• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Bengt i Örkelljunga uppmärksammas av Dagens Industri

B0715810-BE46-4650-B377-E2D4519EA6BD.jpg

I dagens nummer av Dagens Industri, blir en av branschens största och mest framträdande företag uppmärksammad, i en trevlig och informativ artikel.

Vi får veta historien om Bengt i Örkelljunga, hur det redan på 60-talet myntades begreppet ”att vi åker till Bengt i Örkelljunga”. På den tiden var det importerade husvagnar som lockade. Husvagnarna som försvann för 12 år sedan, då man renodlade sitt produktutbud och koncentrerade sig på husbilarna.

Företagets VD Bengt-Åke Bengtsson tror att det ökade intresset är här för att stanna och inte kommer att klinga av om pandemin ebbar ut. Han kallar husbilar för en framtidsbransch men flaggar samtidigt upp några tydliga moln på en annars ljus branschhimmel. Det svenska skattesystemet bygger på att små fordon med låga utsläpp premieras med en bonus medan fordon med höga utsläpp belastas med högre skatt (bonus-malus). Det slår hårt mot husbilar som naturligtvis har relativt höga utsläpp av koldioxid. Dessutom har tillverkarna av husbilar inte hoppat på eltåget än.

”Men om eltrenden fortsätter kommer även husbilarna på sikt drivas av el, det är jag övertygad om. Vad gäller skattesystemet försöker jag och branschen övertyga politikerna om att det finns mijlömässiga fördelar med husbilar. Undersökningar visar att en husbilssemester är en av de mest miljövänliga semestrar som finns.”

Just nu driver företaget ett antal större investeringsprojekt. Nyligen fattades ett beslut om att ta upp satsningen på husvagnar igen. En helt ny utställningshall, dedikerad för just husvagnar, är nästan klar och ska invigas i april i år. Dessutom planeras det för ytterligare en ny hall som ska erbjuda kunderna vinterförvaring av deras fritidsfordon. Utöver det handlar det om kontinuerliga investeringar i verkstaden där service och renoveringar av husbilar blivit en viktig del av verksamheten.

Trevligt att läsa om ett branschföretag, som tror på framtiden och till och med kallar husbilarna för en framtidsbransch.

Tommy
 
Tack Tommy, jag funderar!

Om eltrenden fortsätter så tror dom på elhusbilar, men satsar nu återigen på husvagnar, känns lite motvalls då elbilar har väldigt dålig dragviktsförmåga. Om eltrenden fortsätter så kommer många husvagnar bli friggebodar.
 
Tack Tommy, jag funderar!

Om eltrenden fortsätter så tror dom på elhusbilar, men satsar nu återigen på husvagnar, känns lite motvalls då elbilar har väldigt dålig dragviktsförmåga. Om eltrenden fortsätter så kommer många husvagnar bli friggebodar.
Helt riktigt, idag har de flesta elbilarna inte ens dragkroken, men det finns de som arbetar med frågan.

Här skrev jag lite om framtidens husvagnar;
Bland annat det här:
”Däremot en husvagn som utrustats med egen elmotor som hjälper dragbilen på färden, är något helt nytt. Troligen nödvändigt för att dagens elbilar skall kunna koppla en husvagn där bak. En sådan husvagn visas upp på mässan.”

Ansvarig för att utveckla det hos den största leverantören är svensk:

Om jag tror på det? Ja faktiskt gör jag det. Det handlar om mycket pengar och jag inbillar mig att avdelningarna där det står FoU på ytterdörren arbetar helt utan kostnads-/budgetkontroll, nu är det bara lösningar som måste fram. Men om det är el, vätgas eller något annat vet jag inte.

Tommy
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen