• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Uppehåll

Kjøre / hviletids regler gjelder i prinsipp alle kjøretøy over 3500 kg totalvekt, men det finnes noen unntak. Disse unntak er ikke enkle å holde oversikt over, men husbil er i hovedsak ett unntak. Det finnes unntak fra unntak, så en bedrifts registrert husbil som kjøres i oppdrag har kravet.
 
Du kan väl stänga av funktionen.?
Blir galen på min KIA Niro som vill jag ska ligga mitt i körbanan i dagsljus, jag vill hålla höger men inte denna mojäng, som tur är går det att stänga av funktionen.
Som så mycket annat, vilket är tur.
Själv tänker jag trycka på knappen som stänger av ”ironi” ty det är det svåraste som finns på internet.
 
Vi kör också två-tre timmar sedan tar vi rast eller byter förare.

Såg för ett tag sedan en kille som hade byggt en liten robot som regelbundet tryckte in en knapp på instrumentbrädan. Den bilen hade någon sorts av filautomatik eller liknande. Man kunde koppla ur den, men den återställdes efter en stund.
Därav den lilla roboten som såg till att den alltid var urkopplad. Allt går att lösa.
I alla fall tills de slutar att monterar in ratt och pedalställ...
 
Jag har redan börjat längta efter en någorlunda rimlig eldriven husbil, laddstopp var 25-40 mil. Man hinner dessutom att byta förare innan det är dags för laddning. Uppehållet för laddning är perfekt för frukost/fika/lunch/hundpromenad.
 
Jag har redan börjat längta efter en någorlunda rimlig eldriven husbil, laddstopp var 25-40 mil. Man hinner dessutom att byta förare innan det är dags för laddning. Uppehållet för laddning är perfekt för frukost/fika/lunch/hundpromenad.
Varför El ? Det finns ju ingen El om det inte blåser, Vi får väl anse oss BLÅSTA vad det gäller elenergi.
 
Har kört Taxi, där finns inga vilotidsregler, man kör med människor som last tills det blir rast efter 5-6 tim om tid finns.
Men kör jag lastbil med tomkartonger som last då måste jag ta lagstadgad vilopaus efter 4.5 tim...
Är sådant som får en att tvivla på att lagstiftaren vet vad de sysslar med.
Så sant... det visar vad prioriteras.
Man måste besikta bilen årligen! Ingen lag som kräver att varje människa ska genomgå årlig "hälso-besiktning".
 
Intressanta inlägg, hur trafiksäkra är äldre bittra män i gamla bilar. Som dessutom tror att man kör bättre än datorer som aldrig blir trötta. https://www.fiatcamper.com/se/nyheter/ducato-road-safety-and-driver-assistance
Vet inte om jag är speciellt Bitter.. men med 100 tusentals mil bakom ratten har jag klarat mig utan dessa datorer 😂
Däremot uppskattar jag den automatiska Bromsen, (nödbroms) den i V70’n räddade 2 ungdomar på stulen EU-moppe att få svåra skador eller ännu värre!
Radarn ”såg” moppen innan jag såg den där den kom i full fart ut från en gångpassage mellan 2 hus och tvärnitade bilen, mopeden touchade Taxin så de föll omkull, men klarade sig med skrubbsår.. benen var hela för innan polis kom så sprang de iväg, Tejen haltade men sprang ändå!
 
Visst finns det el, ser ut så här nästan varje dag. Någon tjänar pengar. Titta på Svenska kontrollrummet.
Screenshot_20220813-135310_Samsung Internet.jpg
 
Det är ändå intressant hur energimyndighetens prognos för de närmaste årens elproduktion och konsumtion ser ut.
 
En av faktorer för säker bilkörning är förarens mentala hälsa... kanske bättre ord blir förarens välbefinnande.
För att behålla viss koncentrationsförmåga, som krävs för säkert körning, behöver hjärna vila regelbundet. Ofta rekommenderas vilopaus efter 4 timmars körning. Klart, att allt är individuellt så nu vill jag ställa följande 2 frågor;
1 - har Ni rutiner för uppehåll och vilka är sådana?
2 - vad gör Ni under dessa uppehåll?
Jag (och gubben på ett hörn 😀) planerar "nästa stopp för natten typ efter 2.5-3 tim körning. Skönt att njuta av dagen också utanför hytten. För egen del kör jag gärna långsträckor, men vi är ju två..😀 jag kör alltid, gubben sitter bredvid, och hunden i sin bur ..
 
Kom att tänka på en annan faktor för säker bilkörning. Måste vara avsevärt bättre att köra en bil med A/C eller klimatanläggning när det är riktigt varmt.
Det är faktiskt en av de viktiga faktorer för säkerhet vid bilkörning. Jag minns hur det var på tidigt 80tal... sommarveckor var en plåga tills man har skaffat sig en dyr bil med AC... men det var värt det. Den trevliga skillnaden var endast jämförbar med den dagen som vi köpte BMW som hade säte med ventilation & massage ... åtminstone enligt min kära Maria.
 
Det är faktiskt en av de viktiga faktorer för säkerhet vid bilkörning. Jag minns hur det var på tidigt 80tal... sommarveckor var en plåga tills man har skaffat sig en dyr bil med AC... men det var värt det. Den trevliga skillnaden var endast jämförbar med den dagen som vi köpte BMW som hade säte med ventilation & massage ... åtminstone enligt min kära Maria.
Är ”säker” och ”bekväm & komfortabel” samma sak?

Borde det rent logiskt vara tvärt om? Man bränner fler mil utan att känna behovet av att stanna och sträcka på benen mm!?
 
Senast ändrad:
A/C sånt skit går bara sönder och snacka då inte om klimatanläggning, finns ju hur mycket som helst som kan gå sönder. Tänk om det finns bittra män som tänker så? Och dom som kört tiotusentals mil utan nått sånt trams och det har gått bra. Jag tänker på när svärfar skulle byta bil och jag var på han om en automatväxlad bil för svärmors skull nu på äldre dagar. Nä nått sånt skit skulle han inte ha för det gick bara sönder. Tror att jag hittade en Toyota som hade lägre bränsleförbrukning än en manuellt, men inte ens det bet på honom.
 
Allt går sönder förr eller senare.....
Men man kan ju lungt säga att elektroniken håller sämre än det mekaniska.
Äger ett fordon som, från fabrik, är utrustad enligt "Russian edision"....
Det är en terrängbil med mekanisk inkopplingsbar 4-hjulsdrift, mekanisk diffspärr, luftövertryck i axlar och växellåda, uppdraget luftintag och manuell glödning av dieselmotorn.
Det finns ingen elektronik alls, allt är mekaniskt.
Den är nästan 40år gammal och gått inom släkten hela tiden.
Trots drygt 69 000mil på mätaren har vi, i princip inte bytt en skruv utöver förslitning som bromsar.
Den har nästan gått t.o.r. månen...
I bruksanvisningen, som sitter på solskyddet, står att läsa "Om maximalt vaddjup kommer överstigas måste yttre luftintag monteras".
Vaddjupet är 1,4m (Hummern har 0.75cm).....

Bäst jag även kommenterar trådskaparens fråga.
Ytterst sällan vi kör längre än två timmar i sträck.
Oftast är även resan målet så vi brukar stanna och titta på saker med jämna mellanrum.
Det längsta jag kört i "sträck" var t.o.r Västerås-Tyskland (i jobbet).
Det var 152mil som avverkades på ett dygn med en ensam chaufför....
 
Är ”säker” och ”bekväm & komfortabel” samma sak?

Borde det rent logiskt vara tvärt om? Man bränner fler mil utan att känna behovet av att stanna och sträcka på benen mm!?
Allt är komplicerat här i livet - och det gör också att livet är fantastiskt gåva samt att det är värt att leva.
Jag kan inte presentera en matematisk bevisföring för ekvation; säker = bekväm, komfortabel. Däremot utifrån det kirurgiska perspektivet (obs! notera - inte fysiologiska) blir det självklart. Man vill ju inte bli opererad av en kirurg som känner sig icke-bekväm och är i ej-komfortabelt tillstånd. ;)
För mig då gällde och gäller att jag ska se till att vara så bekväm för att agera (som läkare och som bilförare, osv) på mest säkra sätt. Men, men, så finns det gränser... se första meningen i det här inlägget.🌞💦🚐
 
Allt är komplicerat här i livet - och det gör också att livet är fantastiskt gåva samt att det är värt att leva.
Jag kan inte presentera en matematisk bevisföring för ekvation; säker = bekväm, komfortabel. Däremot utifrån det kirurgiska perspektivet (obs! notera - inte fysiologiska) blir det självklart. Man vill ju inte bli opererad av en kirurg som känner sig icke-bekväm och är i ej-komfortabelt tillstånd. ;)
För mig då gällde och gäller att jag ska se till att vara så bekväm för att agera (som läkare och som bilförare, osv) på mest säkra sätt. Men, men, så finns det gränser... se första meningen i det här inlägget.🌞💦🚐
touche!
Att jämföra kirurgi med bilkörning är ju fantastiskt! Får vi bara in lite kvantilfysik Och nanoteknik är det fullbodat
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen