• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Bluff sms

Lasse

iValberedning
Medlem
Ort
Löddeköpinge
Fick ett sms att mitt expresspaket skulle skickas tillbaka om jag inte tryckte på länken. Till saken hör att jag inte skickat efter något. Kollade mobilnummer och där stod varning. Det var bara slänga sms, men undrade hur många som fåt detta sms och hur många som tryckt på länken. Jag trycker aldrig på en länk om jag inte vet till hundra vem avsändaren är.
 
Får ofta på 1(!?) av mina Mail att dom skall göra ett nytt försök att köra ut mitt paket, mot en extra avgift för det andra försöket.
Eftersom dom har fel efternamn kan jag till viss del förstå att dom inte lyckades första gången.

Särkilt nu när vi närmar oss jul och många paket kommer skickas blir det många som fastnar.
Pengar lyckas dom stjäla annars hade dom ju inte fortsatt.
 
Hej
Fick förra veckan mejl att jag tyvärr råkat betalat min Telia räkning 2 gånger,
där skulle man trycka på en länk för att få pengar tillbaka.
Hör till saken att jag inte är Telia kund
Åkte direkt i papperskorgen samt spärrade denna avsändare
Mvh Hasse
 
För ofta, både på mejl och SMS.
Samt samtal från England till telefon.
Lägger in dem i blockeringslistan numera, så det kommer färre och färre till luren.

Mejlen är svårare, de där SPAM-filtren de stoltserar med missar rätt uppenbara...
Å andra sidan vet jag inte hur många det skulle varit utan filtret :)
 
Mejlen är svårare, de där SPAM-filtren de stoltserar med missar rätt uppenbara...
Å andra sidan vet jag inte hur många det skulle varit utan filtret :)

Skräppost hittar du i mappen skräppost, så det är inte så svårt att se antalet.

Jag kollade nyss där och då hade 4 mejl från Riddermarks, som vill köpa min bil.
Har för övrigt aldrig fått ett bluff sms, lite märkligt då det inte verkar vara helt sällsynt. :oops:
 
Skräppost hittar du i mappen skräppost, så det är inte så svårt att se antalet.
Japp, det är några där, av samma karaktär som en del som smiter in i inkorgen.
Men det är en stor del skräppost som aldrig hittar fram till ens inkorg eller skräppostmapp, utan rensas innan det ens kommit så långt.
(Missade betala "mail-tvätten" på firman i tid för många år sedan, det märktes i lådan. Flera tusen skräpmejl på något dygn - efter betalning så var det "normalfå" igen)

Har för övrigt aldrig fått ett bluff sms, lite märkligt då det inte verkar vara helt sällsynt. :oops:
Kan vara lite operatörsberoende, skräpsamtalen och bluff-SMSen har en tendens att komma via Telia.
Mitt andra abonnemang i mobilen är från Telenor - och där har det knappt kommit något , om ens något alls.
 
Japp, det är några där, av samma karaktär som en del som smiter in i inkorgen.
Men det är en stor del skräppost som aldrig hittar fram till ens inkorg eller skräppostmapp, utan rensas innan det ens kommit så långt.
(Missade betala "mail-tvätten" på firman i tid för många år sedan, det märktes i lådan. Flera tusen skräpmejl på något dygn - efter betalning så var det "normalfå" igen)


Kan vara lite operatörsberoende, skräpsamtalen och bluff-SMSen har en tendens att komma via Telia.
Mitt andra abonnemang i mobilen är från Telenor - och där har det knappt kommit något , om ens något alls.

Kanske det ligger nåt i det, jag har nog testat alla operatörer genom åren, men aldrig haft Telia.
Tar bara lågpriserbjudanden typ 9-49kr/mån. byter operatör flera gånger per år, just nu Tele2.
 
Hur mycket spammail du får beror på hur mycket du använt din adress på olika ställen som sprider den. Att anmäla sig till tävlingar på Facebook är nog det sämsta man kan göra.
Sen beror det på din mailleverantör hur bra spammen rensas. Jobba någon vecka med att markera alla oönskade brev som spam så ska det minska.
Den senaste månaden har min leverantör flyttat 821 mail till skräpposten, finns där så man kan kolla ifall något viktigt har hamnat fel.
 
Skräppost hittar du i mappen skräppost, så det är inte så svårt att se antalet.

Jag kollade nyss där och då hade 4 mejl från Riddermarks, som vill köpa min bil.
Har för övrigt aldrig fått ett bluff sms, lite märkligt då det inte verkar vara helt sällsynt. :oops:
Förmodligen, gissar jag, Mail som filtreras bort innan dom når någon mailkorg, som han menar.
Jag tror, men kommer snart att med säkerhet veta, att det fungerar så, eller inte fungerar så.
 
Senast ändrad:

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen