• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Elektronik & media Tracker

Robert

iSekreterare
Admin medlem
Medlem
Ort
Västra Frölunda
Nu behöver jag råd och helst då något jag har råd med ;)

Jag har sedan flera år en GSM-Tracker, Ontech placerad dolt i husbilen.
Problemet med den är att den kommunicerar via 2G-nätet som är nedlagt i en del länder och läggs ner i Sverige 31/12 2025.
Jag har testat att försöka använda en iPhone och Hitta min iPhone.
Jag har försökt med Google Maps i kombination med familje-någonting.
Det var återvändsgränder då den övergivna iPhone jag tänkte använda inte har den nivå på IOS som krävs.
Finns det någon tracker som inte kräver ett abonnemang för att klara spårning?
Eller är det en tracker med månadskostnad som kan ställas på/av som är enda alternativet.
 
LIte off-track.
Men behöver du en tracker? Fundera på hur stor risken är att något händer som gör att trackern kommer till användning.

Nu mera on-track. :)
Ett abonnemang för mobildata lär ju trackern alltid behöva. Det finns ju inget annat realistiskt sätt att föra över positionsuppgifter till dig. Behöver du abonnemang hos en "tracker-operatör"? Skulle tro att du har svårt att komma undan det. Rent tekniskt skulle man kunna tänka sig en tracker som skickar mail eller MMS till din telefon om var den befinner sig. Men i realiteten vill man ha en app i tfn med en karta som visar positionen och där man kan definiera ett "stängsel". Då behövs en "tracker-operatör"
Jag gjorde som jag brukar, gick till båtvärlden, https://www.hjertmans.se/produkter/elektronik-navigation/batlarm/northtracker-machine-mini
Abonnemang kostar 800 kr/år (inkluderar mobildata vad jag förstår). Är det en avskräckande kostnad vid sidan av andra kostnader husbilen för med sig?
Den känsla av säkerhet du får med en tracker, är den värd 800 kr?
 
Någon som har en SweTrack och i så fall vad är erfarenheten av den?
SweTrack finns i tre modeller, Lite, Lite+ och Maxi. Har läst specifikationerna men vilken väljer man om det blir en SweTrack?
 
Någon som har en SweTrack och i så fall vad är erfarenheten av den?
SweTrack finns i tre modeller, Lite, Lite+ och Maxi. Har läst specifikationerna men vilken väljer man om det blir en SweTrack?
 

Att träna lite tyska är alltid nyttigt.

Ps bläddra på neråt...navigera förbi all reklam ]



Nåja..det går också att ställa in o få översatt..
 
Senast ändrad:
Jag beställde en Swetrack Lite+ hos LOH Electronics i måndags kl 16.30. Dagen därpå levererades den via Postnord.
Snabb leverans!
Som Peter skrev tidigare, enheten kommunicerar via LTE/4G vilket var ett villkor.
Abonnemangskostnaden är 49kr/mån med möjligheten att aktivera resp. avaktivera debiteringsperioden.
Det är inte bara i husbilen jag kommer att använda enheten.
Det händer att jag då och då säljer några av mina fordon och då vill kunden gärna provköra fordonet vilket gör att man befinner sig i laglöst tillstånd om kunden inte återkommer. Har inte råkat ut för det (ännu).
Jag vet att jag kommer att ha fler användningsområden för enheten.
Enheten har ett inbyggt batteri som används om den externa strömtillförseln bryts.

Det jag skall utforska nu är funktionen med styrning av ett relä via Swetrack-appen.
Jag tänkte använda den för att på distans kunna bryta tändningen i fordonet.

IMG_4860.jpg
 
Ok, vi får ta det stegvis.
Fyra trådar där två måste kopplas och de två andra är valfria.
IMG_4861.jpg
Röd = till plus
Svart = till minus
Orange = till tändningslåset (valfritt)
Gul = till relä (valfritt)

Orange, innebär att när tändningsnyckeln vrids till startläge kan ett meddelande visas i appen.
Gul, innebär att ett relä kan styras via appen. Den funktionen skall jag klura ut hur jag vill använda i husbilen och/eller till andra fordon.
Återkommer.
 
En bit på väg.
Har kopplat upp enheten för att testa.
IMG_4868.jpg
Får inte "Strömbrytaren" att fungera, den skall kunna sätta ett relä i on/off.
Har en dialog med supporten som svarade snabbt på frågor men problemet är ännu inte löst.
Manualen är knapphändig när det gäller relä-delen.
IMG_4867.PNGIMG_4865.PNGIMG_4866.PNG
Det högra meddelandet är något kryptiskt.
Skall enheten vara under förflyttning för att funktionen skall kunna aktiveras?
Det är inte ett nytt energisparläge jag vill aktivera utan jag vill styra reläfunktionen.
Avvaktar svar från supporten.
Kanske någon medlem har svaret?
 
Den glidebryteren i appen kan fungere på to forskjellige måter. Enten ved å trykke på den eller ved å skyve på den, har du forsøkt begge varianter. Hva som fungerer avhenger av hvilket bibliotek utvikleren benytter.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen