vaknade jag till ser jag en sjuksköterska eller om det nu var en mörderska som skulle förkorta mitt liv visste jag inte men det var så jag tänkte innan jag somnade igen.

Sen kom jag upp till mitt rum!
Vid ett par tillfällen tryckte jag på knappen för att få hjälp men då hör jag hur dom springer i korridoren och tänker aha dom fick in ett annat panikärende och sekunden senare så öppnades min dörr, det var till mig dom sprang.

Samma sak då jag såg luftbubblor i droppslangen och i en massa filmer har man sett att dom sprutar i luft i blodådran så dör personen, så jag tryckte på knappen och dom kom springande och när sjuksystern får höra vad jag ville och pekar på slangen så sjunker han i hop och lägger sig på golvet och säger: du kommer dö! Han sa det med så överdrivet skådespeleri att jag förstod att det är tydligen inte så farligt med en liten luftbubbla.:)

Rummet var i världsklass eller som ett bättre hotell, så bra sjukhusvistelse har jag aldrig varit med om sen dess, jag föredrar spanska sjukhus alla dagar i veckan före att svenskt sjukhus och jag är superkinkig med maten och den var kanonbra, blev behandlad som en kung.
Delar helt dina erfarenheter, har vid tre tillfällen legat på sjukhus i spanien:
- 1970, brutet ben. Privat sjukhus
- 2001, brusten blindtarm, privat sjukhus
- 2003, fick en stunt inopererad på statliga sjukhuset, men var inlagd på privat.

Proffsigt och bra, ja till och med lite lyxigt vid alla tre tillfällena.

Har genom arbetet säkert haft ett 100 tal utländska gäster som fått vård av olika former, både på privat och statliga sjukhus och jag har aldrig hört någon som klagat.

Tommy

Senast ändrad:
Nu är väl iofs den försäkring täckning man har o hur man har bemöts av utländsk sjukvård två olika saker.

Jag delar inte helt uppfattningen om spanska sjukhus… Låg på ett offentligt först och det var rena katastrofen. Hamnade sen på ett privat sjukhus och där håller jag med om att det var mycket bra till största delen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen