• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Ansluta solceller

Carado69

Medlem
Medlem
Ort
Vingåker
Hej!
Nu har jag monterat solceller på vår Camper Van (plåtis) Fiat Ducato från 2018. Tänkte återanvända kabelgenomföringen som har varit till en parabolantenn. Tyvärr har den som monterat genomföringen fyllt den med Sikaflex, så det känns lite kört.
Nu till min fundering, ska jag försöka demontera bort den befintliga genomföringen som sitter på vänster sida ungefär mitt på bilen. Eller borra ett nytt hål (med allt det innebär) på höger sida. Bodelsbatteriet och regulatorn sitter monterade under passagerarstolen, så det blir mindre jobb att dra fram kabeln på högersidan,
Vill helst montera kabeln så den inte syns, är det mycket jobb att demontera panelerna på inredningen?
 
Jag gjorde takgenomföringen ovanför skåpet som sitter över diskbänken. Det gick att dra kabeln bakom plastpanelen inne i skåpet och mot höger stolpe. På min Pösslplåtis var det enkelt att lossa stolpens plastpanel och förlägga kabeln där och ner mot golvet sedan vidare in under passagerarstolen där jag monterat sollcellsregulatorn.
Men, som Bengt skriver, testa att borra upp den befintliga takgenomföringen i första hand. Det är inte kul med onödiga hål i taket.

hbtak.jpg
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen