Läser i den svenskspråkiga tidningen Sydkusten, en tragisk historia om det svenska husbilsparet Bo och Barbro Svensson, som råkat illa ut på grund av att man inte har ett fullgott försäkringsskydd.
Drömresan som blivit en mardröm - Sydkusten.es
En 81-årig svensk man, Bo Svensson, är sedan flera veckor isolerad på universitetssjukhuset i Torrevieja medan hans familj förgäves försöker få honom utskriven för hemtransport med ambulans till Sverige. Hans hustru Barbro får inte ens träffa sin man, då han testats positiv för Covid-19. "Min...
www.sydkusten.es
Dock vill jag göra kommentera och sätta ett stort frågetecken bakom dotterns kommentar om sjukhusets mathållning, ”– De har svält ihjäl honom”, det är självklart inte sant. Spanska sjukhus fungerar väldigt bra även i internationella jämförelser. Vidare säger hon, ”– Vi har varit i kontakt med UD, som säger att vi kan skriva ut pappa frivilligt, men att sjukhuset då inte kommer att skriva ut de mediciner som han är beroende av.” …, varför skulle man inte det? Skulle det vara så, vilket jag inte alls tror, ja då kan ju en annan läkare skriva ut det, till exempel hans svenska läkare och därmed ta ut medicinen på närmaste apotek.
Men visst är det viktigt att man har ett bra försäkringsskydd när man ger sig ut på resa.
Tommy
Senast ändrad: